Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vandtest af IB 243.
#1
Jeg har i længere tid gået og tænkt på at lave noget til at teste forskellige kugler i vand, men uden at være afhængig af at drikke mælk i lange baner eller at røve den lokale tank for tomme sprinklerdunke.
Derfor kom jeg frem til en lille opstilling med poser med vand. Ville have brugt 4 liters poser, men havde ingenSad så det blev affaldsposer 30x55 cm fladmål i første forsøg.
Jeg lavede et lægteskillet hvor jeg på de 2 øverste lægter satte dykkere pr 5 cm som poserne skulle hænge på. Men poserne hang ikke helt lige ned. de skubbede sig lidt til hver sidder se billede.
[Image: 2012-05-07_20-37-21_685.jpg]
De skulle nok have hængt så de var 15x15 cm istedet for 5x25, så havde de nok ikke skubbet sig til siderne.
Den skiltes lidt ad i fronten med tror den bliver forstærket med noget patentbånd.
Alt taget i betragtning gik det rimelig godt og det er nok ikke sidste forsøg
Modtager meget gerne ideer og foreslag til ændringer.

Kuglen som blev testet var en hornady IB 85 gr med 44 gr RH 18 beregnet til 939 m/s
Afstand ca 8 meter.
Den lå i pose nr 9 og der var prikket hul i pose nr 10 altså ca 45 cm vand. Der er ikke meget tilbage af projektil "kroppen" den er næsten svampet på helt til bunden.
[Image: 2012-05-07_21-02-44_139.jpg]
[Image: 2012-05-07_21-02-25_554.jpg]
Svar
#2
Imponerende at sådan en lille kugle kan gå igennem næsten halv meter vand.
Det er nok til gennemskud af en halv-stor gris.

Taget i betragtning, at vand er noget af det mest krævende medie man kan udsatte en projektil for.
Hvad er restvægten mon?
/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#3
har desværre ingen vægt pt. Der er blevet bestilt en søndag fra usa, så om en ugestid kan jeg svare.
Svar
#4
så her jeg fået den vejet 60,4 gr sagde vægten. start vægt 85 gr
Svar
#5
Hastrup, hvorfor bruger du ikke bare en 200 liters tønde med vand, og så skyder lodret ned i den ?

Det ser lidt besværligt ud med alle de poser der skal skiftes efter hvert skud.

Jeg har skudt en del ned i en tønde, og belastningsmæssigt føler jeg at vand på 1 meters afstand påvirker kuglen, som træf på vildt på 100 meter.

Der ligger billeder her : http://www.okhansen.dk/Skudvand.htm

Mvh. Ole
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by OKHansen

Hastrup, hvorfor bruger du ikke bare en 200 liters tønde med vand, og så skyder lodret ned i den ?

Det ser lidt besværligt ud med alle de poser der skal skiftes efter hvert skud.

Jeg har skudt en del ned i en tønde, og belastningsmæssigt føler jeg at vand på 1 meters afstand påvirker kuglen, som træf på vildt på 100 meter.

Der ligger billeder her : http://www.okhansen.dk/Skudvand.htm

Mvh. Ole


Man burde jo skyde på den afstand man regner med at skyde til vildt på . Som evt 100 meter og så se hvordan den arter sig der.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by West

Citat:quote:

Originally posted by OKHansen

Hastrup, hvorfor bruger du ikke bare en 200 liters tønde med vand, og så skyder lodret ned i den ?

Det ser lidt besværligt ud med alle de poser der skal skiftes efter hvert skud.

Jeg har skudt en del ned i en tønde, og belastningsmæssigt føler jeg at vand på 1 meters afstand påvirker kuglen, som træf på vildt på 100 meter.

Der ligger billeder her : http://www.okhansen.dk/Skudvand.htm

Mvh. Ole


Man burde jo skyde på den afstand man regner med at skyde til vildt på . Som evt 100 meter og så se hvordan den arter sig der.

A. Westergaard



Det er så besværligt at komme 100 meter over tønden [Smile]

Med tønden ved jeg alle projektiler er udsat for præcis den samme påvirkning. Den øgede hastighed ved V0 i forhold til V100 føler jeg kompenserer for den øgede modstand der trods alt er i en vildtkrop hvor der udover vædske også er væv.

Men selvfølgelig er jeg også interesseret i hvordan de opfører sig i vildt, disse billeder ligger her : http://www.okhansen.dk/skudvirk.htm

Og de skader de laver på vildtet ligger her : http://www.okhansen.dk/skudeffekt.htm

Mvh. Ole
Svar
#8
Jeg har set at man laver kasse lidt ala den hastrup har med poser, men bare pakker den totalt med aviser, og så mætter dem med så meget vand at de ikke kan suge mere. Den skal man ikke skifte noget i og man kan pladcere den på den afstand man vil.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#9
Citat:quote:


Det er så besværligt at komme 100 meter over tønden [Smile]



Kan man ikke bare ligge tønden ned? [Big Grin][:I][Big Grin]

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Prezzy

Citat:quote:


Det er så besværligt at komme 100 meter over tønden [Smile]



Kan man ikke bare ligge tønden ned? [Big Grin][:I][Big Grin]

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog


Så bliver den jo lidt til en engangs test.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#11
jeg har gjort det i en tønde, men bliver bare så forbandet våd af det. Har heller ikke mulighed for at teste gennemtrængnings evnen. (antal poser)
Svar
#12
Hmmmm.
Jeg har en aftale med et par tankstationer i nærheden. Jeg kan hente alle de 2,5 og 5 liters sprinklerdunke jeg vil.
Har så lavet et par stativer/kasser af nogle vandfaste plader og lægter, hvor dunkene kan kiles ned i - 10/8 stk efter hinanden, og så er der ca 35 cm hårdt skumgummi i enden, men har endnu ikke oplevet gennemskud af 10/8 dunke....
Ud i mosen (dér er vand til rådighed!) eller et andet sted hvor man må skyde, og stille arrangementet op foran 4 gamle wrapbigballer, og så kan man ellers skyde på den afstand der passer én, og dunkene skiftes bare ud, og de brugte køres til genbrug eller bortskaffes på anden vis.
Hvis man undlader at sætte låg på dunkene ødelægges de ikke så meget af trykket, og kan genbruges ved at sætte "plaster" på ind-/udgangshul.
Just my point - Per
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)