Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kalibervalg?
#1
Ja, jeg ved det godt. Et skamredet topic. Men nu står jeg i den situation, at våbenskabet er tømt, og at jeg inden d. 16/5 skal have købt ny riffel. Jeg har i mange år svoret til en 308W, som kan klare det meste her i norden. Meeen jeg har også hørt meget godt om 6.5. Mindre rekyl og stadig lovlig til kronvildt (som løber rundt i baghaven). 90% vil være jagt på råvildt og ræv. Men hvis chancen er der, vil jeg også tage en hind eller kalv. Så spørgsmålet er: 6.5 eller 308?
/Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#2
Man kunne også spørge: Når du er vænnet til at skyde med 308 og ikke har problemer med at håndtere rekylen (formoder jeg, når du har brugt 308 i mange år), hvorfor så overveje 6,5x55 ? [Wink]

mvh Steen
Svar
#3
6,5 er en herlig kaliber - skulle jeg kun have en riffel og kun gå på jagt i Danmark var det min kaliber...

Den vælter fint kronvildt også - og kan klare en gris (min har i alt fald klaret nogle stykker).

Er dog begyndt at benytte min 30:06 til grise nu - må jeg indrømme ;o)

Tror det er lidt en religionssag - der er ikke noget, der er rigtigt eller forkert mellem dine 2 valg...
Svar
#4
Helt klart 308. Hvis du altid skal have mulighed for at skyde kronvildt, er du låst til de tunge kugler i 6,5x55. Det giver dig valget mellem Norma Oryx, Lapua Mega og et par stykker mere. Det er da udmærkede projektiler, men det er da rart at have lidt mere at vælge imellem [^].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#5
Hej

Helt klart 6,5

Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Helt klart 308. Hvis du altid skal have mulighed for at skyde kronvildt, er du låst til de tunge kugler i 6,5x55. Det giver dig valget mellem Norma Oryx, Lapua Mega og et par stykker mere. Det er da udmærkede projektiler, men det er da rart at have lidt mere at vælge imellem [^].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Ikke helt rigtig.
Skyder selv med 9 grams og bl.a. Nosler partition ladet af HGfirearms giver tilstrækkelig hastighed til lovlig kronvildtjagt.

Rigtig mange her i det vestjyske har skudt med 6,5 igennem mange år - og mærklig nok er kronvildtet ligeglad - de dør faktisk af det.[8D]

Alene det forhold, at man normalt skyder + 90% råvildt og ræve i Dk. berettiger til 6,5'eren.

Tager vi lige 6,5 i forhold til 308, så er udtalelsen fra den lokale schweisshundefører; "gennemskud får du faktisk bedst med 6,5. - 308 og endda 9,3 kan have problemer"[:0].
9,3eren tror jeg nu personligt må afhænge meget af kuglen.

Da jeg selv i sin tid var schweisshundefører, havde jeg aldrig en eftersøgning pga. for lille kaliber, men kun pga. forkert kugleplacering.[B)][Smile]

mvh
Korthår
Svar
#6
Citat:quote:

Da jeg selv i sin tid var schweisshundefører, havde jeg aldrig en eftersøgning pga. for lille kaliber, men kun pga. forkert kugleplacering

For f**** hvor er det dog rart at høre[^]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Uanset hvilken kaliber du stort set vælger, vil du jo kunne designe en patron der får den til og opfylde behovene ved at justere op og ned i kuglevægt og type. En hvilken som helst af de midterste kalibre kan jo gøre alt fra cal. .243 til 9,3x62 overflødig hvis du har 2-3 forskellige patroner dertil..
Svar
#8
Så er det da og vælge en 260 Rem. [Big Grin]
Så kombinerer du 6,5 kuglen i 308w hylsteret... [Wink][:p]

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#9
Uanset hvilken kaliber du vælger, er skydetræning godt.
Og det er nu en gang billigst med en 6,5ér
Jeg har selv 6,5, 308 og 30.06. Men 6,5 er og bliver min favorit (som jeg iøvrigt også har skudt Elg med - Den droppede på stedet.)
Svar
#10
Det er det der med skudplacering... Hvis skuddet sidder som det skal, virker det meste. Men ja, en 6,5'er er bedre til gennemskud, pga. mindre kugle diameter og længere kugle.
Svar
#11
en barnes TTSX til .308 win ville jo ikke være et dårligt valg til større vildt. Den skal nok give gennemskud.
Så kan man jo finde en lidt bedre kugle til småvildt, hvis det kun er det, der står på tapetet.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#12
Ja, jeg har skudt med 308 i mange år uden problemer (og har aldrig oplevet, at der ikke var gennemskud med 12g Mega). Men samtidig er jeg ikke blind for, at jo svagere rekyl, desto mere præcist skud. Og hvis en 6,5 kan det samme som 308, så ville det da være dumt ikke at få de sidste procent præcision med.
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#13
Vælg 3006 den kan håndterer kuglevægte fra 220 grain og ned til omkring 100 grain.
Find dig en hjemmelader og få designet lige den patron der passer til dig.[Smile]

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Hej

Helt klart 6,5

Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Helt klart 308. Hvis du altid skal have mulighed for at skyde kronvildt, er du låst til de tunge kugler i 6,5x55. Det giver dig valget mellem Norma Oryx, Lapua Mega og et par stykker mere. Det er da udmærkede projektiler, men det er da rart at have lidt mere at vælge imellem [^].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Ikke helt rigtig.
Skyder selv med 9 grams og bl.a. Nosler partition ladet af HGfirearms giver tilstrækkelig hastighed til lovlig kronvildtjagt.

