Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bæverjagt i Värmland 2012
#1
Jeg planlægger et bævertur til området omkring årjäng/Töcksfors d. 26-29. april. Er der nogen der ved om isen er brudt deroppe?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
Jeg skal gerne guide dig og vise dig hvordan man skyder og flår en bæver [8)][:p][8)][:p]
Og jeg afprøver om isen kan bære, hvis der er is.........

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
var i värmland i Påsken, men i Ø og ca 100km mere N. Elven brudt i de mere åben gren3..søeren og små biarme i 'skyggesiden' stadig lukket. Dog nogen skovbække var også helt åbne.. så det er varieret billede..

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#4
Så ser det da ud som om der vil være noget åbent. Der må jo også ske noget på 3 uger med 6-10 plusgrader, selvom der ofte er let nattefrost.

@ M@x 2.0: Jeg har desværre ikke mulighed for at tage flere med. Ved at presse noget, har jeg fået min kammerat, som jeg var i Skotland med, med på et midlertidigt kort. Ellers er det en jagt, som jeg har været med i nogle år og som jeg kun bruger på bæverjagt ca. hvert andet år. Betaler alligevel glædeligt hvert år for at kunne drømme om bæverjagt. Tid [:I].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#5
I maa undskylde mig, men jeg ser slet ikke udfordringen i at skyde en bæver. For det første ville en salon riffel være mere end nok til formaalet, for det andet er det saa docilt et dyr at det nærmest er synd at gøre det. Nærmest flyder langsomt i vandet, og ellers sidder stille i vandkanten og tygger paa en gren. Kødet er ikke værd at spise, og pelsen bliver ødelagt med de tungere kalibre, og hvad er trofæen? Halen?
H
Hogmeister
Svar
#6
@hog.. undskyld mit 'amerikanske' med det er noget 'BS' du fyrer af der.. kan være det gælder for US og C i lysere tider men i 'mørke' skandinavien nej

udfordinger ligger med den tid i af året i S (Påske eller før) = rigtigt RIGTIG mørkt.. hvor jeg har mark er de meget sky (de er bla også livret for ulve) .. de kommer først frem efter solnedgang ..meget lille træf område (fx i forh til rådyr) og skud skal fiksere dyret på stedet hvis det er i vandkanten.. dvs det er ikke afstanden eller bevægelsen af dyret der er svært.. det er
1) i det hele taget at finde dem langs km af elvebred hvis der ikke er decidrede hytter at gå efter.. gnav er det 'over det hele' (ikke nok med høre eller lugte )
2) finde en skud kanal fri af ris og langt nok fra brinken/fældområderne at du de ikke lugter dig (kastevinde lang strømede vand er ret afslørende)
3) placere siget rigtigt = kunne se /identificere rette træfpunkt (ro i sigtet ikke et problem på typsike afstande..men når du kun ser ulden mørkegrå kugle på skiftende grå/mørk baggrund.. du har ikke relle konturer/kontraster at gå efter).. formål er at beholde pelsen .. beholde spisekødet.. ikke noget varmit 'take down' her..

fik en B her til påske på 4-5 dagen jeg var ude .. de dukkede op ca 20.30 = ½ efter solnedgang..kl 21 gik de til bred, men aldrig op .. i ca 2 timer sigtet af og på .. med side skud ville de triller ned og ind i eleven = ikke til at få fat på (måtte 15min tur igennem skov og over bro etc for at komme til) .. derfor skulle være ryg/hoved skud for sikker øjebliksfiksering.. førsk kl 22.50 vha af halvmåne.. en B vender sig mod mig jeg kan se en lys tyggepinde parrallel med elven og lige ud for mig.. og kan se lidt ulden trekant i midt af pinden (lig snuden).. det var det at gå efter.. prik lidt op i forhold til pind og vurder i forhold til resten af 'uldkuglen' hvrodan terminal kuglebanen kunne ville blive.. bum .. lysglimt .. lidt tilvænning .. håndkikkert .. jo den er der.. det var så kun på 45m.. men først B i S var på ca 110m taget ½time+ efter solnedgang hvor der var isflage på bredden og kun langstrakt udklump bevægelse at gå efter mht vurdere hele kroppen (kunne ikke skelne mellem hoved hale i stille tilstand)

nå det var i hvertfald spændende/udfordende jagt for mig .. der jeg så lærer afventen..og tilpassning til givne forhold ... og beslutning om hvilken situation jeg skal forsøge at løse

ja i Maj i kano kan du gøre det anderledes

kødet er SUPER!!!!.. har fået røget det flere gange = fantastisk til fx røræg istedet for bacon..sidste år steget jeg noget ryg på pande = fortrinligt bøf.. i år grillede jeg ryg og lår (lår i sammen slags mariande jeg ander til rådyr) = super!. Hvor det røgede kød kan været stærkt i smagen.. så er det urøgede faktisk meget sart i smagen!

