Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Harepesten hærger på Nordmøre i Norge
#1
Harepesten florerer i Rindalsområdet i Møre og Romsdal – hittil i år er minst fire personer i distriktet smittet.

Både rektor og lensmann i distriktet er ofre for harepesten. Det skriver avisen Sør-Trøndelag.

- Jeg unner ingen å gå gjennom det jeg har gjort siste halvåret, sier rektor Jon Brønstad fra Meldal til avisen, som ble smittet under harejakt i fjor.

Børstad forteller om langvarige syndromer som høy feber, hodepine og konsentrasjonsvansker. Han ble også innlagt på sykehuset en kort periode.

Ola Lilleholt, kommunelege i Rindal, forteller NTB at bakterien som utløser tularemi, kjent som harepest, er av samme type som herjet Norge under svartedauden fra 1349 til 1350.

Han understreker at det ikke er grunn til panikk, eller til å gå ut med varsel. Denne sjeldne smitten behandles med antibiotika, og har forekommet hos hare i Norge siden 1960-tallet. 18 personer ble smittet i fjor.

29.11.05 16:40

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)