Rigtig mange her i det vestjyske har skudt med 6,5 igennem mange år - og mærklig nok er kronvildtet ligeglad - de dør faktisk af det.[8D]

Alene det forhold, at man normalt skyder + 90% råvildt og ræve i Dk. berettiger til 6,5'eren.

Tager vi lige 6,5 i forhold til 308, så er udtalelsen fra den lokale schweisshundefører; "gennemskud får du faktisk bedst med 6,5. - 308 og endda 9,3 kan have problemer"[:0].
9,3eren tror jeg nu personligt må afhænge meget af kuglen.

Da jeg selv i sin tid var schweisshundefører, havde jeg aldrig en eftersøgning pga. for lille kaliber, men kun pga. forkert kugleplacering.[B)][Smile]

mvh
Korthår



Jeg har nu aldrig hørt at 9,3x62 skulle have problemer med gennemskud på råvildt. Der hvor hundeføren kan have problemer, er nok fordi kuglen går igennem, uden at lave nok skade.

Denne tråd er nu lidt sjov. Alle mener det er lidt specielt, at netop de, skal have ny riffel - passer vekselsæt 6,5-9,3 nu også til dem???? Dør vildtet også, hvis de skydes med 308Win??? Tror sgu det er det sammen om det er Hansen fra Fyn eller Nielsen fra Jylland .
Rammes vildet hvor det skal , er det lige glad med om det er 6,5 eller 308!

Læs dog de 204 andre tråde der om netop dette og fortsæt med .308

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Hvis I nu lige læser hvad jeg skriver, så er det noget jeg har hørt - period
Mvh.

mp
Svar
#15
Efter min mening spiller det ingen rolle, om du vælger 6,5x55 eller .308 win. Med tanke på dit tidspres ville jeg vælge den første riffel, som jeg kan lide - uden smålig skelen til om der står 6,5 eller .308 på piben.

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Efter min mening spiller det ingen rolle, om du vælger 6,5x55 eller .308 win. Med tanke på dit tidspres ville jeg vælge den første riffel, som jeg kan lide - uden smålig skelen til om der står 6,5 eller .308 på piben.

Vh Lars



Enig - vælg bare den riffel, du bedst kan lide, i en af kalibrene (jeg har selv både 6,5 og 308, men man kan jo aldrig få for mange rifler [Big Grin]).

Jeg skudt tre krondyr med 6,5 ladet med Nosler Partion 140grs på afstande fra 80m til 270m. Ingen gik mere end 30m. Måske en tynd statistik, men alligevel. [Wink]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#17
Man kunne også være lidt eksotisk og vælge en nyere kaliber som 6,5 creedmoor der er 6,5 mm. projektil i noget der minder om .308 hylster. Dog med lidt skarpere skuldre. Fabriksammo laves af hornady og den er mere end lovlig til krondyr osv. med 9 g. kugle, da der er højere hastighed i den end 6,5x55. den skulle efter sigende være fremstillet med øje på præcision og lavt rekyl og bla. browning og mc.millan laver rifler i kaliberen. Lader man selv, bliver ammo jo samme pris som 6,5x55 når man genbruger hylstrene.. Og så er konstruktionen 110 år nyere, så den laves til lidt højere tryk end 6,5x55 gør, dvs. lidt mere up to date... bare mit forslag nu der blev nævnt vigtigheden af korrekt skudplacering/præcision!
Svar
#18
@højen det lyder vel nærmest som en 260 Rem A1[Big Grin][Big Grin][}Smile]
Svar
#19
Jeg mener stadig at 308W er patronen til Dansk jagt, og meget andet. Personligt finder jeg både 308W og 6,5x55 lidt for kedelige.

Og der findes tusindevis af brugte rifler på makedet, som ikke har set for 5 øre slid.

God fornøjelse, det er altid rart at handle[Smile]

mvh Thorlak

Kom lige ud af jeres 9 gram verden[:o)]

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

@højen det lyder vel nærmest som en 260 Rem A1[Big Grin][Big Grin][}Smile]



Det kan godt være, den er også meget tæt på 6,5x47 lapua, men med lidt mere power i. Men man kan læse mere på hornadys hjemmeside hvis det er.. Det specielle skulle bla. være at den har en lang hals så de lange 6,5 mm. projektiler ikke æder af selve hylsterets volumen. Men den skulle som sagt være ret præcis og anvendes til konkurrenceskydning. og så er det vel noget af det mindste der rækker til elg uden at skulle over 9 g. projektiler.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)