Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkejagten 2012-2013 (husk billedstørrelse)
#81
Nå, men så lykkedes det osse for mig.
En helt fantastisk aften der startede med en "morfar" efter spisetid. Jeg vågnede 20:15 og tænkte egentlig at nu var det for sent, men da vejrudsigten lover regn i morgen, så måtte jeg hellere lette røven.
Mit jagt ligger i gåafstand fra gårdspladsen, men jeg tog bilen (som allerede var pakket)hen til bondegården for at spare tid. Spejdede lidt med kikkerten uden at se noget.
Vinden var dårlig så jeg flyttede lidt og gik ned mod en lavning hvor der havde stået vand i foråret. Lavningen er som en ø i et hav af en hvedemark.
På vej ned ad bakken får jeg øje på 2 harer og jeg beslutter mig for at sætte mig i sprøjtesporet fordi jeg her kan overskue hele lavningen der er 30 x 100 meter.
Efter kort tid lister harerne væk fra mig, men i samme sprøjtespor, blot på modsatte side af lavningen.
Pludselig får jeg øje på en ræv 60 meter fra mig lige i kanten af lavningen hvor kornet bliver højt igen. Den passerede sprøjtesporet og jeg nåede ikke at se om der var en hvalp.
Da den passerede det andet hjulspor kunne jeg se at den var lovlig, men jeg fik ikke skudt. Ræven havde retning på tværs af sprøjtesporene så jeg drejede mig over mod næste spor 24 meter mod venstre.
HMM, rævehvalpen var borte. Jeg ventede et minut uden at den kom frem. Så kiggede jeg mod højre og DER stod bukken.
Han var på vej hen for at esse i det sagtige græs der gror i lavningen. Afstanden var 150 meter og han kom nærmere og nærmere.
Lige nu blev jeg extra glad for den nye Primos skydestok som Rex lige havde solgt mig. Fantastisk så let det var at sænke højden efterhånden som bukken kom nærmere. Tak Rex [^]
Da bukken som jeg nu havde identificeret som en skudbar sekser, trådte ind i lysningen, måtte jeg lige vente til han drejede siden lidt til.
Det varede en evighed af 10-20 sekunder inden han drejede sig nok til at jeg kunne skyde.
Jeg skylder at fortælle at jeg ikke havde min bukkeriffel med i aften, men derimod min ræveregulator i .223 med tyndkappede vamintkugler.
Jeg satte skuddet lige i overgangen mellem hals og krop og efter en spurt på 20 meter forendte bukken.
Jeg ringede lige til min jagtkammeret som jeg deler jagten med og han kom med det samme. Vi fandt bukken med det samme og under brækningen kunne vi se at kuglen havde taget toppen af hjertet og 4-5 ribben i modsatte side inden exit. Udgangshul som en 2 krone.

Nu sidder jeg og fordøjer aftenens oplevelser med en GT [^][:p] og glæder mig over at mit grej fungerer. Min gamle Swarovski håndkikkert som har fulgt mig hele mit jagtliv, min Walkstool og min nye Primos skydestok. Og selvfølgelig min HS-Precision der skyder som en drøm.

Billeder følger når kameraet er tømt.

Godnat [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#82
Tillykke med bukken M@X!

Ja, Varmintkugler kan sagtens slå råvildt ihjel.[Wink]
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Nu sidder jeg og fordøjer aftenens oplevelser med en GT [^][:p]


En GT!!! - - - en Gammel Tuborg? [Big Grin]

vh Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#83
Tillykke til alle de heldige bukkejægere!! Dejlige bukke imellem! [:p]

Jeg selv har ikke haft meget tid i år pga. en fuldtidsstilling og eksamenerne på 3. semesters kandidat studiet [xx(]

D. 10 om morgen havde jeg dog i fællesskab med den gamle bestemt at vi skulle prøve bukkene. Der blev trukket strå om områderne som altid, jeg skulle i "mosen". Egentligt er det ikke nogen mose men en planteskole, men med mose huller ind i mellem. Jeg viste fra den gamle at her gik en hæderlig ulige 6er, men da jeg endnu ikke havde været på reviret kendte jeg den ikke.

