Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S&L victory vs Sauer 202?!, hvad skal man vælge?!!
#1
Hej, hvis nu man skulle vælge mellem en Schultz & Larsen victory og en Sauer 202, hvad Ville i andre så foretrække, på godt/ondt?!?....

LilleLars
LilleLars
Svar
#2
S & L, uden tvivl!

Man er vel fra et hjem med gevær ... .
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#3
Sauer 202, uden tvivl!

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Jeg ville vælge Sauer 202
Det fås nok ikke meget bedre.
Min erfaring når jeg lader til de to er, Saueren snupper alt og som regel med gode resultater.
S&L er mere kræsen, eller det bliver aldrig rigtig godt.
Ellers prøv at Search Schultz & Larsen der er også andre der har eller har haft problemer.

Hilsen Steen.

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#5
Det er absolut ikke min erfaring at S&L er kræsen. Da jeg havde en, skød den rimeligt med stort set alt og helt fantastisk med en del.

Det var ikke præcision den manglede, men fortryder ikke at der står en m03 i skabet idag.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#6
Sætningen "Da jeg havde en" siger vel det hele. Sauer hele vejen..
Svar
#7
Jeg vil til enhver tid vælge en Sauer 202.

De problemmer jeg har haft med S&L, så forstår du mit bud, det nævnte eks. er i cal. 308, jeg ved ikke med de andre cal.

Prøv at læse under tråden "Manglende præcision"

Mener også Lassescout havde en tråd "Måske glad for min S&L igen"

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#8
uuuuuhhhhha - hvepserede....

Search-funktionen giver svaret - eller rettere svarene, for der er mindst to[Wink]

Sauer 202 - med en del tvivl - bl.a. fordi jeg aldrig har haft en S&L af den nye generation.

Jeg er meget glad for sikringssystemet (som nogen fordømmer). For mig fungerer det optimalt - og jeg hr prøvet en del andre sikringssystemer. Især på trykjagt hvor det er en fordel med hurtig afsikring/sikring oplever jeg det som en fordel. Betydning af at det er lydløst - tjaaa - det er da meget rart, men har efter min mening ingen praktisk betydning.

Remmontagen (som har givet andres kikkerter lidt skrammer). Jeg har aldrig oplevet det som "usikkert" - men kan til gengæld godt lide at være fri for remmen både på post. Den er afmonteret på 10 sek. - lydløst [Wink]

Og så er der selvflg. alt det andet - balance, (pas)kram, finish osv. osv. For ikke at glemme smag og (u)behag.

/bundgaard
Svar
#9
Hej
Ja uha.Jeg har haft en CG 4000 (sauer 200)Rigtig god riffel,men vær varsom med tilspændning af forskæftet.Gælder også 202.

Har nu en S&L Vic. Den er aldrig rigtig blevet hvad jeg ønskede mig. S&L laver guldkorn men de bliver nogen gange sat sammen med
noget som ikke er så godt, resultatet bliver svingende. Noget rigtig godt, noget rigtig skidt (min riffel har begge dele)

Efter min mening lever S&L højt på et godt ry som de ikke selv har opbygget, men som blev lavet af andre for mange
år siden.
Held og lykke med valget.

Mvh S
Svar
#10
Så en den anden dag skyde med en S&L Victory i 30.06 med Golden Target - og grupperne var ikke noget at prale af - så han skød med en anden riffel og der var grupperne ok.

Jeg har stadig min gamle model 97 Match og den skyder godt.
Havde også en med 19 mm pibe og den skød også godt
Begge i 6,5x55

[Image: t3-sporter-O.jpg]
Svar
#11
Når jeg ikke har den længerw, har det intet med præcisionen at gøre - det skyldes at de ikke laver fiberskæfter og at de ikke har opspændingstangent. Var det muligheder med S&L havde jeg den stadig - for skyde det kunne den.

Af samme grunde ville jeg heller ikke overveje en Sauer. Så jeg ville ikke personligt købe nogen af dem.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#12
Det skal siges at jeg gerne ville have træskæfte!!...

LilleLars
LilleLars
Svar
#13
Jeg er UTROLIG glad for min Schultz & Larsen Classic 30,06, men savner lidt kindpuden, og lidt muligheden for vejkselpibe, men mest kindpuden!!... Derfor jeg vil have en victory eller Sauer 202(fordi jeg kun har hørt godt om den)....

LilleLars
LilleLars
Svar
#14
Hej

Jeg ville vælge (har valgt Sauer 202).

SL er sikkert en fin riffel, men den er bare ikke rigtigt lavet færdig. Det er som om det step der hedder finish og tilpasning er sprunget over. En Sauer er langt mere "færdig".

Så er der jo sikringen. Sauers sikring er i mine øjne den bedste der findes. Den sidder det rigtige sted og er hurtig og nem at betjene, og det gør jeg altid først afsikrer umiddelbart inden skudafgang. Og så er den lydløs.

Mvh. Taby
Svar
#15
Jeg har selv en Sauer 202 og en kammerat har en S&L Victory. Jeg syntes begge er dejlige rifler, og de skyder begge helt anstændigt i 6,5x55. Jeg lader til dem begge, og udover at Saueren skal have 0,5 grain mere krudt, så er de samme grupper de kan præstere.

En af de største forskelle på de to, er aftrækket fra fabrikken. Saueren har direkte aftræk, og S&L har deres klassiske med blødt aftræk. Begge rifler kan få det modsatte, så det skal ikke nødvendigvis være det springende punkt, men jeg ville dog have det med i overvejelserne.

