Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olieskud = ?
#1
Ærede formænd - I må lige hjælpe her.

Min kammerat fik på en skydebane at vide, at et olieskud var når der var olie(rester) på patronen. Dette ville give ham upræcise skud, da der så ville ske en anderledes forbrænding, hvilket igen ville påvirke friflugten. Og angiveligt dermed skuddet.

Nu var det så, at jeg blev forvirret.

For det første har jeg altid opfattet olieskud som noget helt andet. Nemlig som et skud, der afgives med en pibe, der ikke er trukket ren for olie. Dette vil give et upræcis første skud.

For det andet mener jeg ikke, at argumentet, min kammerat blev præsenteret for, holder. I hvert tilfælde ikke så meget, at det betyder noget. Jeg kan selvfølgelig være galt på den, men det er vel først, når projektilet rammer bommene, at piben begynder at "rette skuddet ind".

Lad mig høre, hvad I mener.

Jeg vil gerne være helt sikker, inden jeg evt. fortæller min kammerat, at instruktøren ([:0]) ikke havde helt styr på den indre ballistik. [:I]

Mvh Tommy

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#2
Olieskuddet er når der er en tynd oliefilm i selve den riflede del af piben.

Olie i kammeret gør ikke ret meget med henblik på præcisionen, ud over at man risikerer at få sprøjtet olie i fjæset når olien kommer yderligere i klemme når hylsteret udvider sig.
Desuden kan hylsteret risikere at "suge" sig fast i kammeret, lidt ligesom når du holder håndfladerne sammen under vandhanen og prøver at "svuppe" dem fra hinanden.

Olien i selve piben, altså den riflede del af piben, kan påvirke skuddet idet projektilet skal skubbe olien ud foran sig - med ændret tryk/modstand i piben til følge og deraf ændret skudbillede på det/de første skud.

Så mener bestemt ikke at instruktøren har ret i at det er olie i kammeret(på patronen).

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#3
Olieskud forbindes normalt med olie i en ikke tørlagt pibe. Det kan give et andet træfpunkt med første skud, men ændringen er formodentlig marginal. Værre er det at olien "ophobet" foran projektilet på et tidpunkt overhales af dette, hvorved der kan formes såkaldte olielommer i piben. Dette er ødelægende for præsicionen.

Det er dog heller ikke hensigtsmæssigt at have olie på patronen eller i kammeret.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#4
Man siger jo også at man skal trække piben før for olie, for at undgå olieskud.
Her bruger man gerne den filt/stof"børste", eller deciderede filtpropper som skubbes igennem piben.

Disse rører kun hvor hylsteret "throat" (fra lige over skuldrene på hylsteret) ligger i kammeret, samt selvfølgelig i pibens riffelgange.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
Man skal ikke undervurdere betydningen af olie på hylsteret. Især rifler med bagvedliggenden lukkeknaster er følsomme over for olie på hylsteret.

Hvis man "fjerner" friktionen mellem hylster og kammervæg med olie, så lægger man mere pres på brudstykket under affyringen.

En riffel som Steyr Manlicher der har en stor udfræsning i den side hvor udkasterporten er bøjer sig forskelligt efter hvor meget pres der er på brudstykket. Med forskelligt træfpunkt som følge.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Man skal ikke undervurdere betydningen af olie på hylsteret. Især rifler med bagvedliggenden lukkeknaster er følsomme over for olie på hylsteret.

Hvis man "fjerner" friktionen mellem hylster og kammervæg med olie, så lægger man mere pres på brudstykket under affyringen.

En riffel som Steyr Manlicher der har en stor udfræsning i den side hvor udkasterporten er bøjer sig forskelligt efter hvor meget pres der er på brudstykket. Med forskelligt træfpunkt som følge.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Nemlig, husk altid at trække piben, og kammert, fri for olie....
Har selv lavet en del buler, på hylster, hvor kammeret ikke var helt fri for olie.[Sad!]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#7
Hej . DJZ har lavet en stor test af olie i løb og kammer .

