Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
260R og 243W m. kort pibe
#1
Hej!

Nogen der har erfaringer med de to ovennævnte kalibre i rifler med relativt korte piber (eks. 510mm). Jeg kan se at Sako laver deres Varmint med netop 510mm pibe...spørgsmålet er bare hvordan de to kalibre arter sig med så kort pibe....

J.
Svar
#2
Der er vel ingen af dem, der er velegnet til kort pibe.
I en anden tråd har jeg for nyligt 'lært' at egnetheden har mest med forholdet mellem kuglediameter og hylstervolumen at gøre.
Da begge oprinder fra .308, så må det jo være 260R, som er mindst uegnet til opgaven, men begge er mindre egnet end den oprindelige.
Svar
#3
Jeg har skudt lidt med en fuldskæftet Sako AIII i .243 med 50cm pibe.
Den skød fremragende. Hastigheden var muligvis lavere og med mere knald, end en med 60cm pibe, men precisionen var helt ok.

Min 30-06'er Mannlicher Schönaur M72 er også fuldskæftet og med 50cm pibe. Den skyder jeg bedre med, end den remington 700 i 7mm magnum, med 65 cm pibe, jeg forsøgte at erstatte den med.

Sako'en blev jeg desværre overtalt til at sælge, men 30-06'eren er stadig min foretrukne riffel.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#4
Tak for svar!

J.
Svar
#5
Njaaa - inden du takker helt af Jamo, så kunne man måske - uden decideret at overtage tråden - ønske, at nogen kunne komme med forslag til alternativer, der teoretisk set ER velegnede til kort pibe.
Det er jo velkendt at 308'eren nærmest er beregnet til kort pibe, men hvad hvis man ønsker sig en mindre kaliber i den størrelsesorden, som Jamo har foreslået?
Svar
#6
tja uden at vide det helt store om vil jeg tro at en 6 mm Norma BR vil være et godt bud i stedet for .243 den er ladet med samme krudt typer som 308win.
så mit bud må være kalibre der er ladet med samme krudt typer som 308win eller hurtigere må teoretisk klare sig godt i korte piber.
mvh høker
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Njaaa - inden du takker helt af Jamo, så kunne man måske - uden decideret at overtage tråden - ønske, at nogen kunne komme med forslag til alternativer, der teoretisk set ER velegnede til kort pibe.
Det er jo velkendt at 308'eren nærmest er beregnet til kort pibe, men hvad hvis man ønsker sig en mindre kaliber i den størrelsesorden, som Jamo har foreslået?



Skal kaliberen være mindre skal volumen af hylsteret bare nedskaleres i samme grad.

De fleste patroner med lille kaliber er bare oftest udviklet til høje hastigheder og derfor er der ikke så mange muligheder.

Men 257 roberts er en mulighed, 6 mm i 223 hylster(hedder den ikke 6x45) er også en oplagt mulighed.

Sidegevinsten er også at hastigheden dæmpes så smaddereffekten bliver mindre. En win win situation.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
har en sako l 579 med s og l pibe på i 243, piben er 530 mm. den skyder under 15mm på 100 meter. og under 50mm på 200 meter hvis jeg opper mig lidt. så jeg finder at den kombo er ok.
Svar
#9
Efter at have læst tråden falder det mig i øjnene at der er en vis skepsis for om korte piber skyder præcist (nok).
Præcisionen har stort set intet med en specifik kalibers pibelængde kontra kaliber at gøre.
Generelt, men ikke altid, skyder tykke piber bedre end tynde. Det er altså forholdet mellem tykkelse og længde der betyder noget for præcisionen.

Derfor kan man side at jo kortere en pibe er jo bedre skyder den i forhold til samme pibediameter i fuld længde.

Piben bliver så at sige stivere af at blive afkortet.

Der hvor man taber egenskaber ved korte piber er på hastigheden. Den 30.06 som JRexA har med en 50cm pibe ville sikkert skyde lige så hurtigt eller hurtigere hvis den havde været en .308.

Jeg kendte en der havde en H&K 300WM med 48cm pibe. Det så flot ud om natten når han skød, men den var ikke stort hurtigere end en .308

At SAKO laver samme pibelængde til alle kalibre er af rent produktionsmæssige grunde. Alt grej til håndtering, transport og brunering er det samme i produktionen uanset hvor stort hullet er.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Rent teknisk er der ikke noget der tilsiger at præcision i en kort pibe er dårligere end en lang, men det er min erfaring at i praksis er det sværere at opnå samme præcision i en kort, let riffel end en lang og tung.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#11
Så en kort og tung må være en lang og tung overlegen?
Svar
#12
Det handler kort og godt (Kort er godt[8D]) om at minimere uønskede vibrationer i hele "riffel-systemet"

Der er 2 primære faktorer i det, symmetri og dæmpning...

Symmetri opnås ved at sørge for at riflens lås fastholder patronen så bevægelserne ved den ekstreme trykpåvirkning (3000 Bar +) sætter det samme vibrationsmønster i gang hver gang i "systemet"

Da det er umuligt at opbygge HELE riflens "system" symmetrins omkring pibens centerlinje, må man ty til "dæmpning" d.v.s større og tykkere og tungere / stivere materialer alle steder i riflen.

Vigtigst er piben ... jo kortere og tykkere den er jo bedre er den dæmpet....
Benchrest piber er aldrig længere end absolut nødvendigt, de er så tykke som det kan lade sig gøre indenfor de vægtklasser der skydes i, og man forsøger at minimere vægten af alt andet end lås og pibe, for at opnå mest mulig dæmpning.

Ved selve skydningen er det "jordforbindelsen" der er den laveste fællesnævner, og her hjælper en tung (og ofte lang) riffel med at holde det hele i ro og dæmpe udsving og vibrationer ved skydningen.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)