Vi har indtil nu ladet ~ 10 ung bukke gå for at finde ham med lidt alder. Det bliver dog svært når man ikke kommer så meget afsted.

Denne morgen pyrschede jeg igennem noget ungskov i udkanten af planteskole der er anlagt for 3 år siden. Da det er holdt kemisk rent indtil sidste år er det allerede meget højt og tæt. På et tidspunkt jager to dyr over sporet, hvor den sidste med sikkerhed er en buk. Desværre kommer han ikke retur. Jeg fortsætter til enden af skoven hvor jeg finder ham her stående i kanten af sporet - jeg kender ham fra sidste år - det er nemlig den naboen skød en del af boven af! Hurtig op med riflen og han var leveret. Dejligt! omend det ikke er nogen stor buk, er det rart at han ikke humper rundt mere [^] Desværre gik min telefon tør for strøm efter det første billede her, så jeg har ikke et af skaden. Den var iøvrigt helet okay, og størrelsen på dyret fejler heller ikke noget..

Vi har ikke set ham hos os i år, men naboen har set den. De flytter altså lige pludselig [Smile]

K&B derude !!

[Image: IMG_0585.jpg]
Svar
#84
[Image: tuesbuk.jpg]
Svar
#85
Så fik jeg afprøvet min nye M03 .308Win på en buk. 90 meter ude, placering lidt bag bladet, lille udgangshul samme sted på modsatte side. Lapua Mega 12 gram. Slask, sagde og bukken lå der. Men da jeg skulle brække den, fik jeg noget af en overraskelse. Jeg ved ikke, om kuglen er gået i småstykker inde i dyret, og det så er den store rest, der er gået igennem, for det indre af bukken var stort set flydende. Sjældent har jeg set SÅ mange fluer komme anstigende så hurtigt. Der var ikke andet at gøre end at skovle så meget nams ud som muligt og så hjemad i en ruf med nedrullede vinduer. Nu er bukken skyllet og hængt op, og så må vi se, hvor meget der har taget skade. Og jeg glæder mig ikke til en time i kø i den bil i morgen! Måske skulle jeg lave et pitstop efter en kasse wunderbaum.
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#86
Så blev sæson'en lukket for i år.
I onsdags var der dømt fridag, så jeg tog i skoven tirsdag aften og var oppe 04:00 onsdag morgen.
Morgenpürschen resulterede i en lang næse da jeg var ved at træde i bukken (gaffel) da jeg sneg mig gennem et gærde ind til en eng.
Ellers fik jeg set et par råer den morgen.
Middagsjagten blev kun til at se på en rå.
Til aften listede jeg afsted kl 18 og fik set et par råer men ingen buk hvor jeg først ville jage.
Jeg listede så til en anden del af skoven hvor jeg tidligere havde set en buk. Jeg satte mig på et skovspor og lurede, men ingen aktivitet. Bukkekaldet blev også prøvet, men uden succes.
Jeg besluttede mig for at pürsche lidt rundt og fik set endnu en rå.
Jeg kom rundt om nogle store bunker grankvas og vupti, der var en buk.
Han stod på 30m afstand så det blev et godt og rent skud.
Han er ikke stor i opsatsen, men smager garanteret dejligt[Smile]
[Image: Bukjuni2012.jpg]

Knæk og bræk til alle jer der stadig skal i skoven, jeg misunder jer!

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#87
@ fasan

tillykke med bukken ,

dejligt at høre , at der er andre der skyder bukke "bare" for at spise dem , trofæet er jo rent faktisk ikke til noget , andet end pral .

du skal da stadig i skoven . det er nødvendigt at rævgulere rovvildt bestanden . og så er det rigtig god jagt , uanset hvad de kalder det.

knæk og bræk

MVH LWL
Svar
#88
Så lykkedes det også for mig med at få taget hul på bukkesæsonen. Om end det er lidt sent.