Olie i løbet giver øget spredning ved de første skud . Hurtige projektiler er mere følsomme og grove kaliber er mindre følsomme !, men olie i kammeret gav de største afvigelser !!

Hylsteret skal kunne "kile sig fast"(den skal selvfølgelig ikke kile sig fast permanent) , må ikke kunne bevæge sig i udvidelses-fasen . Hilsen A-bolt
Svar
#8
Tørrer I olien af de hjemmerullede hylstre med 'kemikalier' eller er det nok med køkkenrullen?
Svar
#9
Hvor kommer olien fra paa de hjemmerullede??
H
Hogmeister
Svar
#10
Efter jeg er helt færdig(smøring, necksizing, rense fænghættelomme, måling og evt afkortning) med hylstrene, kommer de i kogende vand (1-1.5 liter pr 100 hylstre), hvor jeg først har opløst en tablet til opvaskemaskinen. Derefter omrøring i 10min, et par skylninger i rent varmt vand og tørring i ovnen 100 grader i ca 45min.

Men nu bruger jeg heller ikke tumbler, så jeg vil gerne prøve at fjerne evt rester indeni hylstret.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#11
Jeg har hidtil ikke gjort en større sag ud af at fjerne olien efter hylsteret er sizet - det kan jeg jo godt se, at jeg fremover skal til at ændre.
Svar
#12
Jeg skyller mine i en skaal fyldt med nafta. De tørrer lynhurtigt naar man tager dem op og lægger dem paa et haandklæde.
h
Hogmeister
Svar
#13
Hogmeister

Jeg kan efterhånden godt forstå Obama giver et dårligt indtryk når der forhandles miljøaftaler. NAFTA har ikke været tilgængeligt udenfor renserier siden jeg var barn [Wink]

Og det er mange årstider siden [}Smile]

Uvenner med Photobucket - men medlem af Asgaard.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=25600
mvh
Svar
#14
Jeg ved ellers ikke hvad det hedder. Det bruges til camping koge appararter, og lamper. Det er maaske ikke lige netop 'Naptha', men det lugter og fordamper paa tilsvarende maade og er meget brandfarligt. Det sælges som Campfuel.
H
Hogmeister
Svar
#15
hdm i S har de noget der hedder lacknafta = skulle være mineralsk terpentin
og noget de kalder nafta = skulle være petroleum
så sikker noget i samme dur i USA (S kan jo godt lide at importer Amerikanske udtryk /ord .. for så at forsvenske dem..hvem ved fx hvad en 'sajt' er)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#16
Det er nok tæt på rensebenzin/white gas ?

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Hej . DJZ har lavet en stor test af olie i løb og kammer .

Olie i løbet giver øget spredning ved de første skud . Hurtige projektiler er mere følsomme og grove kaliber er mindre følsomme !, men olie i kammeret gav de største afvigelser !!

Hylsteret skal kunne "kile sig fast"(den skal selvfølgelig ikke kile sig fast permanent) , må ikke kunne bevæge sig i udvidelses-fasen . Hilsen A-bolt



Kan du hjælpe med et link til den test?
Svar
#18
Hej kwi . Jeg har lige fundet testen frem igen , den er fra juli 1999 og er ikke på deres hjemmeside .

Som Max skriver , har det en stor betydning ved rifler med bagved liggende låseknaster og vil også få belastningen af låsen ved knæklåsvåben til at stige meget ! HOLD KAMMERET TØRT [Wink] Hilsen A-bolt
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Hej kwi . Jeg har lige fundet testen frem igen , den er fra juli 1999 og er ikke på deres hjemmeside .

Som Max skriver , har det en stor betydning ved rifler med bagved liggende låseknaster og vil også få belastningen af låsen ved knæklåsvåben til at stige meget ! HOLD KAMMERET TØRT [Wink] Hilsen A-bolt



Bare husk at det kun er riffel-kammeret, der skal holdes tørt [:I][8D]
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#20
Tak for de gode svar - jeg lærte lige noget om olie i kammeret. [:I]

Mvh Tommy

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)