Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffel i 300WM - 3 bud.
#1
Hej. Jeg har endelig taget mig sammen, og der skal handles riffel inden længe.
De 3 rifler jeg er kommet frem til er:

Sako 75 stainless (brugt) 300WM - 9000kr. Fra butik.
Rem. XRC (brugt) 300WM - 9000 kr. Fra butik.
Rem. Sendero (brugt) 7mmRM m. picatinny rail og montageringe - 6000 kr. Fra privat.

Hvilken af ovenstående rifler ville I vælge?
Selvfølgelig skal de(n) kigges efter og hvis den ikke er OK, så bliver det selvfølgelig ikke den. Dette er som udgangspunkt hvor jeg først kører hen(/lektien hjemmefra).

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#2
Jeg har skudt med en Sako 75 stainless 300WM i Namibia. Det var bare et dejlig riffel. En gang i fremtiden skal der stå en i mit våbenskab.
Svar
#3
Køb Sako´en og hvis du er i tvivl, så køb Sako´en[Wink]

Bare tag deres geniale magasinsystem, det slår alt andet, ubetinget.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Nu er jeg jo ikke helt upartisk ;-) men du skal også gøre op hvilken vægtklasse riflen skal være i - Senderoen er ret tung hvilket gør den mere rolig i skuddet og rekylen opfattes mindre. Det er godt hvis du vil skyde mange skud.

De to andre mener jeg er forholdsvis lette rifler (afhænger lidt af om Sako Stainless er med syntetskæfte eller træ) der er godt egnet til at gå meget og skyde lidt. Er det en let riffel du er ude efter, så skal du ikke vælge min Sendero, hvis det til gengæld er en riffel til langdistance baneskydning og jagt, mener jeg den er de andre alternativer overlegen.

Mvh Christian der åbenbart har en Western fase i sit liv lige nu :-)
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#5
Afhængigt af hvad din primære riffel er ville jeg vælge den der giver mest forskel fra fx en 6,5 eller 308.

Såfremt det er til skydning på længere hold er en tung og lang riffel at foretrække.

Sakoen oplyser du ikke modellen på, men den ene rem 700 hører til i den tunge ende og den anden er en jagtmodel.

Kaliber ville jeg sige 300 for at komme længere fra din eksisterende.

men prisen taler for Senderoen. Du kan jo næsten pibe om til 300 for forskellen og har fået rail og montage med.

Uanset Sako eller Rem kræver de nævnte patroner lange piber.

Senderoen har et godt skæfte, XCR har en plastic støbning, som efter min bedste overbevisning er beregnet til at præsentere lås og pibe i inden man køber det skæfte man vil bruge.

I øvrigt tror jeg den 7 mm kombineret med de nye tunge match kings fra Sierra kunne være en fed skyder.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
Nu er jeg sælger af Senderoen og jeg ville overveje meget grundigt inden en ompibning - det er den mest præcise riffel jeg til dato har ejet og forskel i ydelse på en 7mm RM og 300 WM er vel marginal? 7mm kugler er så vidt jeg kan læse mig til .30 kugler balistisk overlegne på den måde at man får bedre balistik ved en given kuglevægt og vægt har stor indflydelse på rekylen.

Dvs. den marginale effekt (målt i anslagsenergi) som man vinder ved at vælge 300 WM over 7mm'eren betaler man forholdsvist dyrt for i rekyl. Det er rent teoretisk - jeg har aldrig skudt med 300 WM.

Ovenstående er ikke for at påvirke hvilken riffel du skal vælge, men mere lige at hvis du nu snupper min, så prøv den lige grundigt inden der skiftes noget, for det spiller altså ret godt som det er :-)

Mvh Christian der åbenbart har en Western fase i sit liv lige nu :-)
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#7
Ville uden tvivl tage den Sendero.[Wink]
Nu er jeg jo også Remington freak, men der kan altså bare fåes så meget fedt gejl til Remington.[Big Grin]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen
Dvs. den marginale effekt (målt i anslagsenergi) som man vinder ved at vælge 300 WM over 7mm'eren betaler man forholdsvist dyrt for i rekyl. Det er rent teoretisk - jeg har aldrig skudt med 300 WM.

Mvh Christian der åbenbart har en Western fase i sit liv lige nu :-)



Nu er dræber effekt ikke kun et spørgsmål om energi og penetration.

man kan gå i væsentligt højere vægt med 300(220) end 7 mm (180) og da hylstervolumen er lidt større og diameteren større kan 300 faktisk levere lidt mere energi og på kort aftand(alt andet lige)være mere dræbende på fx en stor gris. Men det er ikke noget en bedre placeret kugle ikke kan kompensere for.
Og så er den mindre rekyl fra 7 mm rem at foretrække.

