Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Baikal MP153
#1
Hey folkens

Jeg har længe villet have en MP153, og fik så endelig en i skabet i dag.

Jeg sidder så her og læser lidt om bøssen på nettet, og finder til min skræk ud af at den kun er trykprøvet til 90 Mpa "900 bar"?! Jeg havde det indtryk at det var en bøsse man nærmest kunne fodre med hvad som helst, men jeg har vist taget grueligt fejl eller har jeg? Mine Kent Faststeel er i hvert fald for kraftige til den her skyder hvis man følger hvad der står.

For at det ikke skal være løgn, så kan jeg heller ikke finde "Fleur de lys" mærket for godkendelse til stålhagl nogle steder, så den kan vel ikke bruges til andet end at grave have med?

Det kunne stærkt tyde på at den her handel skal gå tilbage i en rasende fart!

På forhånd tak for indspark.

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#2
Du har vel fået hvad du har betalt for!
(alle andre skyde med kraftige stålhagl i dem.og det er et gevær af nyere dato.så der er nok ikke et problem)

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#3
Vilsgaard,

Man tegner en her og ny forsikring på bøssen og får den testet til gangbar tryk hos en ordentlig bøssemager. Eneste minus er at det kan gå hen og blive en destruktiv test[xx(].

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
Jeg har i dag talt med en ret stor Jagtforretning på den Jyske vestkyst, og dennes våbensmed. Deres melding er "Skyd med alt hvad du orker". Så må jeg jo se om jeg tør det :o) Havde overvejet din mulighed Thorlak, og er endnu ikke gået væk fra tanken. Winman, det er et gevær af nyere dato ja.

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

For at det ikke skal være løgn, så kan jeg heller ikke finde "Fleur de lys" mærket for godkendelse til stålhagl nogle steder, så den kan vel ikke bruges til andet end at grave have med?


Det er på højre side af løbet, lige foran kammeret på min[Smile]
Du kan skimte det nede i højre hjørne på billedet på hjemmesiden:
www.imzcorp.com/res_en/0_value_8204_206.jpg
Svar
#6
Jeg har skudt med 1200 bars patroner i min og den holder fint til det [^] Ingen grund til panik, den tager alt! Det er ligesom de gamle s/s som kun er trykprøvet til 900 bar, dem skyder vi også med 1200 bars patroner i, det går udmærket.
Stop du bare de hidsigeste jaguar eller kent i. Den skal nok klare det. Bare lad være med at hælde for stor hagl igennem en for stram trangboring.
Svar
#7
1200 bars patroner udvikler jo så heller ikke de 1200 bar, det gør de ikke i mit trykprøveudstyr

I starten var det en Baikal enkeltløbet 12/76 med en Pressure Trace koblet på, men den var for blød i kammeret og gav flade topper lige før de 900 bar

Baikal'en er nu blevet afløst af en Akkar 12/89 pump, den giver først flade toppe omkring 1000 bar

Baikal enkeltløbet er også opgivet til de 90 Mpa, så jeg gætter på at jeg ville få samme resultat med min MP153'er

Skulle jeg investere i en billig halvauto ville jeg kigge på Akkar'en da den i min pump der solid ud, den bruger samme chokes som en Remington 1100 og vil derfor kunne tåle hurtige ladninger med store hagl i selv de helt stramme chokes, det kan Baikal ikke da jeg har skudt en 5/8 Carlson skæv med 2'er hagl 500 m/s (Jaguar patroner + hjemmelad)

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#8
I min optik er MP 153 lidt opreklameret af jægere bla her i DK pga den feks på youtube fungerer med mudder i mekanikken, jo mekanik/lås er fin men pibe og chokes er i min optik lidt en omgang billig smedejern

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

men den var for blød i kammeret og gav flade topper lige før de 900 bar


Må hellere tilføje at RSI selv beskriver som herunder når der er flade topper på kurverne

http://www.shootingsoftware.com/ptsupport.htm

If your traces looks like this stop what you are doing immediately.

