Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
forskel på hylstre af forskellig mærke
#1
Hej ærede formænd og eksperter. Hvor meget betyder det for præcisionen om de hylstre man bruger er fra samme producent? Hvis man f.eks. har en blanding af lapua, norma og remington hylstre, som er behandlet/forberedt helt ens, vil der så for en alm. Jagt-skytte som mig være nogen forskel af betydning eller er det ren teori og flueknepperi?

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#2
Vej dem [Wink]

Uvenner med Photobucket - men medlem af Asgaard.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=25600
mvh
Svar
#3
Det er skam ikke teori og flueknipperi. Der er relativ stor forskel i godstykkelsen fra forskellige fabrikanter. Da din kalibrering sikrer ens udvendige mål, påvirker godstykkelsen altså dit hylstervolumen. Dette har stor betydning for trykket og dermed hastigheden.

Det kan derfor ikke anbefales at blande hylstre af forskellig fabrikat. Der er endda fabrikanter som laver hylstre i samme kaliber med to forskellinge godstykkesler. Dem bør man heller ikke blande.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

Det er skam ikke teori og flueknipperi. Der er relativ stor forskel i godstykkelsen fra forskellige fabrikanter. Da din kalibrering sikrer ens udvendige mål, påvirker godstykkelsen altså dit hylstervolumen. Dette har stor betydning for trykket og dermed hastigheden.

Det kan derfor ikke anbefales at blande hylstre af forskellig fabrikat. Der er endda fabrikanter som laver hylstre i samme kaliber med to forskellinge godstykkesler. Dem bør man heller ikke blande.

mvh
hjemmeladeren



300WM er et godt eksempel ! Norma oplyser data for lette og tunge.

Uvenner med Photobucket - men medlem af Asgaard.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=25600
mvh
Svar
#5
Der ud over kan der være forskel på hvor mange genladninger hylstre af forskellige mærker holder til.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Hvad har folk observeret af forskel i praksis fx i vertikal afstand imellem træfpunkter ? jagtmæssig signifikant på 100-150m ?

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#7
@Pete

Hvorfor skulle man have ulejlighed med at udvikle ladninger med en tilfredsstillende egensperedning hvis trykket=hastigheden er uden betydning. Man kan være heldig at de rammer nogenlunde samme sted, men det er uden for enhver tvivl, at man ikke kan opnå en tilfredsstillende (i hvert fald ikke for mig) egenspredning hvis man blander hylstre med forskellige vol.

hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#8
@ hjemmeladeren.
Jeg siger ikke, at det ikke er signifikant[Smile], jeg har blot ingen erfaring. Hvad snakker vi om....2, 4, 8, 10cm forskel på samme ladning/projektil med hylsterfabrikat som eneste forskel ??

Jeg har nemlig i min spirende samling af 9.3x62 hylstre 30 af den ene slags, 29 af den anden slags osv osv...

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#9
Hvis det er norma og Lapua hylstre du har i 9,3*62 - Så er der tydelige forskel.
Der er en gang "smuttet" et Lapua hylster med i en ladning jeg havde bygget op på Norma hylstre... - Kuglen sad 7-10 cm fra de andre og det var en tydelig klemmer efter den var afskudt - Så kan man lære at tjekke hylsterne en ekstra gang.....

Mvh.

Jørgen
Svar
#10
Jeg mener at kunne huske, at GT lavede et forsøg med "gulvopfejede" hylstre. Hvis de blev neddrejet til samme godttykkelse i halsen, var der ingen forskel sammenlignet med hylstre fra samme producent. Mener, at det var kaliber 6,5x55.

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Jeg mener at kunne huske, at GT lavede et forsøg med "gulvopfejede" hylstre. Hvis de blev neddrejet til samme godttykkelse i halsen, var der ingen forskel sammenlignet med hylstre fra samme producent. Mener, at det var kaliber 6,5x55.

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Her er tråden: http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...lv,hylstre

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#12
Jeg har forsøgt med blandede hylstre i 223 rem. Jeg kunne slet ikke holde dem samlede indtil jeg sorterede efter hylsterfabrikat. Derefter så det ok ud.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#13
Til 270éren. Bruger jeg Remington, Norma og sako hylster.
Ingen forskel i træfpunkt.[Smile]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)