Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
reduceret ladning 300 win mag
#1
Hej
Jeg har nu ladt til 308 et par år og er nået dertil hvor der
Godt må ske noget nytj[Smile]
Så jeg på tænker at anskafe en 300 win mag.
Jeg har læst lidt på nettet og i ladeboken(udgave 5 under 300 wby mag) om reducerede ladninger.
Er der nogle der har nogle erfaringer med dette?
P.s det er ikke fordi jeg er bange for rekylen men tænker lidt i om man kan lave ladninger til forskellige formål
Svar
#2
Er det på alvor eller tager du P.s på os, som jeg ser det er 308 en reduceret ladning af 300Win mag. og sådan en har du jo allerede??
Svar
#3
Ja, virker ikke helt gennemtænkt, men ideen om en 300 Magnum når man i forvejen har en 308 er egentlig god nok..

Hvis behovet er der, så køb en 300 win mag eller 300 weatherby mag og skyd med fuld skrue, da det jo nu engang er et jagtvåben og ikke banevåben...

Med disse to kalibre har du til adskillige formål...

Hvilke formål bliver der tænkt helt specifikt på?

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#4
Jeg vil også mene at hvis man køber en 300 win mag er det dybt godnat at begynde at lade den ned , da især hvis man har en 308 i forevejen.
Hvis man ønsker flere muligheder vil jeg forelå en 220 granis (eller tunger hvis man kan få det) Hornady eller en anden rundnæset, til drivjagt, elgjagt ol.
En 180 til 200 grains Bear Claw, Nosler PT, TSX eller ligne til hjortejagt ol.
En alm. blødnæset kugle på 180 til 200 grains hvis man forventer langeskud (+300m )Gemse, får eller ligne.
Selv bruger jeg 200 grains Swift A-frame med 74 gr Mrp og Sierra Gameking 200 grains med 74 gr Mrp, sidste nævnte har også den store foredel at den er i et prisleje hvor man ligeså godt kan træne med den, så er man maks forberedt til det lange skud hvis det skulle komme.
Littlebear
Svar
#5
Det jeg tænkte på var at gøre 300 win mag mere til en allround riffel
ja det er rigtigt at der sikkert er andre kalibre som kan dette eller en 30-06 men jeg er lidt tændt på 300 win mag da der er lidt højere til loftet.
jeg kan læse andre steder her på VTF og på nettet iøvrigt at folk bruget 300 win mag til bukkejagt uden problemer men jeg tænker at det ville være fint at lade f.eks en 168 grains TSX til 850m/s istedet for 950m/s
eller lade 168 grains MK til jagtfelt skydninger hvor man med normale ladninger nok ville være lidt træt halvvejs igennem.
derudover skal den jo også lades f.eks som littlebear skriver.
Svar
#6
Hej, jeg er ikke sikker på at jeg ser fordelen ved en 300Mag. til feltskydninger, jeg forstår godt det du skriver med en patron med en 168grs. kugle, men netop med den ku´gle har jeg selv gode erfaringer i 308win. i en riffel med en kortere lås bla. jeg kan kun se en fordel hvis du ønsker at kun kave en riffel og at du vælger en 300Mag. som din standard riffel og ikke beholder din 308Win.
Desuden har jeg ikke oplevet situationer på feltskydninger i Danmark hvor skiven var så langt væk at den ikke kunne træffes med skud fra en 308Win, og hvis det var tilfældet at 300Mag er så meget bedre ville så ikke alverdens snipers skrotte alle deres 308Win og udelukkende bruge noget større, ja jeg ved godt at de bruger 300Mag og 338 Lapua og 50BMG men for det meste er det stadig 308Win det gælder,men projektet har da en vis appeal, det ville jo være fantastisk om vi kunne skyde det hele med et kaliber bare ved at bytte ladning, men for mig personligt er en riffel noget man har i flertal om ikke andet så bare for sjov[8D][:p][}Smile]
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Hej, jeg er ikke sikker på at jeg ser fordelen ved en 300Mag. til feltskydninger, jeg forstår godt det du skriver med en patron med en 168grs. kugle, men netop med den ku´gle har jeg selv gode erfaringer i 308win. i en riffel med en kortere lås bla. jeg kan kun se en fordel hvis du ønsker at kun kave en riffel og at du vælger en 300Mag. som din standard riffel og ikke beholder din 308Win.
Desuden har jeg ikke oplevet situationer på feltskydninger i Danmark hvor skiven var så langt væk at den ikke kunne træffes med skud fra en 308Win, og hvis det var tilfældet at 300Mag er så meget bedre ville så ikke alverdens snipers skrotte alle deres 308Win og udelukkende bruge noget større, ja jeg ved godt at de bruger 300Mag og 338 Lapua og 50BMG men for det meste er det stadig 308Win det gælder,men projektet har da en vis appeal, det ville jo være fantastisk om vi kunne skyde det hele med et kaliber bare ved at bytte ladning, men for mig personligt er en riffel noget man har i flertal om ikke andet så bare for sjov[8D][:p][}Smile]



Jeps

Jeg havde en 308, 260 rem, 6,5x55 og en 300 Rum.

308 er rigeligt til bane ud til 800 meter. 6,5´erne rækker til efter 1000 meter. 300 rum rækker lidt længere og er nu solgt da jeg ikke havde noget behov for den.

i stedet for 300 Rum købte jeg en 223´er så jeg ikke smadrer råvildtet.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
Hej

Jeg laver selv en del reducerede ladninger.

Jeg kan hjælpe dig hvis du vil sende mig en PM.

Mvh.

F

Citat:quote:

Originally posted by gissel15

Hej
Jeg har nu ladt til 308 et par år og er nået dertil hvor der
Godt må ske noget nytj[Smile]
Så jeg på tænker at anskafe en 300 win mag.
Jeg har læst lidt på nettet og i ladeboken(udgave 5 under 300 wby mag) om reducerede ladninger.
Er der nogle der har nogle erfaringer med dette?
P.s det er ikke fordi jeg er bange for rekylen men tænker lidt i om man kan lave ladninger til forskellige formål


Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)