Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sellier & Bellot - er de så ringe?
#1
Jeg synes man hører meget skidt om s&b riffelpatroner, alså de der dejli' billige[:o)] Er de så ringe som så mange påstår? jeg har skudt 150 af dem og de virkede da alle i min T3[:I]Der var dog en enkelt der skød en halv meter til venstre og lidt lavt... Det var vidst ikke skyttefejl..
Svar
#2
ja

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Jeg synes man hører meget skidt om s&b riffelpatroner, alså de der dejli' billige[:o)] Er de så ringe som så mange påstår? jeg har skudt 150 af dem og de virkede da alle i min T3[:I]Der var dog en enkelt der skød en halv meter til venstre og lidt lavt... Det var vidst ikke skyttefejl..



Der forekommer ikke ammo som i en fungerende riffel smider et skud ½ meter til siden. Så selv om S&B er af begrænset kvalitet, så er årsagen nok nærmere at chauføren faldt i søvn[Wink]
Svar
#4
Kan man få en uddybelse af dine oplevelser med S&B, hatting?

@ n a,
Det tror jeg simpelthen ikke på! Fast anlæg, liggende på 100 meter, det burde jeg ikke kunne fucke up. Selvom jeg da ikke er verdens bedste skytte (læs, riflen er mere præcis end mig[:I])
Svar
#5
Hej

Prøv at holde en magnet på selve projektilet - det kan være du opdager at den er magnestisk - dvs. at det indeholder jern som vil slide din pipe op før tid.
Har ladet med disse første og sidste gang (200 stk).Ikke fordi de ikke er præcise - det er de,mega flot skudbilled i 6,5 x 55 (10mm i grupper) men fordi at de indeholder jern/stål så bliver Saueren ikke mere fodret med disse projektiler da de ikke skal ødelægge min riffelpipe.

De bedste hilsner Sniper2 [Wink]
Svar
#6
Jeg har kun tre S&B FMJ, men ingen af dem indeholder jern.. Mon de har forbedret kuglen?
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by sniper2

Hej

Prøv at holde en magnet på selve projektilet - det kan være du opdager at den er magnestisk - dvs. at det indeholder jern som vil slide din pipe op før tid.



det kan jo også være nikkel i kuglekappen, det er jo ikke udelukkende grundstoffet jern der er magnetisk
Svar
#8
Den gamle historie med jern i patronerne er noget sejlivet. Den stammer vistnok fra tidligere FMJ (spidsskarp).

Jeg har både Sellier & Bellot SP og SBT (Sierra bullets). Ingen af disse indeholder magnetisk matriale.

Faktum er også at Sellier & Bellot i SBT og Barnes TSX klarede sig særdeles godt i en test på 300m i jagtbladet for et par år siden.

Jeg sidder med en fornemmelse af at det er lidt som med Skoda vitserne. Nogen foretrækker en gammel Golf fremfor en Skoda Superb.
Svar
#9
Jeg har heller ikke haft problemer med S&B og min Tikka T3 samler dem fint med skudgrupper inden for en 2-krone på 100 meter. En forhandler sagde tidligere til mig at det var en sejlivet skrøne med jern i projektilerne og at der ikke var problemer med at bruge dem. Han påstod at historierne om S&B skyldes at de importeres af Jaguar Gruppen og at andre forhandlere som ikke tilhører denne gruppe spreder onde rygter fordi de ikke selv kan levere træningsammunition i samme kvalitet til en lignende pris. Om det er sandt aner jeg ikke.

En anden forhandler prakkede mig dog et par kasser Partizan PRVI ammunition på fordi han ikke havde S&B. Dem køber jeg aldrig igen! Havde to hylstre der var revnet efter afskydning og spredningen var betydeligt større end S&B, men det er jo lidt off-topic [Smile]
Svar
#10
ja prøvede at pille projektilet af nogle s&b cal 6.5x55
og der var 5 grs forskæld i vægten. jeg ved ikke hvilken krudttype der var brugt ........ men jeg kunne godt forstå at de ikke var så præcise

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#11
@ hatting, hvornår gjorde du det?
Svar
#12
Hej
det er korrekt at det var spidsskarp projektiler.
Det er jo dem man træner med på banen.
Om det er nikkel ved jeg ikke men vil lade tvivlen komme min riffel til gode og kun anvende lidt bedre (forhåbentligt) ammo i riflen.
Ps. Er ikke forhandler.

Mvh Sniper2
Svar
#13
Min teori er at fordi der bliver skudt mange af på banerne, stiger antallet af "ups'ere"..
Svar
#14
Jeg brugte dem en overgang, lige efter jeg havde fået jagttegn. De lavede OK grupper i den sorte plet. I 308 havde jeg ingen dårlige oplevelser med dem. Har ikke brugt dem i flere år. Dengang gik diskussionen også på jern i kuglen. Men om det var kappen eller om det var en jernstang inde i kuglen ved jeg ikke.
Jeg har ligge ved siden af folk, der skød 6,5x55 af samme mærke - de fik kontinuerligt smidt krudtslam i ansigtet. Og nogle af hylstrene revnede ved skudafgivelse.
Den oplevelse havde jeg nu ikke i 308´eren.

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#15
Har brugt dem en del i 30.06 ,og ingen problemer med præsicion eller jern.
Kender flere som også er tilfredse.

