Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkejagten 2012-2013 (husk billedstørrelse)
#41
Fine bukke. Tillykke!
Svar
#42
Så blev det min tur.
20.53 kom denne herre frem. Dog sad skuddet lidt bagligt da han satte i løb lige da jeg skulle skyde. Han løb 50 meter og lagde sig. Her fandt jeg ham død 35 minutter senere. Jeg gav ham god tid da jeg vidste skudet ikke var perfekt.
Så 300WM duer også til råvildt [Wink]
[Image: bb9ae121.jpg]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#43
Jeg fik denne seksender den 16. maj 2012 kl. 19.45

[Image: 182371_3777827531858_1461979695_33306480_95125662_n.jpg]

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1461979695_33256254...6452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#44
[Image: 9bf7b17a.jpg]

Pga. arbejde og andre nødvendige onder har jeg først haft tid til at komme afsted idag.
Vækkeuret ringede 0230, jeg skulle til morgenkaffe hos en kammerat som bor 3kvarter væk, efter blødkogte æg og mokka var der afgang, min kammerat har nabojagten hvor han skød en fin buk igår og da han kun har knallert havde vi aftalt at han skulle hentes og bringes.
På vej ud til jagten så vi flere bukke på nabostykkerne og vi blev enige om at mødes igen kl.7, jeg gik ud på plads og så kun 4 harer, da klokken var lidt i 7 gik jeg op til min makker, han var ikke færdig med at forlægge og mente at der ville gå en halv times tid endnu, jeg sagde at så smuttede jeg ud igen, denne gang tog jeg bilen, på vej ud opdager jeg en god buk på vej ind til naboen, jeg bliver enig med mig selv om at hvis han fortsætter i samme retning ender han på vores jagt igen, jeg hopper i bilen og kører rundt om stykket, parkerer for enden af et læhegn og begynder at gå op i hans retning, efter nogle få meter får jeg øje på ham 7-8oo meter ude, han er ganske rigtigt på vej ned mod mig, jeg går op langs læhegnet og på et tidspunkt kan jeg se at han skrår over i et hegn som ligger på tværs, jeg går tættere på og pludselig er han væk, hmmm, jeg kigger lidt op opdager at han har lagt sig, for at komme til ham er jeg nødt til at gå ud på marken, jeg går direkte mod ham med riffel og skydestok klar, da jeg er ca 120 meter fra ham går jeg i knælende, men pga. en pukkel på marken kan jeg ikke se ham, op igen og op på puklen, han er der stadig og ligger og sikrer ned mod mig, efter små 10 min. skal der ske noget, jeg rejser mig og går direkte mod ham igen, da jeg er 50-60 meter fra ham rejser han sig og forsvinder ind til naboen, jeg ved at råvildtet gerne vil ud i et bestemt hjørne og jeg får riflen i skydestokken og ganske rigtigt, han kommer luntende ovre i hjørnet ca. 120meter væk, jeg holder en anelse højt og lader kuglen gå, han ryger ned, men rejser sig hurtigt på forbenene og forsøger at krabbe væk, jeg skyder igen, forbier, adrenalinen pumper så meget at jeg ikke kan holde riflen roligt, jeg er klar over at han er hårdt og højt ramt så jeg går hurtigt op mod ham og på ca. 60 meters afstand får han en kugle, da han står/ligger skråt op mod mig får han den i kanten af bringen, det holdt han ikke til.
Det er en udmærket ulige seksender nedlagt med 2 stk 9,7 grams SST cal. 308

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#45
D. 16 om morgenen så jeg kun et glimt af et rådyr og en kæmpe stor ræv. Min far skrev senere at han havde set en høj buk passere 5 forbi ham uden han dog kunne se om det var den store buk. Om aftenen satte jeg mig der hvor han havde set bukken om morgenen i håb om at den ville komme ud samme sted. Jeg havde taget kameraet med da jeg gerne ville filme når jeg skød den. Kl. 21 viste bukken sig på ca 30 meters afstand og begyndte at feje. Pulsen røg helt i top og jeg fik tændt kameraet. Desværre sikrede bukken direkte mod mig før jeg fik taget riflen op og jeg kunne derfor intet gøre før den løb ind i skoven :wall: Der blev dog en lille sjov video ud af det og kan jo selvfølgelig godt grine ad det nu, men jeg var virkelig træt af det :oops:

http://www.youtube.com/watch?v=AYk3F0WHn50

d. 17 om morgenen satte jeg mig samme sted men så kun 3 råer og en høj spidsbuk. Jeg satte derfor min lid til om aftenen og satte mig ud i god tid. 2½ time før lukketid. Jeg så intet hele aftenen men 2 min. før lukketid dukkede bukken op på 120 m. afstand Confusedhock: Pulsen røg helt i top da jeg så ham, men den stod desværre spidst på så jeg kunne ikke skyde. 1 min før lukketid gik bukken hurtigt over sporet og lige før den forsvandt råbte jeg og fik den til at stoppe og skød med det samme. Bukken forsvandt i skuddet, men jeg havde en dårlig fornemmelse af skuddet da jeg syntes at jeg rykkede det af og at jeg havde temmelig meget feber :krydsser: Jeg vidste dog at jeg havde ramt bukken da jeg hørte tydeligt kugleslag.

På skudstedet fandt jeg mørkerødt/Sort leverschweiss og lidt maveindhold. Jeg fulgte blodsporet og fandt bukken forendt efter en spurt på 50 meter :biggrin:

Bukke blev skudt med min Carl Gustav M96 6,5X55 med en hjemmerullet lapua Mega 10,1 gram fra stol med 2-benet skydestok :razz:

Vh. Thomas

https://picasaweb.google.com/lh/photo/roptkOhEmOgytmDP6GXPJq1NeYZnOKMQBvUKApUfHpM?feat=email

https://picasaweb.google.com/lh/photo/AYZ5I1JY0hKWll6dTQtuyK1NeYZnOKMQBvUKApUfHpM?feat=email

https://picasaweb.google.com/lh/photo/TcPefXg-jJnxqLtgTwvkPq1NeYZnOKMQBvUKApUfHpM?feat=email
Svar
#46
Hej Hunter_deluxe.

Det var da en god film [Wink] synd at den opdager dig, det kunne ellers været spændende at ha´sin egen bukke jagtfilm, man lige kunne tage frem og genopfriske bukkejagten anno 2012 [:p]

Flot buk tillykke med den.

Hilsen Steen.

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#47
Har lige oprettet en bruger på photobucket så prøver lige om det virker [Big Grin]

[IMG][Image: IMG_0858.jpg]

[Image: IMG_0845-1.jpg]

[Image: IMG_0768.jpg]
Svar
#48
@Hunter - flot flim; og flot buk. Tillykke.

Kan du ikke skrive et par linier om det foto-gear, du bruger. Er det somehow monteret på riflen så du både kan filme og skyde på samme tid. Jeg aner ikke kobjælde om fotografering, men har overvejet at anskaffe noget udstyr, der kan monteres på riflen. Har tidligere haft et lille kamera, der kunne skrues på piben (kun brugt på haglbøsse), men det fungerede mindre end dårligt.

/bundgaard
Svar
#49
Citat:quote:

Originally posted by bundgaard

@Hunter - flot flim; og flot buk. Tillykke.

Kan du ikke skrive et par linier om det foto-gear, du bruger. Er det somehow monteret på riflen så du både kan filme og skyde på samme tid. Jeg aner ikke kobjælde om fotografering, men har overvejet at anskaffe noget udstyr, der kan monteres på riflen. Har tidligere haft et lille kamera, der kunne skrues på piben (kun brugt på haglbøsse), men det fungerede mindre end dårligt.

/bundgaard



Jeg købte op til bukkejagten et Canon SX40HS Kamera med 35X optisk Zoom og image stabilizer :-) Mit krav til kameraet var at jeg ville kunne Zoome meget fordi det primært skal bruges til at tage billeder af vildt som ofte er på langt hold. Jeg overvejede at købe et spejlrefleks da det giver de bedste billeder, men hvis jeg skulle have en tilsvarende zoom effekt skulle jeg have en 840 mm linse som koster Kassen [}Smile]

Mit valg faldt derfor på et noget billigere kamera (2.900) som jeg synes tager rigtig gode billeder. Du kan se den her http://www.edbpriser.dk/digitalkamera/canon-powershot-sx40-hs-id-5500541.aspx

Jeg har kameraet monteret på et stativ. Jeg tror det vil være for stort til at montere på riflen og filmen vil blive rystet. Det er nemt at betjene og man kan uanset hvilken menu man er i altid optage video i HD kvalitet ved at trykke på 1 knap. Man kan også tage billeder mens man optager [Big Grin]
Svar
#50
Tillykke med en rigtig fin buk Hunter - Det er ligeledes nogle meget gode billeder som du har taget af bukken, det glemmer mange ofte at tage et ordentligt billede..

