Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Slagtning uden stress?
#1
Denne tråd er et oprigtigt spørgsmål om hjælp, selvom der måske kan forekomme ligheder med en anden tråd, hvor skudmetoder har været diskuteret.

En kammerat og jeg er blevet spurgt om vi ville hjælpe med at bortskyde nogle då-spidshjorte i en lille hjortefarm, her inden kalvene kommer til verden.

En opgave mange formoder er nem hvis man ellers kan skyde præcist, men som alligevel kan være en udfordring, da dyrene klumper og stresser.

Der skulle skydes ti dyr, men allerede da de to første var aflivet, stressede en af dåerne og gik durk gennem hegnet og forsvandt.[xx(]

Så stoppede vi seancen.[B)]

Det er jo omstændigt med dyrlægekontrol mv, så det hele skulle helst være overstået på en gang, men det var ikke muligt.

De to hjorte blev skudt på ca. 100 meters hold, med minimal kødskade, men mit spørgsmål er nu om vi måske skulle skyde fra længere hold og så måske for en sikkerheds skyld skulle gå efter kroppen?

Skal man lægge sig under et camouflagenet, vil det gøre det mere effektivt?

Er der nogle her der har erfaring med hvordan det gøres bedst og mest effektivt, der er kun et hjørne hvor det er muligt at afgive forsvarlige skud.

Forslag modages med tak.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#2
Hej Clax,

med fare for at starte en ny overophedet debat, vil jeg alligevel delagtiggoere dig i hvordan jeg var med til at goere det for aar tilbage i det midt/vestjyske. Det var i en hegning paa 180 tdr land med smaaskove og mose. Der gik baade daa- og kronvildt og ejeren bad en gang imellem om assistance til at slagte et antal dyr han skulle levere. Der var et antal taarne paa reviret og vi var typisk 2 skytter placeret i 2 af disse. Ejeren lavde derefter en bevaegelses/trykjagt hvor dyrene lod sig trykke roligt omkring. Dem der skulle leveres skulle efter forholdene for alt i verden skydes paa halsen eller i det unaevnelige lidt laengere nordpaa. De fik den med .222'eren med en ganske almindelig Sako jaagtkugle. Det var der ingen der kunne holde til. Det er helt sandt at daavildtet havde tendens til at klumpe naar de foelte sig presset, men hvis de fik lidt ro, kom de gerne ud igen. Paa grund af taarnene og det det lave knald fra Barbi riflen opdagede de sjaeldnt hvorfra faren lurede.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#3
Hegningen er kun på ca 1,6 Ha, og største aftsand er 210 meter, så det kan ikke rigtig sammenlignes med de store arealer.

Og når der først ligger én i hjørnet hvor det er muligt at skyde, så er de andre ikke meget for at gå derhen.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Helt lukket tårn/skydeskjul - .22 HP - dæmper - CPU - stille og roligt.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#5
Jeg har ryddet kraftigt op i tråden, det har medført at langt de fleste indlæg er væk, nogle af indlæggene er fjernet for ikke at "forvirre", andre er fjernet pga. personfnidder.
En enkelt bruger skrev noget i stil med at " puste til stereotyper med forudsigeligt reaktionsmønster", det er selvfølgelig osse en metode til at starte en debat, men det har det med at blive "ævl og kævl", hvilket er ødelæggende for en fornuftig diskussion.
Der opfordres til at man forholder sig til Claxels spørgsmål istedet for at lufte personligt nag.

Kima/moderator

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#6
Jeg kender en der har kronvildt, han kører ind i hegnet på traktoren som de er vandt til, og skyder dem i hovedet med 22lr HP. Det virker fint og giver ingen stress.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)