Nogen mener sikringen på Saueren er genial og andre mener den er livsfarlig. Personligt kan jeg godt lide Sauerens det eneste jeg finder bedre, er en tangsikring. Jeg har nok aldrig forstået ideen med en 3-punkts sikring, men der er jo rigtigt meget jeg ikke forstår. Når bundstykket er lukket, så er riflen farlig og den skal ikke peges i retninger man ikke har lyst til at skyde.

Låsegangen er der simpelthen ikke noget tvivl i min verden, der er S&L simpelthen uovertruffen. Den kører godt nok som smurt. Saueren kører også ganske fint, men ikke lige så godt. Men det betyder faktisk kun noget når jeg sidder i værkstedet og tørtræner med udstyret, på bane eller endnu mindre på jagt, har jeg nogensinde taget nortits af det.

Finish syntes jeg at Saueren vinder. Jeg er simpelthen ikke imponeret af det træværk jeg har set på S&L. Selve pinden er flot nok, men olieringen og finish langs kanter og netskæringer syntes jeg, lader meget at ønske.

Nu skriver du godt nok, at du er interesseret i træskæfte, men jeg syntes helt klart at Saueren har en fordel i, at du kan købe en plastskæfte til den.

Jeg har aldrig prøvet pibeskift på en S&L, og jeg ved ikke om det er noget du planlægger, men det er i hvert fald rimeligt enkelt på en Sauer. Og så kan man få 8x57 IS piber til Saueren, det er jo et stort plus for en nostalgiker som mig!!

Som du kan se på ovenstående, så er det hele meget subjektivt, og jeg vil da råde dig til at prøve dem ved siden af hinanden, og så bare vælge den du finder bedst.

Christian
Svar
#16
OBS S & L laver ikke .223 rem hvis det kommer på tale. Som CFR skriver så gælder det meget om smag og behag - prøv dem begge. Selv ville jeg vælge M03, men det er jo ikke på tale.

Jeg er ikke så meget til de fancy sikringer - hvem ville pege på nogen/noget i afladetilstand ?? Jeg synes S&L er lidt træls da man skal køre sikringen over to punkter før skud - Sauers havde nær kostet en af mine bekendte knoppen da han under pursch gik på hug, trykkede jagtkniven ind i aftrækkerbøjlen og aktiverede sikring og aftrækker. Der flød ikke blod, men det varede mange dage før hørelsen var fornuftig. Sauer 90 havde en god sikring med trykknap på kolbehalsen, og en knap på boltarmen til afladning.

Der er kun en løsning - du må bruge en dag hos våbenpusheren - det er da heller ikke kedeligt [Big Grin]

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#17
Hej
Jeg har både en Victory og en Classic dl i skabet.
Min oplevelse er at S&L kvaliteten er lidt mere svingende end Sauer (OBS !! dette er min oplevelse, IKKE en videnskabelig undersøgelse).
Jeg er bestemt heller super imponeret over deres egne kikkertmontager.
Men når det er sagt, er du så heldig at få en pibe som skyder godt... SÅ ! Skyder den f.. godt !!

Den ene af mine riffler har jagtmatch pibe på og skyder kun med coated ammo.
Den anden har en standart pibe på. Begge i 6,5
Jagtmatchen skyder super !
Men den standart 6,5 jeg har fået ... Skyder helt fantastisk !!

Vær opmærksom på - som der er en tidligere på tråden som påpeger - du skal kunne leve med det "upræcise" to-punktsaftræk som Victoryen har.
Jeg kunne ikke leve med det og fik det skiftet.

Men - grundlæggende - gå ud i butikkerne og mærk på de forskellige våben.
Du skal jo også kunne lide det du får i hænderne

K&B med dit valg
Svar
#18
Dårlig præcision er det sidste jeg vil klandre min S&L for. Netskæringerne kunne derimod være en del kønnere. De spiser jo kluden når man skal give olie. Det problem har jeg dog løst med et KKC skæfte. Jeg har alt i alt været rigtig glad for min S&L i de 7-8 år jeg har haft den, og den har give mange gode oplevelser både på jagt og på skydebanen. Men sådan et valg er subjektivt så du skal ud at mærke efter med fingerne.

Jeg har både en S&L og en M03. Kunne jeg kun have en blev det mauseren - den er bare lidt mere komplet.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#19
Hvis du kan leve med risikoen for at en Sauer siger klik, når du klemmer om aftrækkeren og knald, når du så slår sikringen til, så er det måske værd at overveje den!
Hertil kommer at dens pibes levetid ikke kommer i nærheden af en S & L-pibes ditto, (kilde:flere gange VM i skydning Jette F. Andersen, der engang fortalte mig at S &L klarer over 10000 skud, medens Sauer kun klarer 4000!).

Desuden bør man støtte danske arbejdspladser!

Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Ruger 77 .416 Rigby
Winchester 70 Featherweight 308 W. m. Doktor 3-12x56 Asf.
Sako Forester 308 W. fuldskæftet m. Leupold 2-8 x 40.
S & L M 68 DL 6,5 x 55 m. Zeiss 3-9 x 50.
Husqvarna 2001 .222 Rem. m. Kahles Helia 3-9 x 40
Winchester 9422 .22lr. m. Weaver K4
Remington 870 12/76
Winchester 1300 12/76
Gyttorp Exclusive 12/76 s/s
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)