Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Winchester Black Talon
#1
Hej

Er ny på dette forum - håber at nogen med erfaring kan hjælpe mig

Jeg har fået foræret noget ammunition i kaliber 338WM.
Der er tale om fabriksladet Winchester der hedder S338XA
Kuglen er en 230 grains hollow point der hedder Black Talon.

Er der nogen der kender den?
Er der nogen der har erfaring med den?

På kassen står der at den kan anvendes til "Dangerous large heavy game"

Kan den bruges på Antilloper Oryx Kudu?

Jeg har spurgt hos ham jeg har fået det af, men han kunne ikke hjælpe - han har det fra nogle amerikanere
Svar
#2
"Black Talon" var det oprindelige salgsnavn for "FailSafe" riffelkuglerne, Navnet kom fra en "kontroversiel" kugle-konstruktion til "korte håndvåben" der var konstrueret så den ved expansion foldede nogle ret "grumt udseende" flige ud til en stor diameter. Denne kugle var ligesom Failsafe coated sort, men vistnok med noget "teflon" hvor Failsafe kuglerne er molycoatede.

"Failsafe" er en extremt hård kugle, der er ret kompliceret i sin konstruktion. Det er en homogen kugle, med et hulspids-system lidt som en Barnes-X, men med et hulrum bagest der har en stål-kop presset ind der så er fyldt op med noget wolfram(tungsten) materiale

I en 338WM kan kuglen bruges til stort set alt vildt, og vil virke fortrinligt på de større afrikanske antiloper.

Jeg har ladet 375 H&H med Failsafe 270 grains og de var yderst effektive i Afrika, men kuglen er rasende dyr, og alt for dyr i forhold til virkningen, efter min mening.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Hej Dravis

Tak for dit svar.

Jeg havde via amerikanske hjemmesider også fundet frem til at kuglen var lavet til kortløbede våben og var så kontroversiel at Winchester valgte at tage den ud af produktion - vist nok noget med at kunne skyde igennem skudsikre veste.

Da kuglen er konstrueret til de korte våben er jeg interesseret i erfaring fra jagt - den kommer jo ud med noget størrer hastighed såvidt jeg har fundet ud af omkring 2850 FT/S

Har det betydning for evnen til at præstere gennemskud?
(jeg tænkte at hastigheden måske fik den til at separere)

Jeg går ud fra at de du har ladet i 375HH er anvendt til jagt, så når du skriver at de er ok til de store antilloper, vil jeg da prøve at tage dem med til Afrika
Svar
#4
Blck Talons er ulovlige til haandvaaben, og laves ikke mere. De blev i medierne populært kaldt 'Cop killers'
Jeg tror det har mere at gøre med at de er sorte og ser ret drabelige ud.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#5
De er IKKE ulovlige i Danmark hverken til riffel eller håndvåben, men da de ikke laves mere har det jo kun akademisk betydelse.
Svar
#6
Den kugle der i riffelammo blev betegnet "black Talon" er slet ikke den samme som håndvåben kuglen ..

"Black Talon" i riffel-ammo er den samme kugle som den der nu hedder "FailSafe" og er en ekstremt hård kugle med meget stor gennemskudsevne.

Kuglen er yderst velegnet til skudstærkt afrikansk vildt.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)