PressureTrace is designed to work within a range of safe pressures at the highest possible resolution. If steel around the chamber expands sufficiently to produce a chopped off trace as shown above, you could be approaching pressures that may eventually swell the chamber. Email us a saved trace file and the voltage conversion number for your module. (The voltage conversion can be found under the "Help/About Pressure Trace" menus and the Tech Info button.) We will double check your barrel dimensions to make sure your loads are safe.

Most Common Causes:

Large bore muzzle loader using too much powder and/or sabots.
TC Handgun barrels with custom chambers that are too large for the barrel OD.
Light bolt action barrels with a fast taper in front of the receiver which have been re chambered for a longer or larger dia. cartridge.

Other Cause:

PressureTrace will read pressures beyond the maximum load standard for nearly all handgun or rifle calibers. The maximum readable pressures for some standard barrels and calibers is as follows:

Lilja barreled 223, BarrelOD=1.197, BarrelID=.36, Max Readable = 185562 PSI
Remington 700 30-06, BarrelOD=1.187, BarrelID=.454, Max Readable = 110153 PSI
SKB 12ga Shotgun, BarrelOD=1.152, BarrelID=.806, Max Readable = 19471 PSI
357 Magnum Contender, BarrelOD=.842, BarrelID=.38, Max Readable = 58287 PSI

You can see from these examples the maximum readable pressures are exceed what should be considered safe in the firearm. A very few rifles such as the Sako TRG-42 chambered in 338 Lapua Magnum have an unusually thin chamber wall and given the high pressure of the caliber, will flat line at just over 50,000 PSI. If your barrel has a thin chamber wall, email for support as instructed above. We will provide an undocumented solution to the problem.

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#10
PeptoBizmo. Jeg har ikke stemplet for stålhagl, men et stempel med en oval cirkel som indeholder en pil hvor der på hver side er et M som har benene rettet mod pilen, hvad det så end betyder??

Tak for info, jeg er lidt mere rolig nu.

Jeg har nu aldrig forventet at få en Browning eller Remington når jeg køber en Baikal. Man får hvad man betaler for! Men umiddelbart er min fornemmelse, at det er en rigtig god skyder når den ser ud som ny, har skudt maks 100 skud, og koster mig 2.000 kr. Min erfaring med Baikal siger mig også at de er utroligt grimme og groft udført, men til gengæld er det et værktøj som kan holde.

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#11
Jeg har lige et spørgsmål den min Baikal Fætter.. Skal de choskes være så Fuc.... svære at skrue ud og i?? Overvejer en overordenlig grov omgang med rensebørsten for at rense gevindet i piben. Umiddelbart var den choke jeg pillede ud stadig fint olieret. Har prøvet med de andre chokes, og der er også meget svære at skrue i.

"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#12
Det er en Ok skyder til prisen, har selv haft én.

Rens gevinderne og giv dine chokes noget fedt med en ordentlig bæreevne i stedet for olie.

Og tag den så med på en skydebane efter nærmere aftale, så får lerpotterne et pulver

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#13
MP153 kan fodres med alt hvad du byder den... Hvis i er i tvivl er jeg ret sikker på at Kluden herindefra gerne stiller sin Nougatkanon til skue for at bevise dens værd (Nougatkanonen er blevet døbt da den er malet hvid til havjagtsbrug og rusten, der slår igennem, får den til at ligne en nougat-is). Han skyder med alt.. også store hagl. med en ekstra full choke i og det holder den til.... MP153 er en ualmindelig stærk skyder der for alvor kan tåle nogen tæsk, men som det er blevet sagt tidligere i tråden, så er forarbejdningen af både træ og metal noget værre lort... På havet er det en superkanon, men jeg ville ALDRIG have en.... Ligegyldigt hvor effektiv den er....

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)