Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Akut diskusprolaps ? ? ?
#1
Hej alle.

En hård weekend for mig, men værre er det for hunden.

Igår eftermiddag kl. ca 15.00 var junior ude at cykle med vores elskede labrador F1 som er 6 år og i sit livs form. Hunden løb løs uden line og efter ca. 1 km. faldt den pludseligt om og skreg som om den var blevet kørt over[Sad!]

Hunden slæbte bagkroppen efter sig og kunne næsten ikke røre sig, den ville gerne følge junior som var kommet ca. 10-15 meter foran, den plejer aldrig at være bagud. De kom senere hjem,nu i langsomt gå-tempo for hunden, jeg var selvfølgelig ude for at inspicerer hvad der var galt og kunne konstaterer at hunden rystede, kunne ikke sidde og næsten ikke gå[Sad!]

Det så næsten ud som om hunden var i chok.

Jeg løb ind og kontaktede dyrlægen for hvordan eller hvorledes, han fortalte mig at det kunne være en korsbånds-skade eller diskusprolaps, hvilket jeg ikke synes lyder særligt spændende. Efter telefonisk rådgivning anbefalede dyrlægen mig at sørge for at hunden får så meget ro som muligt og give den Kodimagnyl (1stk) morgen middag og aften. Vigtigst, hunden måtte ikke få det værre, så skulle jeg komme med den.

Hundens tilstand er stadig det samme, den ligger og hviler sig og er ikke særlig aktiv. Imorgen går turen til dyrlægen for at få den undersøgt og hvad der kan/skal gøres, men jeg har mine bange anelser.

Mit [?] Er der nogle af forrummets-medlemmer der har oplevet noget lignende og hvad kan/skal der gøres[?]

En meget ængstelig hunde-ejer.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#2
Havde en ruhår der fik forkalkning imellem rygleddene. Det artede sig på samme måde.

Det blev ordnet ved at der blev fræst noget væk af knoglerne, på en eller anden måde. Husker ikke helt præcis hvordan, da det efterhånden er mange år siden[:o)] men det hjalp og hunden fik fem år mere.

Schönauer

Kan det ikke repareres med Gaffatape, er det ikke værd at eje!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#3
træls når sådan noget sker men hvis det var mig ville jeg nok se efter og få hunden kørt til dyrlægen istedet for at vente til imorgen sidst min hund kom til skade sagde dyrlægen i telefonen at jeg bare skulle tage det med ro og at såret ville vokse sammen igen af sig selv igen det havde jeg ikke tillid til og kørte ham til en anden dyrlæge hvor han blev syet ved øjet og fik besked på at det var godt jeg var kommet for ellers ville hunden have fået varrige men af det det var ikke sjovt at skulle have pungen op mandag 9 april (2 påskedag) kl 9 om aftenen men det var jo nødvendigt
Svar
#4
Tak for tilbagemeldinger.

Nu har hunden ingen åben sår eller lignende. Det har absolut intet med øko eller dyrlægeregning at gøre. Kun at jeg følger dyrlægens anvisninger = hold den i ro. Håber at det (kun) er en forstrækning, og derfor skulle jeg vente og se tiden an til imorgen.

Hvis det er en diskus[Sad!] (på hunden) er der så nogen der ved, hvad der evt. kan gøres[?]

Håber på nogle (positive) tilbagemeldinger.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#5
Hej Nemo

Ja sikke noget bøvl[xx(]

For nogle år siden havde jeg en ruhåret gravhund, som pludselig og uden forvarsel peb og smed sig på gulvet, tydeligvis i store smerter.

Den lå faktisk apatisk i længe, kunne ikke rigtig gå og var meget øm ned over krydset.

Nu var det jo indendørs det skete, så jeg kunne se, at der bag hunden lå en del analkirtelsekret, og det viste sig at det var anakirtelbetændelse.

Analkirtlerne kan være roden til megen smerte, og dengang troede jeg, ligesom dig, at det mindst var en diskusprolaps.

Heldigvis kom den sig hurtigt efter fornøden medicinsk behandling.

Du kan da håbe, at det måske "bare" er det.

Giv lyd når du har den endelige diagnose - og god bedring.

mvh
Korthår
Svar
#6
hej

Lige for at vende tilbage med hvad der er sket siden sidst:

Om mandagen var hunden hos dyrlægen for at blive undersøgt. Det skal lige siges, at på daværende tidspunkt havde hunden det stadig dårligt, men var i klart bedring.

Hunden blev undersøgt på kryds og tværs uden at finde noget konkret. Det blev konstateret at hunden havde feber, og dyrlægen tog en blodprøve. Jeg pointerede at hunden så ud som om den havde smerter i ryggen(jeg kunne ligesom fornemme en udbuldning i ryggen). Hunden skulle have noget smertestilende og jeg skulle holde den i ro indtil videre. Om eftermiddagen fik jeg svar på blodprøven og der var ikke noget bekymrende i prøven, ala infiktion som kunne lamme hunden (borrelia etc.).

Det blev aftalt at jeg skulle komme til røngten med den om onsdagen, det blev senere ændret til torsdag i sidste uge. På billederne var der lidt at se i rygmuskelaturen (hmmm). De kunne ikke umiddelbart ikke se eller konstaterer hvad det konkret var, der kunne ses, og billederne blev sendt ind til nogle som har større eksperktise i at se på sådanne billeder. Herefter laaang ventetid pga. storbededags-ferien.

Jeg har idag modtaget svar ang. disse røngten billeder, og det konkluderes at der IKKE er noget umiddelbart som jeg skal være nervøs for. (heldigvis)

Hunden er under hele forløbet blevet mere og mere frisk.

Det der kunne ses på røngent billerdene formodes at være noget væv/muskulatur eller en nerve som har været i klemme, lidt ligesom en hold i ryggen. Det blev selfølgelig aftalt at jeg skulle komme igen hvis der kommer symtomer, så kommer en CT-scanning på tale.

Hunden er heldigvis nu, helt frisk og fit for fight, og vi kan lige så stille begynde at træne igen.

En ordentlig omgang, men jeg håber, aldrig at opleve dette igen.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)