Trofæ.. de fleste bruger kraniet/tænder.. halen far den år er jeg ved at få præparetet (prøvede selv at skrabe og salte en hale fra sidste år .. men den lugter stadig for meget) ..vil lave skede til rambo kniv af en af dem

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

@ M@x 2.0: Jeg har desværre ikke mulighed for at tage flere med.
Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Hæ [:I] Jeg var nødt til at prøve. Så jeg mangler en mulighed for at teste min nye jagtkajak på bæver. En Freedom Hawk 12" med pontoner er indkøbt til at flyde ned ad elven med eller padle langsomt søen rundt [Smile][:p][^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
@ wolf, det kan vi nu aldrig blive enige om, men det er ogsaa rent akademisk, for her er det stang ulovligt at skyde en bæver, og dobbelt saa efter solnedgang. Ingen jagt her, af nogen art, efter mørkets frembrud.
Bortset fra det har jeg da set tonsvis af bævere i dagslys og midt om eftermiddagen.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by ujensen

@ M@x 2.0: Jeg har desværre ikke mulighed for at tage flere med.
Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Hæ [:I] Jeg var nødt til at prøve. Så jeg mangler en mulighed for at teste min nye jagtkajak på bæver. En Freedom Hawk 12" med pontoner er indkøbt til at flyde ned ad elven med eller padle langsomt søen rundt [Smile][:p][^]



Billeder!!!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#10
http://www.madriveroutfitters.com/l-p/fr...ayaks.html

http://www.freedomhawkkayaks.com/freedom_12.php

http://www.youtube.com/watch?v=gvXAVTnXbzg

[^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

@ wolf, det kan vi nu aldrig blive enige om, men det er ogsaa rent akademisk, for her er det stang ulovligt at skyde en bæver, og dobbelt saa efter solnedgang. Ingen jagt her, af nogen art, efter mørkets frembrud.
Bortset fra det har jeg da set tonsvis af bævere i dagslys og midt om eftermiddagen.
Hogmeister



Det skyldes måske, at nordamerikanske bævere er dagaktive i modsætning til europæiske bævere, som er nataktive...

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#12
Jeg har været deroppe 3 gange og skudt én bæver. Det er ikke let!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#13
Nå. Man må vel hellere selv se hvor meget is der er tilbage [^].
Kan I have en hyggelig weekend.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#14
Knæk og bræk!

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#15
For det første ville en salon riffel være mere end nok til formaalet, for det andet er det saa docilt et dyr at det nærmest er synd at gøre det. Nærmest flyder langsomt i vandet, og ellers sidder stille i vandkanten og tygger paa en gren. Kødet er ikke værd at spise, og pelsen bliver ødelagt med de tungere kalibre, og hvad er trofæen? Halen?

bortset fra vandet: hvilket af dette passer ikke på præriehunde og groundhogs, hvis man lusker tæt på [:I]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#16
Citat:quote:

hogmeister Posted - 16/04/2012 : 21:35:13
--------------------------------------------------------------------------------
@ wolf, det kan vi nu aldrig blive enige om, men det er ogsaa rent akademisk, for her er det stang ulovligt at skyde en bæver, og dobbelt saa efter solnedgang. Ingen jagt her, af nogen art, efter mørkets frembrud.
Bortset fra det har jeg da set tonsvis af bævere i dagslys og midt om eftermiddagen.
Hogmeister


Citat:quote:

her er det stang ulovligt at skyde en bæver, og dobbelt saa efter solnedgang


De er vel nok sure de rønnebær [Smile]

hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#17
Her kommer så afrapporteringen:

