Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brunstjagt Polen kaliber?
#1
Efter at have set mig lun på en Mauser M03 til fordel for mit nuværende "begynder"-sæt begynder jeg mine overvejelser omkring kaliber...

Jeg dyrker selv bukkejagt og skyder et enkelt eller to stykker dåvildt hjemme i DK hvert år, yderligere tager jeg til Polen årligt for at jage bukke i Brunsten, hvor der yderligere er mulighed for vildsvin Smile

Jeg skyder pt med en 6,5 x kedelig og er super tilfreds med kaliberet men må nok erkende at Polakkerne kigger misfornøjet når de ser den og først er tilfredse når de ser at skydningen er rimelig Big Grin

Jeg havde derfor regnet med at sådanne en M03 skulle have et 6,5 x kedelig og et NKT til at pege med, bare sådanne til når man skulle til Polen Wink

Spørgsmålet er derfor om 9,3 bliver for meget til bukkene og jeg skulle nøjes med 6,5 ?

MVH
Svar
#2
Nu skal det jo helsr ikke ende med at "fornuft" ender med at afholde dig fra at købe en ny riffel[Wink]

Når det er sagt så har du allerede i din 6,5 en fin kaliber til bukkejagt og som også fungerer på svin. 9,3x62 kan selvfølgelig bruges til bukke og med den rigtige kugle også uden at lave alt for meget ravage, men som jeg læser dit indlæg tager du primært til Polen for bukkejagten, hvor svinene så kan være sidegevinst. Så gætter jeg samtidig på, at skudchancer til svin typpisk vil forekomme ved pürsch eller anstandsjagt, hvor svinene ikke er i bevægelse...i det tilfælde ville jeg selv vælge 6,5'eren da den i mine øjne er den bedste til dit primære bytte(råvildt) og tilstrækkelig til det sekundære(svin).

Jeg er selv løbet ind i polakkers modvilje mod kalibre de mener er din klejne ende, men som du selv skriver, fordufter denne modvilje som regel, hvis man gennem fornuftig skydning viser hvad kalibret er i stand til.

En anden mulighed (nu bevæger jeg mig godt nok lidt uden for de 2 kalibre du nævner) kunne måske være, at du købte en M03 i 308 win istedet for 6,5. Jeg har ikke oplevet polakker "øffe" over en 308[Wink]. Ulempen er dog lidt mere rekyl, og det bliver lige pludseligt sværere at se det reelle behov for en efterfølgende pibe i 9,3. Heldigvis behøver købet af en ny pibe ikke altid skulle begrundes med et reelt behov. Jeg kan sagtens lade mig selv blive ramt af "ha-syge", hvilket altid trumfer praktiske argumenter [Wink]

mvh
Steen
Svar
#3
30-06, 7x64, 8x57 eller.....din 6,5x55. Problemet opstår først når du ikke rammer ordenligt/ren første gang[Big Grin]

9,3x62 kan du bruge til alt, med 250 grain skyder den som en 30-06'er - men det er ikke en råvildt kaliber.

Alternativt 6,5x56 eller 7x57, som Bell skød over 1000 elefanter med, uden blod udtrækninger på bovene[:0]

knæk og bræk, Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
Jeg har skudt lidt råvildt med min 35 whelen som typemæssigt ligger tæt på 9,3x62. Uden at have den store erfaring vil sige at kødødelæggelsen ligger noget under det jeg normalt oplever med min 250 sav. Der bliver et betydeligt mekanisk hul, men til gengæld ingen blodudtrækning, som jeg altid oplever det med 250'eren. Jeg ser ingen problem i at bruge en (for) stor kaliber til råvildtet - specielt ikke hvis polakkerne hellere ser dette. Den øgede kødødelæggelse der evt måtte være vil jo i så fald også være deres problem og efter deres eget ønske.

Når ovenstående er sagt vil din 6,5 sikkert virke fint til det meste, og specielt til pürsch og anstand som også Steen skriver. Husk dog at der er stor forskel på den gris du mest sandsynligt møder og den 250 kgs keiler du gerne vil møde.
Svar
#5
Hej NIN021,

Jeg har skudt adskillige rådyr med 9.3*62 og har ikke haft dårlige erfaringer. Klart at der bliver lidt ravage hvis det ikke er et rent bladskud, men jeg har indtil videre ikke kasseret en eneste bov / side af den årsag.[8D]

Hvis du skal skyde på langt hold er det dog en god ide at öve lidt hjemme fra med de tunge kugler.

Jeg bruger selv Oryx 18.5g eller 21.1g og har kun haft positive erfaringer med skud til både råvildt, löbende svin og elg[}Smile]

Mvh, Tore
Svar
#6
Polakkerne ser ikke skævt til min sako.222rem, de er som regel
godt tilfredse med at man ikke ødelægger for meget kød.

Mvh Max
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by max9200

Polakkerne ser ikke skævt til min sako.222rem, de er som regel
godt tilfredse med at man ikke ødelægger for meget kød.

Mvh Max



Bemærk: "med mulighed for svin" Tror ikke en 222rem er nok, hvis grisen har smidt striberne [:o)]

Uvenner med Photobucket - men medlem af Asgaard.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=25600
mvh
Svar
#8
"med mulighed for svin" JO JO, svin kan sako.222 også godt klare!
Indtil nu tre stk. 23kg, 47kg og 33kg. Jeg ved ikke hvad jeg gør hvis
jeg får chance til en på 100kg ?
Hvad gør en Inuit/Eskimo hvis han får chance til en isbjørn, og har sin sako.222 med ?

Til bukkejagt i Polen tror jeg man vil være godt "kørende" med en .243win eller en 6.5x55.

Mvh Max
Svar
#9
Til jagt i både Polen og Dk ville jeg vælge en klassisk 30.06.. den opfylder alle krav og polakkerne kan lide den..
Svar
#10
Hej Max.
Da jeg var udstationeret i Scoresbysund i midtfirserne blev der kun brugt 30.06 til okser og hvaler. Bjørne og sæler blev skudtn med 222, man skulle ikke have mere hul i skindet end nødvendigt.
Når hundene havde stillet bjørnen fik den perlen i pæren[Big Grin]
Svar
#11
Hej ANKER
Jeg tænkte det sku` nok !
Jeg tror jeg vil prøve at kravle tæt på, og se om jeg ka`skyde den lige bag øret...
Bare nu ikke den kommer efter mig, U`HA, U`HA...

Mvh Max
Svar
#12
6,5'eren er da perfekt.... jeg har slet ikke fået brugt min 300wm efter jeg har fået sådan en laban[Wink]. Jeg har skudt ok med min 300win mag, men ikke trænet nær så meget med den i de tretten år jeg har haft den, som jeg har i de to år jeg har haft 6,5'eren. Den har været med i Polen et par gange og en tur i Letland og det har været perfekt. Den har skudt råvildt, dåvildt, kronvildt og grise og det har været helt ok.
Til drivjagt ville jeg nok medbringe min 300wm eller en 9,3'er, men aldrig på purch...

Mvh Thomas

Constipated people just don't give crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#13
Tak for de fine svar, tror det ender med at jeg fortsætter med 6,5 og finder en ekstra pibe den dag der er brug for at skulle på drivjagt eller hvor det er påkrævet...

MVH Nicky
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)