[Image: PeterandTony0507012-1-1.jpg]


Svar
#51
Hej Alle
Det lykkedes så også for mig at være heldig.
16/5 var jeg på vej på et skovspor ind til det tårn jeg skulle sidde i. Jeg var lidt sent på den og rundede skydetid på vej på plads. Mens jeg gik rettede jeg benene til på skydestokken, hvis jeg nu skulle få lyst til en listetur i området. Da jeg så op kom der en buk over sporet fra en tykning inde til højre ca 60m længere fremme.
Jeg stoppede og lagde riflen i stydestokken, jeg var glad for at den var rettet til da jeg ellers skulle skyde fritstående eller ligge på knæ[8D].
Bukken listede bag om tårnet og stoppede i dækning af en busk, men et øjeblik senere listede han frem, jeg fik hold på ham og skød.
Han væltede i skraldet med en af Dr. Strangeloves oryx patroner i 6.5x55 gennem hjertet. Bovene blev lidt trætte, men død det var han [Big Grin]. Nu fik jeg tid til at se på uret og opdagede at klokken var 5:06. Et minut over skydetid, den hurtigste premiere på bukkejagten for mig nogensinde.
[Image: bukmaj2012.jpg]

Hilsen og knæk og bræk til alle der skal ud og til alle de der har skudt, et stort tillykke!

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#52
Jeg vil også lige være med

Den 16. maj kom der en buk spidst gennem en rørskov - heldigvis var der ikke tæt rørskov i en del af området - og det var dumt den søgte derhen - så på 40 meter gik Tikka Varminten af....

Jeg havde så en buk ude på 250 meter som hurtigt forsvandt for senere at dukke op på 180 meter - og da den så 3. gang fik samme ide her så på 150 meter så gik den ikke længere... [Big Grin]

Jeg skød faktisk en buk også den følgende dag - den havde jeg observeret ude på 300 meter før skydetid - ca 2 timer senere dukkede den så op på 140 meter - igen virkede Varminten [^]

[Image: IMG_5730.jpg]

I får lige Helautomatens fine buk også - her måtte han bruge alt hans skyde/jagttalent for at det kunne lykkedes [Wink]

[Image: IMG_5762.jpg]

Og her er en makker som skød denne pæne buk...

[Image: Buk548.jpg]

[Image: t3-sporter-O.jpg]
Svar
#53
@Halvauto,

Fine bukke - tillykke med dem.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#54
Så blev det min tur i skoven.
Havde siddet ved en stor skoveng og ventet men så kun små bukke der.
[Image: i52778551._szw1280h1280_.jpg]
Så flyttede ind i en ny ryddet lysning, for at se om der var noget liv, og minsandten om ikke en ældre herre luskede rundt der.
20kg brækket skudt med 7mm Rem Mag. 110Gr. Barnes TTSX [Big Grin]
Han faldt på stedet, med udgangshul som en 2kr. til trods for at jeg havde skudt forbens knoglen over på indgangs siden.
Lidt spændt på at se når frakken kommer af.

[Image: i52778369._szw1280h1280_.jpg]

Det var ikke så slemt, kuglen havde ramt knoglen ved kugleledet til bovbladet.
Ingen større blod ansamlinger bag forbenet.
Super kugle til det formål når man tænker på at kuglens hastighed ved anslag var omkring 1100m/s
[Image: i52806468._szw1280h1280_.jpg]

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#55
Lørdag morgen sad jeg en time og kiggede på en lille buk og en skovmår.

Jeg kravlede ned af stigen for at liste hen til en anden. Da jeg vendte mig om stod denne herre 40 meter væk og kiggede på mig.

Vi blev begge lige overraskede - men han blev heldigvis stående så jeg fik mulighed for skud.

[Image: 20052012312.jpg]

//Søren
Svar
#56
Ham her har drillet mig lidt for et par dage siden.
Da kom ud fem min. får solopg. og stillede sig med naboens køer som kuglefang lige da viseren passerede det kritiske punkt - hvorefter han forsvandt.

Det var ved at gentage sig i morges, da han igen elegant entrerede engen fem minutter før det blev farligt for ham. Han essede i et par minutter og løb så klodt imod mig. Heldigvis drejede han af og forsvandt op langs et læhegn. Vinden var fin til at liste efter ham, og jeg fik ham lige inden, han igen gik i skoven - på klokkeslættet 04:54.

