Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Modvind
#1
Vi ved alle hvor meget sidevind betyder på kuglebanen, men
hvor stor indflydelse har modvind / medvind på kuglebanen.

Jeg kan finde en gl. tråd fra 2004, men er der nogle nye beregninger, mener der er jo sket en del på projektilfronten rent udformningsmæssigt, eller har det overhovedet noget at sige [?]

Per Tolstrup Nielsen

Man må ikke gå ned på, mangel af udstyr.
Den der har mest når man dør, har vundet.
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#2
helt direkte modvind eller medvind har ikke nogen indvirkning af betydning, medmindre du kommer ud på ultra lange hold, altså over 1200 - 1500 meter.... og på de afstande er man mere plaget af f.eks. variation i ammunitionens V(0)

Forestiller man sig en kraftig modvind på f.eks 15-20 m/s så svarer denne altså for en normal riffelkaliber til den normale variation man kan have i ammunitionens V(0), så man kan ikke afgøre om en eventuel afvigelse i træfpunktet i lodret retning skyldes vinden eller variationen i V(0)

Det har altså i praksis ingen reel betydning, og man regner defor kun med den vinkelrette komponent af en given vind.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Dravis, jeg er nu ikke hel enig med dig. En kraftig modvind vil faa en kugle til at falde 'short of target' allerede paa 400-600 m og skal korrigeres med et eller to klik op. Paa de afstande er kugle banen temmelig krum, og det skal der alsaa tages hensyn til.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#4
@Hogmeister:

Læg mærke til at jeg skrev "den vinkelrette komponent"

I de tilfælde hvor der kommer en signifikant lodret komponent på kuglebanen, vil man naturligvis være nødt til at kompensere for det, som du beskriver, men der er altså tale om så små afvigelser at det ikke har en praktisk betydning for "normale mål"

f.eks. så skal jeg korrigere med 3 klik på 1000 meter for en vindhastighed på 20 m/sek ... det er ikke nok til at have inflydelse på om jeg træffer et SABB mål eller ej, men med en Groundhog er det sikkert et problem [Big Grin]

Jo højere BC projektilet har jo mindre er dette problem. (præcis som med sidevinden) så småkalibrede og lette varmintprojektiler er væsentligt mere påvirkede af det end de lange spyd (BC 0.470) jeg skyder med[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Du har ret. Med en groundhog som maal, der kravler paa jorden, er du nødt til at korrigere, ellers rammer du foran.
H
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)