Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ET krudt til 6.5x55, 30.06 og 9.3x62 ?
#1
NU har jeg i mit første år som genlader ladet lidt til de tre nævnte kalibre, og nu har man så små ubrugelige sjatter af krudtrester RP18 og RP22 stående.

Er der nogen af jer der med succes har sagt "en slags krudt er jagtmæssigt godt nok til de tre kalibre!!"

Jeg noterer mig fx at Norma serverer opskrifter med 203B til 130grs i 6.5xtræls, 165grs i 30.06 og 286grs i NKT.

Hvorfor ikke bare købe 2kg RP15/203B (~Norma 1211) ad gangen og leve livet uden sjatter [?]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#2
URP

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Norma 202 kunne jo også bruges, lidt afhængig af kuglen du skal anvende. URP funger også i 30.06 og 6,5 træls, men er nok lidt tvivlsom til 9,3.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#4
Er der nogen erfaringer med URP i 9.3x62? Jeg ser umiddelbart ingen publicerede ladedata med URP/RP17 på fx Robsoft, Norma.cc eller Bushman.

QL ser ikke ringe ud med 286grs Oryx, COL:80.0mm, 60grs URP, V0:729m/s, filling: 104%, forbrænding: 98%.

Min indgangsvinkel var dog at lige 57-58grs RP15/203b gav god præcision med 286grs Oryx i NKT, så hvis det pulver også kunne bruges i de mindre kalibre, kunne det måske være et ok allround krudt i denne sammenhæng.

I 6.5x55 og 30.06 har jeg indtil videre brugt RP18/RP22 og RP18 hhv med acceptabel præcision.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#5
har forsøgt med URP i 6,5x55 og 8x68S .. men bliver aldrig gode venner med det krudt ..lader normalt kombinationer op hvor der ikke er ladebøger at gå efter, meget lidt 'web recept', så er der QL og lige med URP ligger jeg meget ofte langt under når jeg kronografere efterfølgende (40-60m/s så hut visker). Så derved mister URP betyding for mig forhold til krudt der iflg QL skulle være mindre effektivt til pågældende kombo (men så i krono matcher bedre... fx MRP og 203B har jeg bedre QL vs krono match). Mht samlinger .. jeg har ikke fundet URP ladninger der var bedre samlende end jeg kunne finde med 203B el MRP med samme kugle.

mht 203B i 6,5 der bruger jeg pt L Möller lette 6g kugler med v0 omkring 1035m/s .. men til Skotland vil jeg op i bedre BC kugle -> tungere -> MRP giver mere fart end URP (130gr Hornady IB virker ok, da de lettere 120gr TSX, TTSX er katastrofe og GMX ser heller ikke godt ud pt). Har dog tidliger også brugt 203B til 139gr Rem Corelokt moderat ladet til 760 m/s (den fik jeg til at gå i samme bane/træf punkt som Norma ELite 9grams).

Så prøv evt at lege med 203B i de andre kalibre hvis du alligvel har det godt gående i 9-3ern

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#6
"Krudt-sjatter" er udmærket gødning til græsplænen eller til at tænde op i affaldsbålet i baghaven[Big Grin][:p] måske lidt dyrt, men så er man af med det...

Er det fordi der ikke er nok til en test en gang i fremtiden, eller fordi du har dårlige erfaringer med "sjatterne" og ikke vil bruge dem mere?

Jeg har gode erfaringer med Norma 203b i mange kalibre, herunder både 6,5x55 til lette kugler (7 grams til skiveskydning) og 120TSX til råvildtet samt i 376Steyr som ballistisk ligner 9,3x62 meget.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Jeg har fået gode resultater med Rhino 25 i 30.06 og 6,5x55 og det er ret optimalt forbrændingsmæssigt og fyldningsmæssigt. Jeg ville umiddelbart tro det også passede godt til 9,3x62 da den ligger tæt på 30.06 hylstermæssigt, bare med tungere projektil. Er ved og have brugt et kilo af det i år. også anvendt til .243 og 7x65r har planer om at bruge det i .264 wm. og .300 wm. samt 7x61. forhandles i skjern.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by dravis

"Er det fordi der ikke er nok til en test en gang i fremtiden, eller fordi du har dårlige erfaringer med "sjatterne" og ikke vil bruge dem mere?