Der er i øvrigt ingen hindring for at have både en 7 mm rem og en 300 win pibe til den riffel. Hatting kan sagtens skrue det sammen.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Sikke dejligt med nogle meninger!

7mmRM'eren vil ikke blive ompibet. Den skal have lov at forblive som nu, men den vil nok komme i et andet skæfte. Jeg er her enig i, at Senderoen er lækker. Der er blot nogle ting der taler for at købe en riffel man kan befamle lidt. Senderoen står desværre et godt stykke væk [Sad]

Jeg har ringet til butikkerne og fået stilt de to andre til side. Så må jeg lige se hvad chrstn_olsen siger til de beskeder jeg har sendt afsted.

Umiddelbart er der ikke stor forskel på 7mmRM og 300WM tio mit behov,, men har forelsket mig lidt i 300WM, dermed ikke sagt at en 7mmRM ikke også kunne komme på tale [Wink]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Senderoen har et godt skæfte, XCR har en plastic støbning, som efter min bedste overbevisning er beregnet til at præsentere lås og pibe i inden man køber det skæfte man vil bruge.


Nå.?!?

Så har jeg været heldig med mine to XCR'ere, hvilket tæller XCR Compact Tactical og XCR Tactical Long Range, dog begge i .308Win

De har begge været langt bedre end standard jagtmodeller af Rem 700 med fiberskæfte, og XCR-skæfterne sælges af og til som opgraderinger af "ringere" Rem 700'ere.

Jeg fik aldeles omgående et bud på XCR skæftet fra XCR Tactical Long Range'en.

Jeg syntes bestemt ikke at hverken Hogue eller Bell&Carlson skæfterne er "billige" eller "præsentation - ikke med fullsize beddingblock som B&C har indstøbt i skæftet.

Men måske jeg har bar været heldig - men jo, okay, jeg skiftede selv skæfte, men ikke pga det var et ringe skæfte eller "præsentations-model". Det er de bestemt ikke.

Det var fordi jeg specifikt gik efter et Accuracy International AICS skæfte til den lange Rem 700 XCR og specifikt er gået efter at den korte XCR får et AICS AX skæfte.

Jeg mener bestemt ikke at man skal være bange for XCR'en over Senderoen.

Men af de tre rifler, ville jeg selv skære det ned til én af de to Rem 700'ere.
Simpelthen pga aftermarket-delene som altid vil findes til Rem 700.

Hvorimod løbet stort set er kørt for Sako 75'eren, hvor 85'eren nu kører Sako videre.
Bevares, Sako er også en pragtfuld riffel, ja - og de skyder godt.

Egen "religion" peger dog lidt i retning af Rem 700 - og af de to ville jeg vælge XCR.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#11
Hvis den har min. 24" pibe såkøb sakoen. En 300 win mag. bør have mindste 24" pibe og gerne 26", ellers brænder du for meget krudt af til ingen nytte.
Littlebear
Svar
#12
Jeg vil vælge Sako.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Senderoen har et godt skæfte, XCR har en plastic støbning, som efter min bedste overbevisning er beregnet til at præsentere lås og pibe i inden man køber det skæfte man vil bruge.


Nå.?!?

Så har jeg været heldig med mine to XCR'ere, hvilket tæller XCR Compact Tactical og XCR Tactical Long Range, dog begge i .308Win

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)



Dette er et et XCR skæfte

http://www.remington.com/products/firear...0-xcr.aspx

Dette er et XCR tactical
http://www.remington.com/products/firear...range.aspx

Det ene er et godt skæfte det andet er noget ....

Boldsen skrev det var en XCR model, så det svarede jeg ud fra

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#14
Så er der købt riffel.
Valget faldt på en Remington XCR 300WM
Det er denne model: http://www.remington.com/products/firear...range.aspx

Stod med flere rifler og der var denne i top2 og så faldt valget på den.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#15
Ja, dén XCR Tactical Long Range er i hvert fald ikke noget bæ Smile

Den er jeg sikker på du bliver glad for.

og .308 komp.... hehe, det er lige gået op for mig at der er en "ren" XCR-model... uden alt muligt som efternavn. =o)

Det er de to med "efternavne" jeg selv har. =o) Sorry about that. My bloody mistake. =oD

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)