Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Revolver/pistol
#1
Hvilke revolverkaliber er egenligt lovligt til råvildt og hvad vil i anbefale

Flyttet af Kima
Svar
#2
Dét spørgsmål skal vist præciseres lidt. Mener du et håndvåbenkaliber i en karabin,eller i et håndvåben? Og hvis det er det sidste,hvilket land skal jagten så foregå i...[?]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Det skal være en level action [Smile]! Ja en revolver kaliber i carabin
Svar
#4
Jeg har forsket i samme og i håndladninger med en pibelængde på 18 tommer er det muligt at få en 357mag til at gå hurtigt nok, men så får den også alt den kan æde. En 44mag er et noget sikrere valg. Der vil det meste fabriksammo nok også klare kravet - med hjemmeladningeri er det i hvert fald nemt.

Problemet i min korte erfaring er at få en tilstrækkelig præcis ladning. I Marlin 1894 er spredningen ikke helt hvor jeg er overbevist til jagtbrug med fabriksladninger. Så nu skal der leges med ladninger...

Man skal også være indforstået med at skyde ret korte serier, da varme grundet konstruktionen er dræbende for præcisionen.

Hvis du finder en god ladning, må du endelig sige til - jeg skal nok gøre det samme :-)

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#5
Hvad er trykket i en 357 mag? Kan det gå an i en gammel tell riffel? Det ville være en fin kaliber til bukkejagt. NP har lavet tellrifler i kal. 30.30 og den er der vel mere tryk i eller????. 357 Mag er interresant fordi der er billig trænningsammo og så er rekylen dejlig mild. Desuden tror jeg ikke kødødelæggelsen er voldsom, da farten ikke er så høj...

Mvh Thomas

Constipated people just don't give crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#6
Ifølge denne tabel: http://www.handloads.com/misc/saami.htm

Så er 357 Mag på 35.000 psi og 30-30 på 42.000 psi

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#7
Problemet med 357Mag i en Tell riffel er dobbelt...

For det første er de gamle Tell-rifler oftest lavet til en noget mindre kaliber, så skal den "lines" eller bores ud til en .357, så kan det måske knibe med "godset"

Nr. 2 problem er at, nok er kammertrykket i en 357Mag moderat i forhold til en riffel, men det bagud rettede "bundstykke-tryk" kan være større end en lavtryks-riffelkaliber, på grund af hylstrets begrænsede længde, det har en kortere længde at "klæbe" til kammervæggen på, og dermed større "bundstykke-tryk" og det kan være yderst problematisk i en knæklås-riffel.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Tell riflen er lavet i kal. 9,3x57 og jeg mener faktisk også man har lavet dem i 9,3x72. I sådant et løb må der da være plads til en liner. Og den må da også presse mere bagud end en 357 mag.

Mvh Thomas

Constipated people just don't give crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#9
Jeg tænkte helt specifikt på de gamle helt små og lette knæklås "tell-rifler" der ligesom de engelske "rook-rifles" oftest var i mindre og ret svage kalibre. Det er jo noget helt andet i de større og kraftigere modeller, de vil ikke have problemer med trykket, men måske stadig med godstykkelsen, hvis der skal laves en "liner" til piben. mindst 1,5 - 2 mm godstykkelse i lineren er nok nødvendigt, men på det område er jeg ikke ekspert...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)