Nææ, resultaterne har været fine, men der er vel krudt til ca 20 ladninger i hver af de 2 rester og jeg plejer som minimum at lade 50 ad gangen. Men det kan selvfølgelig gemmes til tests, som du foreslår.

2kg reglen gør det bare lidt træls at ligge inde med rester når Rhinopulver kommer i 1kg bøtter [}Smile]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#9
2kg-reglen er irriterende og helt unødvendig[Sad!]

3 liter benzin er langt farligere at have stående...

Røgsvagt krudt er IKKE et "eksplosiv-stof" det er overhovedet ikke brisant, og brænder faktisk væsentligt dårligere ved atmosfærisk tryk end f.eks. benzin. Problemet her er så at man forlanger krudtet låst inde i et Skafor blå metalskab... ja .. mod tåber kæmper selv guderne forgæves... Riffelkrudt er stort set ubrugeligt til at lave bomber af og er total uinteressant for andre end genladere...

i forbindelse med brand er folks lagre af spraydåser, maling og PU-skum 100 gange værre, for slet ikke at tale om flaskegas ...[xx(]

Det kan KUN være for at chikanere hjemmeladerne at den regel er så restriktiv... 5 - 10 kg ville være mere realistisk.

Jeg noterer mig den sædvanlige tendens til at der bliver valgt meget langsomt krudt, selv i kalibre som 9,3x62 Rhino 25 er et alt for langsomt krudt til 9,3x62... man skal op i mere end 10% komprimerede ladninger og ender allligevel langt under det man kan nå af hastigheder med f.eks. RP-15 eller 203b .
og man skal fylde næsten 10 grains mere krudt i .... spild af krudt... 4- 5 % af det forbrænder udenfor piben...[xx(]

RP-25 er også for langsomt til 30-06 medmindre man skyder med de tungeste kugler altså 200 grains +

Men det fungerer fint i 6,5x55 og magnum-kalibrene, hvis man jagter max V(0) ...

Min 6,5x55 skyder mere præcist med samme kugle og V(0) med 3 grains mindre og lidt hurtigere krudt... hvorfor så bruge nummeret langsommere i krudt?

I øvrigt så er min erfaring at man sagtens kan lade op med de sidste "sjatter" og lægge dem i samme æske som de oprindelige 50 med samme komponenter (altså hylster, gænghætte og kugle) Man vil helt sikkert ikke opdage en forskel ude på jagten, og yderst minimale afvigelser på banen. Og hvorfor fiksere sig på at "lade mindst 50" ?? jeg har faktisk testet det, og man får ikke mere præcise ladninger eller mere ensartede hastigheder af at lade mange...
Jeg lader ofte bare 20, nogen gange 10 stk. til jagt, hvis jeg lige står og mangler.. Det er jo det samme som at købe 1 æske jagtammo i butikken.. er man omhyggelig med ladearbejdet bliver de jo rigeligt ensartede til almindelig jagtbrug..
"skive-ammo" lader jeg i +100 stk, der ryger jo alligevel mange..[:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Tak for indspark.

Ja 2kg reglen kunne jeg også godt leve uden. Eneste smutvej er vel at gå all-in på en god ladning og så få produceret patroner af det...så man kan få købt næste slags krudt, der er brug for.

Så her bliver det til en start nok lidt testning med det RP15, der er på lager i 6.5x55 og 30.06.

57grs RP15/203b bag 286grs Oryx ER afprøvet og bliver efterårets opskrift til tyske grise i 9.3'eren.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#11
Rhino 25 har hurtigere eller ihvertfald mere effektiv forbrænding end mrp har...1-2% ca. så kan du jo selv slå op hvor mange steder det findes anvendt. Fyldningen er blot en anelse bedre og hastigheden identisk eller en anelse højere. Men prisen er til gengæld noget lavere!!
Svar
#12
Problemet "løste" sig sådan set ved at den nærmeste genladningsbutik i Laurbjerg er stoppet med at føre Rhino men har en ok pris på Norma krudt istedet.

Normakrudtet kommer i 500g dåser, og så kan der jo være lidt forskelligt på hylderne indenfor 2kg grænsen, og de ca 150 patroner der kommer af 500g kan jo hurtigt produceres.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)