Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagtrelevant skydning
#1
Hej Formænd!

Jeg synes, som så mange andre, at jagtfeltskydning er sjovt, men hvor jagtrelevant er jagtfeltskydning egentlig?
- Hvor ofte sidder I fx med en afsikret riffel i anslag, når bukken kommer frem?
- Hvor ofte skyder I 4 skud på samme buk?

Når jeg tænker tilbage på situationer, hvor "bukken slap væk", handlede det ofte om en kortvarig chance på relativ kort afstand fx et dyr, der sikrer inden en skovvej krydses.

Jeg er i gang med at læse Jeff Cooper's "the art of the rifle", hvor jeg har fundet inspiration til at forny min egen riffeltræning. Hans scoutriffel-koncept, (maxvægt 3 kg, maxlængde 1 meter, pistolkikkert og Ching Sling), er ikke just en typisk feltskydningsriffel. Hvis skuddet sidder indenfor 10-20 cm, må det være tilfredsstillende på den pågældende afstand/skydestilling.

Jeg er derfor begyndt at flytte fokus fra at skyde flotte 5-skudsgrupper fra fast anlæg til at fokusere mere på hurtigt at indtage skydestillingen og affyre eet skud efter fx en ballon, en lerdue eller lign selvmarkerende mål. Desværre kan det være svært at gennemføre i praksis. Fx var jeg een gang på en skydebane i nærheden, hvor al skydning skulle foregå liggende på 100 meter.

- Er der andre, som har gjort sig lignende overvejelser?
- Hvilket fokus har I på riffelbanen?
- Hvordan skaber I variation i træningen indenfor rammerne af banens sikkerhedsbestemmelser og den lokale DJ-riffelinstruktørs accept?

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
Jeff Cooper anbefaler iøvrigt disse 3 test til at vurdere egne evner som riffelskytte:

1) Skudafstand: 25 meter og 50 meter, træfzone: 10 cm hhv 25 cm. Skydestilling: fritstående. Udgangsstilling: riflen i klarstilling (som vi kender det fra lerduebanen). Skydetid: 1,5 sek. fra fløjtesignal. Først skydes 5 serier af 1 skud på 25 meter og derefter ditto på 50 meter.

2) Skudafstand: 300 m, 275 m, 250 m, 225 m og 200 m. Træfzone 25 cm. Skydestilling: fri - på 200 meter dog stående med fast anlæg. Udgangsstilling: stående bag riflen. Fremgangsmåde: 2 skud på hver afstand med forflytning frem til næste skydelinie. Der tages tid.

3) Skudafstand: 100 m, 200 m og 300 m. Træfzone: selvmarkerende mål 20x50 cm. Skydestilling: fri, men med forflytning langs skydelinien mellem hver skydning. Fremgangsmåde: Eet træf i hvert mål på tid, max 6 patroner.

Som det fremgår af ovenstående var Cooper een af fædrene til IPSC-skydning...

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Hvis ikke jeg kan nå at tage det anlæg jeg finder passende i situationen skyder jeg ikke - og ærgrer mig ikke over det - glæder mig bare til næste gang. Kunne aldrig drømme om at træne efter at det absolut skal kunne nåes.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#4
Jeg har tænkt lidt i samme baner dog mere henad "placering af første skud".

Der har været en tråd på kammeret.no, hvor en gut har lavet et target til en test, hvor ideen er at afgive et skud til et target, vente minimum 1 minut, rejse sig gå omkring for derefter at indtage skydestilling igen og skyde til næste target.

Dette er skudt liggende med anlæg på en fjelduk i kompressionspose, og mine jagtskud foregår fra skydestige med fast anlæg så det er ikke helt i skoven ift mine jagtskud.

Setup
[Image: 20120424_145911.jpg]

Target med intro-tekst
[Image: langholdsjegeren_test1.jpg]

Mit resultat fra i forgårs
[Image: Resultat.jpg]
Det lykkedes lige akkurat at holde 1. skuddene indenfor 1moa på 100m.

Tråd på kammeret
http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=70325

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

Hvis ikke jeg kan nå at tage det anlæg jeg finder passende i situationen skyder jeg ikke - og ærgrer mig ikke over det - glæder mig bare til næste gang. Kunne aldrig drømme om at træne efter at det absolut skal kunne nåes.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Hvor mange skud skød du på første post til gårsdagens feltskydning?[Big Grin]

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)