Da børnene var afleveret torsdag morgen gik turen mod
Värmland. Vi ville egentlig gerne have været afsted tidligere men når jeg tager afsted i fire dage, foretrækker jeg at forsøge at gøre min del inden jeg smutter.
De sidste 15-20 km tager vi bagvejen for at runde Lille Ulvattnet, hvor jeg skød bæver for 4 år siden. Der var intet frisk gnav (afbarkede grene i vandkanten som tegn på bæveraktivitet) så vi fortsatte ned til byen og videre til Asser, hvor vi indløser jagtkort. Han fortalte at der var skudt en bæver for en uge siden og at isen var brudt meget tidligt i år. Videre ud i reviret for at finde egnede steder til aftenen og morgenens jagt. Klokken var ved at være seks før vi havde fundet det første sted og vi begynder at have lidt travlt. Det er ærgeligt at ende et sted, som man egentlig ikke har tillid til til og så være låst der to ud af seks outings (hvad hedder det på dansk?). Nå, vi fandt et sted til Søren nede ved en sø, med fint udsyn og skydemulighed flere steder hvis der dukkede en bæver op. Jeg skulle sidde ved den elv, hvor jeg skød til en bæver for to år siden uden at finde den [B)]. Hjem i hytten og få grejer ind, mad i hovedet og jagttøj på. Jeg kom ned til elven men kunne ikke rigtig finde en god plads, hvor jeg havde planlagt det. Jeg besluttede at pürche længere ned langs elven for at finde et bedre sted at sidde. Der var ikke mere gnav og jeg endte med at vende tilbage til det første sted, dog på den anden bred. Jeg havde lavet en masse påstyr og var først på plads kl. 21.00 [Sad]. Pudsigt nok så jeg ingen bæver, men planlagde at sidde oppe på skrænten ved en lille stikvej næste morgen. Det ville godt nok ikke give så meget udsyn over elven og et længere skud, men jeg kunne komme dertil uden at larme for meget. Hjemme i hytten, var det tid til en øl og lidt snak om aftenens oplevelser og så i seng. Søren havde heller ikke set noget. Næste morgen kom vi lidt sent ud og det var ved at være lyst før vi var på plads. Jeg vadede lidt rundt før jeg endte oppe på stikvejen. Det var det eneste ste jeg kunne sidde ordentligt. Op med kikkerten og hov, den sten var der da ikke i går. Et hurtigt tryk på afstandsmåleren sagde 98 meter (man bliver lidt overforsigtig, når man har skudt uden at have leveret). Ned og ligge på vejen og finde bæveren i sigtet. Den vender sig om og glider stille ud i elven og er væk. Så tæt på og så 10 sekunder for sent på den. Klokken var 5.20 og bævere er efter sigende vanedyr og meget præcise. Vi ses i morgen, tænkte jeg. Jeg blev siddende en times tid og gik så ud for at se om der var noget frisk gnav i den anden ende af søen. Det var der ikke. Hjemme i hytten stod den på røræg, bacon og pølser [^]. Søren havde siddet og set på en bæver ude på 170 meter men havde undladt at skyde. En bæver er et lille mål, så det man skal have en god følelse.
Ud og lede efter andre steder at sidde samt generelt se os lidt omkring. Det kunne jo være at en af os skød bæver, og så galdt det om at have alternative steder. Der var dog ikke rigtig lovende steder før vi fandt en strækning af elven i den nordlige del af reviret, hvor der var en masse gnav. Ulempen ved denne del, er at elven udgør grænsen til Norge og vi må derfor kun skyde på egen bred. Det begrænser mulighederne noget, men vi fandt og afmærkede nogle gode steder.
Der var ihvertfald nogle initiativrige bævere i området.

[Image: IMGP2097_lille.JPG]

Om aftenen var vi ude i god tid og sad begge to oppe ved norskegrænsen. De steder var ikke så lette at komme til i mørke, så vi gemte de første steder til næste morgen. Det var en flot aften men ingen af os så bæver.
Næste morgen var jeg på plads lidt over fire. Jeg kunne kun lige se med håndkikkerten og der var ingen bæver. Den kom heller ikke kl. 5.20 som i går. Mage til manglende punktlighed [B)][Wink]. Vi havde aftalt at slutte kl. 7 og kl 6.30 kom tågen rullende ind. Jeg benyttede mig til at slå en streg og strække benene lidt. Ned og sidde igen og op med kikkerten. Ups, det var da vist konturen af en bæver dernede ved vandet. Ned på jorden og ligge og se gennem sigtekikkerten. Kun jeg kunne se næsten det samme som i håndkikkerten, bare ikke bæveren. Fat i håndkikkerten og jo, den sidder der stadig og jeg kunne placere den i forhold til et par væltede birke. Op med riflen og samme resultat. Jeg lå og stirrede så øjet var ved at poppe ud og en gang imellem kunne jeg lige ane konturen af bæveren. Det stod på i et par minutter og jeg var godt klar over at tiden begyndte at rinde ud. Bævere plejer ikke at sidde på land samme sted for længe af gangen. Jeg fik konturen af bæveren i sigtet flere gange i 1-2 sekunder ad gangen uden at kunne afgive et skud. Endelig lykkedes det og jeg skød mod bladet. Op med håndkikkerten og jo, den lå der stadig. Fat riflen og ned til elven. Der lå den i vandkanten stendød. Stor lettelse og glæde.

[Image: IMGP2140_lille.JPG]

Det viste sig at Søren havde skude stort set lige da han kom på plads. Jeg havde ikke hørt hans skud men han havde hørt mit? Der var 2½ km mellem os og vinden var ganske svag men blæste fra mig til ham.

[Image: IMGP2144_lille.JPG]

Vi så heller ikke noget om aftenen efter vi havde spist bævergryde [^] og næste morgen valgte vi at sove. Der ventede os en god lang køretur hjem. Herlig tur.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#18
Tillykke til begge med bæverne [Smile][Smile][Smile]
Fin fortælling, men jeg forstår godt at du ikke kunne se noget. Du har glemt at fjerne din fly-sove-maske [Wink]

PS:Må vi ikke godt blive fri for billeder af anonyme mennesker. Det er ret udbredt på NVF at man ikke vil stå ved hvem man er og jeg håber ikke det breder sig her til VTF.

--
00
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Zero

PS:Må vi ikke godt blive fri for billeder af anonyme mennesker. Det er ret udbredt på NVF at man ikke vil stå ved hvem man er og jeg håber ikke det breder sig her til VTF.

--
00



Som du kan se, står jeg gerne selv frem. Jeg synes bare ikke at jeg skal beslutte om min kammerat skal lægges på nettet.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#20
Du kunne jo spørge ham. I har jo siddet mange timer i bilen på vejen hjem [Wink] [Smile]

PS: Tag selv lige en hat på næste gang [:I]

--
00
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)