[IMG][Image: foto-2.jpg][/img]

Han sprang højt op i skuddet og faldt bagover, men kom op igen og spurtede ned imod mig - og faldt død om blot 5 meter foran mig uden ret meget lever tilbage til brunch'en i weekenden.

120 gr. Ballistic Tip i 6,5 x virker altid

TILFØJELSE EFTER SKINNING:

Nu forstår jeg bedre, hvorfor bukken ikke var helt så god som jeg mente, da jeg mødte ham tidligere - tvivler på, at det var den samme.

Ham her var simpelthen gennembanket i et omfang, jeg sjældent har set.
Han var stanget voldsomt i den ene side, hvor ribben var gennembrudt tre steder, der var blodsamlinger mange steder under huden og den ene filet var pløjet grundigt op.

Nogle gange er naturen sq ikke for børn:

[IMG][Image: foto-3.jpg][/img]
Nederste hul tv. er mit indgangshul.

[IMG][Image: foto3.jpg][/img]
Nederst er mit udgangshul - øverst skade i ryggen (med sårbetændelse[xx(])

[IMG][Image: foto2.jpg][/img]
Og sådan her så han ud mange steder under frakken.

/bundgaard
Svar
#57
Det ser grumt ud, bundgaard.

Det er da nok de sat... køer fra nabo'en af der har mulet den...[^]

Så forstår jeg meget bedre logikken i Blinkende lygter; Hva' skød du den med???

Men spøg til side, det betyder jo nok der går en stor "tæskekarl" og venter på dig, derude.[Wink]

/P.
Svar
#58
For første gang nogensinde var det lykkedes mig at planlægge bukkejagt de første 5 dage af sæsonen[Smile] - det kunne godt blive vanedannende...

De første 2½ dag jagede jeg på min fars revir, primært efter en buk med snabelsko. Jeg så ham den 16. om morgenen, men uden chance for skud. Den 17. om morgenen løb jeg ind i årets dårligste dyr og fik skudt en knopbuk på 10 kg brækket.
[IMG][Image: 123-red.jpg][/img]
Jeg så ikke mere til "snabelbukken" men fik et par "skud" af et par gemmebukke
[IMG][Image: 010-red.jpg][/img]

[IMG][Image: 114-red.jpg][/img]

Fra d. 18. om aftenen jagede jeg så på et andet revir. Første aften sad jeg i et tårn mellem en rapsmark og et stykke åben egeskov. Først kom der en lille gaffel i fuld bast,
[IMG][Image: 153-red.jpg][/img]
men ca 20 min før lukketid får jeg et glimt af et kraftigt dyr med tyk hals inde i skoven. Kort efter kommer han ud og jeg kan med det samme se at det er en ældre herre og han forender efter en kort spurt.
[IMG][Image: 160-red.jpg][/img]
Bukken vurderes til 7-8 år og må antages at være på retur.

Skytten havde en enkelt gang før bukkejagten set en abnorm buk som "småskændtes" med denne buk og jeg ville prøve at jage den. Allerede næste formiddag fik jeg et glimt af ham og kunne tydeligt se at det også var et dyr med noget alder. Jeg fik dog ingen chance og så ham ikke om aftenen. Den 20. om morgenen sad jeg på jorden i en lysning på den anden side af den lille granholm, hvor jeg havde set ham dagen før og kl ca 7 kom han listende. Jeg havde egentligt regnet med at han ville komme fra granerne, men jeg vendt mig og han faldt på stedet.
[IMG][Image: 209-red.jpg][/img]
Også denne buk vurderes til 7-8 år. Jeg fik også her et par billeder af bukke som skal gemmes.
[IMG][Image: 176-red.jpg][/img]

[IMG][Image: 164-red.jpg][/img]
Så er bukkejagten slut for i år. Nu håber jeg bare at min far får skudt bukken med snabelskoene.
Knæk og bræk
Martin
Svar
#59
Jeg var i stigen kl. 0430 og årets bukkejagt sluttede ca en time efter. Kl 0533 mødte herren her en 129grs SST'er fra 6.5'eren, der gik diagonalt igennem maskinrummet. Han lagde sig ned øjeblikkeligt.

[Image: 20120528_061201-1.jpg]

Havde set ham løbe imellem to graner 5min før og havde taget riflen op, så da han stillede sig med siden til på ca 70m gik skuddet.

[Image: 20120528_050804-1.jpg]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#60
[Image: bukd175.jpg]

[Image: bukd195.jpg]

[Image: dejligmorgen.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)