Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
7mm Weatherby magnum/300 Win magnum
#1
Jeg har fået et godt tilbud på en 7mm Weatherby magnum, er det i praksis en gangbar kaliber. Eller skal jeg hellere tage en 300 WM?

Riflen skal udelukkende bruges til jagt i DK til lange skud.
Svar
#2
det vil være nemmere at få ammunition til en 300 wm
og den er tilmed også en mere alsidig kaliber..

Born to HUNT forced to work
Born to HUNT forced to work
Svar
#3
det er dog ikke umuligt også til rimelig pris at få ammunition til 7mm Weatherby magnum. Jeg har fået tilbudt en Weatherby mark v til 5K. Valget er om jeg skal tage den eller evt en Tikka T3 Varmint Stainless kal. 300 Win. Mag. som dog er noget dyrere.
Svar
#4
Hvis du skyder meget vil selv en mindre prisforskel i ammo betyde en stor forskel, så det skal du tage med i dit regnestykke.

Men hvis du ikke skal meget på bane med den, så er det nok ikke det der gør forskellen :-)

/Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#5
Til jagt på lange hold vil jeg da vælge 7 mm'eren. Gram for gram har 7mm kugler højere BC end .30 kugler, så de vil opleve mindre vinddrift og tab i hastighed, og ramme hårdere end en .30 kugle af samme vægt. Hvis ellers det er til at få ammo til weatherbyen, tror jeg den har en fordel.

Mvh Christian.
Svar
#6
Du skriver ikke noget om hvor eller hvad du har tænkt dig at jage, det er der jeg ville begynde, når du ved det kan du begynde at vælge kaliber[Big Grin][8D][Wink]
Svar
#7
Det er til jagt i DK. der er selvfølgelig tale om en smule lir for min 308 dækker jo reelt behovet. Men målet er krondyr på plus 300m.
Svar
#8
Krondyr på 300M i DK ? - så skal du da nærmest selv løbe væk fra dem :-)

/Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#9
Den forstår jeg ikke. Jagt foregår jo ikke i bymæssig, men på landet hvor åbne afstande kan regnes i kilometer.
Svar
#10
Jeg har skudt en del krondyr med 308 win i Danmark,ingen gik ret langt, og der hvor jeg kommer på jagt vil de absolut ikke ha at man skyder på 300 meter efter noget som helst,og jeg har faktiskt heller ikke oplevet muligheden for skud til kronvildt på 300+ meter i Danmark, og for mig er det en større jagtoplevelse at skyde på kortere afstande, adrenalinet koger lidt mere når vildtet er tæt på,
det at være tæt på vildtet uden at det har opdaget mig er lykken i sig selv.
Havde engang en fantastisk oplevelse på krondyrjagt, stod ved en meget stor sten sammen med min søn som dengang var omkring 12 år, får øje på en rudel oppe på en skråning, de vender og kommer lige ned imod os, vi træder ind bagved stenen og rudeln løber forbi os på begge sider af stenen, og de bare dundrer forbi inden for rækkevidde, se det for mig er en jagt oplevelse også selv og riflen aldrig blev lagt til kinden.
knæk og bræk
Svar
#11
Hmmm.. 300 meter det de dælen edeme langt, så skal du have varmesøgende mesiler i magasinet [Big Grin]

Spøg til side, har bare siddet med dyr for på kortere afstand og bestemt mig for ikke at skyde pga. afstanden, men sådan er vi jo heldigvis forskellige

Per Tolstrup Nielsen

Man må ikke gå ned på, mangel af udstyr.
Den der har mest når man dør, har vundet.
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#12
Ved valg mellem de to nævnte specifikke kalibre ville jeg uden at tvivle vælge 300wm.
Har haft både 7mm og 300wm og ville ud fra erfaringerne vælge 300´en til jagt på f.eks nordamerikansk vildt på op mod 800-1000kg.

Til jagt her hjemme i Europa, 308win[Wink], men det var jo ikke det du spurgte om[B)]

Jeg vil umiddelbart mene at 7mm "overkill" brænder en pibe af noget hurtigere end en 300wm.

Men jeg kan godt se logikken i at tage et hårdere rekylerende kaliber til de lange skud hvor man skal koncentrere sig mere[B)][Big Grin][^]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Bortset fra kalibervalget, er det min jagtfrokostteoretiske mening, at man noget nemmere kan træne sig op til at skyde forsvarligt på lange afstande end på bevægelige mål.

Ihvertfald kan jeg da som regel lave nogle skudgrupper på 300 meter banen som nemt kunne vælte et rådyr, hvorimod min skydning på løbende skiver altid giver træffere i både ben og vom samt rene forbiskud [xx(][xx(][xx(].

Sat op mod, at de fleste jægere på drivjagt lystigt brager løs på dyr i fuldt firspring på smalle spor, hvorimod det giver rynkede bryn og løftede pegefingre hvis man overvejer skud på + 200 meter, mener jeg egentlig godt vi kunne revidere vores fordomme en smule her.

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#14
@Lasse jeg siger slet ikke at det ikke kan lade sig gøre at skyde vildt på 300 meter, det er for mig bare meget sjældent at jeg har haft muligheden, men det er dog sket, men ikke i Danmark.
Måske har du ret med hensyn til skud på vildt i bevægelse, jeg skyder gerne på vildt i bevægelse, men kan også godt lade være, skød en mindre Kronhjort i år på 100M da den krydsede en skovvej, jeg kendte afstanden og havde fulgt den med øjet og havde beregnet hvor jeg mente at den ville krydse, og det gjorde den, 375H&H 300grs. Hornady det virker..
Svar
#15
Jeg har nu besluttet mig til en Tikka T3 Varmint Stainless 300 Win. Mag. Mine spørgsmål syntes jeg dog ikke jeg har fået svar på.

- Hvilken riffel er bedst, Tikka'en eller Weatherby mark V?
- Hvilken kaliber er mest egnet til skandinavisk vildt på lange hold, 7mm Weatherby eller 300 win mag?

Jeg takker for moralske formaninger omkring lange skud. Det væsentlige må dog være at ramme uanset afstand.
Svar
#16
Jeg synes nu stadig at det mest relevante spørgsmål i denne sammenhæng er:
Hvorfor skyde dyrene på afstande der er +200 meter?

Personligt får jeg større oplevelser ved at komme på under 50m inden skuddet tages, det stiller større krav til mine evner til at læse vind, tærræn og dyrene og ikke kun til mine evner til at holde kanonen stille når jeg trykker på knappen, men det er så min tilgang.[Wink]

Hvis grunden er "grejeffekt", så giv den gas og få en riffel der kan bruges på de +200-300 meter, men jeg tror ikke dine jagtoplevelser bliver bedre af den grund.

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#17
@poulelm,

du får en bedre riffel i tikka´en i den forstand at du har et udsøgt stærkt montagesystem.
Du har to "store" låseknaster der typisk bærer ret godt, kontra Wby´en der har 9 låseknaster hvor du er heldig hvis 3-4 af dem bærer.
Det er selvfølgelig lidt en provokation overfor ejerne af disse våben, men det er ikke desto mindre virkeligheden.

Begge våben skyder med forventelig præcision for jagtvåben.

I Tikka´en har du valgt varminten hvorfor præcisionen BURDE være bedre i længere skudstrenge.
Endvidere har du indstiksmagasin hvilket du ikke har på Wby´en.
Dog har nogen haft problemer med disse magasiner.
Har selv haft adskillige Tikka rifler og har aldrig haft et eneste problem med dem.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)