Havde en "tidlig" dag hjemme fra jobbet og fik kokkeret lidt i en fart.
Ved 20 tiden gik jeg ud og er så heldig at min jagt ligger i baghaven, så hund og riffel pakket, og så ellers stille og roligt igennem kornmarken. Vælger at sætte mig lidt højt i det hegn hvor der er mulighed for at han vil kunne komme ud.
Ser lidt blade på et par af buskene stå og hoppe op og ned men kan ikke se nogen reaktion fra hunden selvom vinden er lige i hovedet på os, så regner med at det er nok en hare eller lign.
Kl. 21.15 ser jeg pludselig ham komme ud i fuld 4spring af skovkanten i røven af en lille spidsbuk. Og de farer rundt og den vilde jagt går.
De har så travlt at jeg får mulighed for at trække længere ned i hegnet da jeg ser at det er 2 bukke.
De fortsætter ind og ud nogle gange og til sidst kommer han ud alene.
går hen og lægger sig i noget hvor kornet ikke er så højt, og jeg kan lige se hovedet af ham.
jeg kommer helt op og stå, og har selvfølgelig ikke været klog nok til at tage min skydestok med mig.. [xx(]

Han ligger kun 20-30 sekunder, og så er han på benene igen. med røven lige til.
Riflen op, afsikre, finde en gren jeg kan holde ved som improviseret skydestok, og i sekundet efter jeg får ordentlig anlæg, drejer han siden til og jeg slipper en 165gr Nosler Accubond med 770m/s og træffer ham med en lidt lav bladkugle på 50m.

Da jeg kommer frem til skudstedet 5 min efter, er der ½m2 blod plet, og derfra et spor på 10cm igennem kornet.
så kan hunden godt hentes så han kan lære lidt og søge på sporet. Men den mængde blod kan han næppe været nået langt.

Og ganske rigtigt. 30-40m derfra ovre ved et levende hegn ligger han forendt. Løbet ind i hegnet og væltet om som har givet endnu en stor blodplet.

Her er resultatet.

[Image: 20120705_214015.jpg]

En sjov fætter. Noget jeg meget hellere vil have end en stor 6ender.

[Image: 20120705_223230.jpg]

Brækket vægt 21 kg. [:p]
Så HER hvor jeg bor på fyn fejler rådyrene ikke noget.

Sometimes giving someone A second chance
is like Giving them an extra bullet for their gun,
cause the missed you the first time...
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#89
Så lykkedes det endeligt for mig også.
Lørdag aften 14/7 21:34.

Så ham hos naboen. Han syntes heldigvis godt om vores lille engstykke, da der gik 2 råer her på min side tæt på stigen.

Skudt på ca 90 meters afstand med en hjemmerulle Deep Curl 10,7 gram afsendt af Sakoen.
[Image: 482051_476099385752612_1629200205_s.jpg]
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#90
Fik ham her på tasken kl. 6.08 skudt på 72m afstand med 300WM'eren. Han faldt i knaldet, og er desuden den første buk på det nye stykke.
[Image: c785b155.jpg]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#91
Tillykke. Vilken kugle brugte du, og har du evt. et billed af ind og udgangs hul....[:p]

" Lange tunge kugler "

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#92
Den er skudt på 72m afstand med en Barnes TTSX 180grains hostet afsted med 300WM'eren.
Indgangshul er lige modsat udgangshullet da han stod perfekt. Der er ikke noget at se, udover et lille hul. Udgangshullet har jeg ikke et ordenligt billede af. De billeder jeg har ligner det at det er et kæmpe hul pga blod. Zoom ind på billedet så kan hullet ses.
[Image: cf104736.jpg]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#93
Hej Stef H, din den ligner rigtig meget min! og giver dig ret jeg vil også heller have den her end en stor 6'ender Smile
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)