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#16
Det må være de bedste partier af S&B der sendes til Grønland så.
Køber tit S&B til forskellige af mine våben og har ikke så vidt jeg husker oplevet en klikker med S&B. Har dog hørt om det, men det er primært gamle våben de bruges i heroppe.

Bruger dem gerne i eks Rem 700'erne jeg har.
Hylstertollerancerne er ok, de laver ok grupper til træning.
Har dog ikke nogen større mening om det til jagt, da jeg kun har skudt to rensdyr med dem med fint resultat i .308Win.

Derimod har jeg haft lidt problemer med "klemmere" i Hornady Custom .308Win i én af mine Remington's - og svag tendens til at "binde" i den anden.
Hornady'en har ikke performet bedre eller værre end S&B i de våben jeg har prøvet dem i.

En Steyr Scout jeg ejede engang, den døjede med nogle patroner vi fik fra tyskland.
S&B åd den fra en side af uden problemer.

Så personligt genkender jeg ikke påstandene om at S&B er ringe.
Bevares, nej, de er ikke de bedste, de spreder måske en smule mere, men dog stadig en ok jævn spredning i de efterhånden mange våben jeg har brugt dem i.

Men jeg har aldrig set eksempler på de skrækhistorier som folk fortæller (genfortæller? overdriver i genfortællelsen for at gøre det til en "god historie"?)

Og skyder gerne på 100-200-300m, så det burde ikke være afstandene der er for korte til at bedømme det på heller.

Men kan godt se hvorfor forhandlere måske hellere vil sælge Lapua, Hornady, Winchester, Remington m.v.

Og det gamle ordsprog "Der skal 10 gode oplevelser... til at slette én dårlig oplevelse.!".

Den holder til OVERMÅDE stik.

Ok, skyder også kun 2.000 skud om året i diverse kalibre, nok ikke så meget som andre her.

S&B er bare en ok billig patron som altid er god til at få en fornemmelse for våbnet med, samt til et rensdyr i ny og næ - der er den udmærket.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#17
Jeg har skudt 5-600 stk i 223 Rem af S&B. Kun på griseskive og pap.

Og jeg har MEGET gode grupper 15-20mm med den.
Den er billig, bevares den sviner lidt i piben, men den bliver alligevel trukket igennem når jeg kommer hjem.

Og så går den hul i hul med min jagt ammunition.

Statistikker er som mini-skirts.
De giver dig gode ideer, men skjuler det vigtigste.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#18
Hej..

Vi har besøg af rigtig mange med Sellier & Bellot til vores skydninger, nogle går det vældigt fint for = vi hører ihvertfald ikke noget om problemer, mens en del faktisk har det jeg vil kalde ØV-opelevelser :-)

Vi har haft følgende oplevelser med S&B som primært er i den sidste kategori.

Nedenstående er oplevet i mere end 10 tilfælde (dog ikke pkt. 2):

1. De skyder meget uensartet - pludselig kan et enkelt skud springe op til 30 - 40 cm. Oplevede det så sent som i torsdags. Jeg synes desuden tit vi ser skytter der har svært ved at samle skuddene tilstrækkeligt til at vi kan "klikke" efter det [:0], hvorefter vi skifter til jagtammo og problemerne er væk.

2. Vi har haft to tilfælde, hvor der i følge naboskytten opstod voldsom mundingsild. Efterfølgende konstaterer min instruktørkollega at låsen ikke kan åbnes - Skytten og hans kammerat gik over til kategorien vold. Da de fik den op var der aftryk af udtrækkeren i hylstret, og fænghætten faldt ud da vi undersøgte hylstret. Det er noget svært ikke at tænke tryktegn. Det var Carl Gustav 6,5x55 og en Sauer 90 6,5x55 som jeg husker det.

3. I 270 og 8x57JS har vi oplevet noget mere end 10 gange at låsen er svær at åbne efter afskydning - dette kan også skyldes andre ting, men alligevel - alle tilfælde var ikke samme riffel. Der var her tale om S&B's jagtammunition.

4. Ved nærmere eftertanke tror jeg faktisk ikke, at jeg nogen sinde har haft problemer med S&B i 308. jeg har selv skudt med dem i T3. Har faktisk haft ret gode samlinger med den. Er dog selv holdt med at bruge den pga. af mine oplevelser i andre kalibre.

Ovenstående er på ingen måde et tilstrækkelig statistisk grundlag til at konkludere noget som helst, men jeg kan bare konstatere, at vi ikke har nær de samme problemer, herunder spredningsvariation og "Uheld" med Jaktmatch eller Remington UMC. Men det kan jo også skyldes, at jeg har set mig gal på S&B - who knows - man husker hvad man vil huske :-)

Anyway, Jeg har det lidt ligesom Hatting, og svarer "Ja" til dit spørgsmål. Jeg har dog ikke andet end ovenstående at have det i.

Jepsen ;-)
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#19
En af mine gode jagtkammerater fik smadret sin riffel pga. en 308W S & B.
Butikken der havde solgt ammunitionen afviste blankt at det var ammunitionen der fejlede noget. Sagen endte hos RUAG , der konstaterede at patronen var alt for lang og at det måtte være det, der havde forsaget "spængningen".
Efter det uheld har jeg stoppet salget af S & B.

Mvh. Rex / Guns & Powder
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#20
Jeg købte på et tidspunkt 100 stk. S&B spidsskarp i 6,5x55 til træning.

Deres spredning var meget større end andre patroner (i størrelsesordenen 100mm eller værre) i samme riffel.

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)