Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6x45/ 6mm223rem i knæklås
#1
Jeg søger lidt info og lidt hjælp! Jeg har efter lang tids søgen fundet en gammel knæklåsriffel. Den er i kal. 22 hornet og er sendt op til NP for at blive lavet om til en lille bukkeriffel. Jeg er gået og blevet lun på kal. 6x45 alias 6mm223rem. Er det muligt i en lille fin knæklåsriffel fra 1920'erne (gastryk osv). Og er der evt en i vestsjælland der kunne lade lidt krudt til mig.

Constipated people just don't give crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#2
Hej Mikkel!

Velkomme n til VTF. Hvis du gerne vil skyde med en knæklåsriffel i 6 mm, vil jeg anbefale 6 x 70 R. NP i Vildbjerg har lavet flere rifler i dette kaliber. Der er også flere medlemmer herinde, som har god erfaring med 6x70 R til ræv og råvildt. 6x45 synes jeg er et dårligt valg, da patronen ikke har rand og du kan ikke købe ammunition.

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Hej Lars.
6x70R er selvfølgelig det optimale, men de koster af h... til og jeg lader ikke selv. Jeg har en tikka kal .223 rem så jeg har nem adgang til brugte hylstre fra den. Jeg har snakket med NP og han foretrak også en randpatron, men var lydhør for mine argumenter og sagde ja til at lave den i 6x45.

Constipated people just don't give crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#4
Hej du kan evt. også bruge 5,6x50R Mag. hvis den ikke giver for højt tryk i din riffel, den er som en 223 med rand. men i skal muligvis også være opmærksom på pibe kaliber da det jo er en fhv. 22 Hornet tidlige Hornet patroner var af en mindre kuglediameter, men det ved N.P. sikkert alt om....
Svar
#5
Hej Mikkel

Jeg har skudt relativt mange stykker vildt med 6x70r, det er et rigtigt fint kaliber.
Jeg har skudt både kronvildt, råvildt og ræve med kaliberet - det fungerer upåklageligt.

Man kan købe nye hylstre til omkring 10,- kr. stykket og udvalget i 6mm projektiler er enormt. Die-sættet er forholdsvist dyrt (ca. 1500,- kr.).
I min riffel var præcisionen helt suveræn med 100gr. Oryx..

Jeg ville klart vælge en randpatron - faktisk prøvede jeg et par gange at hylsteret klemte i kammeret.

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#6
@Boryx jeg ved jo ikke hvor du går på jagt om det er lovligt, men så vidt jeg ved holder den vist ikke til Kronhjort??
Ellers en fin patron.
Svar
#7
Det er ikke hjort jeg har skudt med den, men kalve (og en enkelt hind). Og du har fuldstændigt ret, den holder ikke lovens krav til kronvildt i DK - men det er i Skotland jeg har brugt den på kronvildt. Havde den også med i Brunsten efter en hjort - men der kom ikke den hjort jeg drømte om[B)].
Var den kommet havde jeg ingen betænkeligheder ved at skyde den med 6x70, velvidende at andre kalibre var mere anvendelige.

//Bo

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#8
"Hej du kan evt. også bruge 5,6x50R Mag." = 6x50R Scheiring.. NP har værktøjet til at lave den..jeg har fået lavet min Tikka BBF om til denne kaliber..ok men (som også andre med 6mm 'minihyster' neckup har sagt) problemer med at få den fart i som QL forudsiger

6x70 er lang blyant som vist mest er til tryksvage låse.. lidt langsomt krudt? ..modsat er Scheiring oprindelig specificeret efter brug i Jäger/blocklås..og der er meget tryk den kan klare. Jeg 'nedlader' derfor iforh til specificered max tryk. 5,6x50R moderhylster er mere kompakt end 6x70R og har måske mere effektiv forbrænding med hurtigere krudt

nåja diesæt det er også custom for FL .. men necksizes kun kan man sikker komme afsted billigere med at tilpasse en std sizer.

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#9
Jeg er også lun på 6x70, men jeg mangler en til at lade dem for mig! Jeg bor 4440 Mørkøv. Jeg mangler også en til at banke noget krudt sammen til en 32-20. På forhånd tak

Constipated people just don't give crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by mikkelhund

Jeg er også lun på 6x70, men jeg mangler en til at lade dem for mig! Jeg bor 4440 Mørkøv. Jeg mangler også en til at banke noget krudt sammen til en 32-20. På forhånd tak

Constipated people just don't give crap



Du kan lige så godt tage kurset først som sidst, hvis du vil lege med de "skæve" kalibre.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)