Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sierra 65 grains spirepoint Boat tail
#1
Hejsa

Har fået dette projektil, som ikke er superavanceret eller dyrt, til at gå ganske fint i min 223.

Spørgsmålet er om det kan bruges til jagt på råvildt ?

Jeg søger praktisk erfaring med skudvinkler, afstand, træfpunkt og hastigheder.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#2
Kort og godt, JA!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Hej Søren,

Så det lykkedes ...[Big Grin]

Jeg har skudt en del råvildt (i de gode gamle dage, da man ikke vidste bedre ..[Wink]) med både Hornadys 60 grains SP og Normas 62 grains SP, begge virkede fortrinligt ved .222Rem hastigheder (850 - 870 m/s) Når bare man holdt bag bovene blev de som regel liggende, men jeg havde et par stykker der, selv med velplacerede kugler "løb over i næste sogn ( 90 og 110 meter flugtstrækning) kød-ødelæggelse var begrænset.

Jeg kan ikke forestille mig at Sierra'en er så meget "sprødere" at den ikke vil fungere fint ved .223 hastigheder.

Hvor ligger du hastighedsmæssigt med kuglen?

K&B d. 16 ....[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Den skyder 5 skuds grupper i under kanten af 2 cm c-c med en V/0 omkring 900 M/S

Anders flyttede som bekendt Throaten et par millimeter, og det var det der skulle til for at få plads til 26 grains 203B og det virker i min 20" pibe. Ikke at det var nødvendigt, for 850 m/s havde været fint, men jeg ville gerne have lidt mere fart på 75 grains udgaverne.

Den skyder knap 2 cm højere, men lige over 75 grains BTHP fra Hornady, som går ud med ca 40 M/S mindre, men Hornadyen har bedre bc end Sierra`en. Så de følges pænt ad indtil i al fald 300 meter.

At de løber indtil hundrede meter er jeg ligeglad med, den skal med til Polen, hvor der som bekendt er lidt længere til skelpælen. Bare den ikke smadrer dyrene.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Og så kan den også skyde en gris[B)][:0]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Jeg har tidligere skudt med den kugle - og kender en der har nedlagt rigtig meget råvildt samt dåvildt i hegn med den ifm. regulering. Jeg ladede min med 23,5gr N135 og COL på 57,4mm. Det gav grupper på størrelse med en 1 krone og Vo omkring 900m/s

Jeg har skudt ca. 6 stykker råvildt med den og det har virket fint. Jeg har ikke oplevet knald og fald, men alle dyrene har med rent bladskud (på boven) været at finde inden for 30 meter, med masser af schweiss til at føre mig derhen[Smile] Så skyd du bare løs med den!!!

J.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by GT

Og så kan den også skyde en gris[B)][:0]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Muligvis, men i Polen kan den ikke gøre det lovligt så vidt jeg ved.

Desuden er der også andet der er bedre egnet, som fx min 6,5x55 AI med 140 grains Accubond, som kommer med ud indtil, der er skudt en gris. Den er til gengæld voldsomt overkill på råvildt.
Det er den sikkert også på de grise der kommer for, men vær altid klar til monsterzombiegrisen [Big Grin]

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
Nu afprøvet.

Rene lungeskud er at foretrække.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Nu afprøvet.

Rene lungeskud er at foretrække.

VH Søren

Big Green for ever



Må vi høre om din tur - og se billederne? [:p]

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Nu afprøvet.

Rene lungeskud er at foretrække.

VH Søren

Big Green for ever



Må vi høre om din tur - og se billederne? [:p]

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Jeg er ikke så god til billeder.

Men kort fortalt havde jeg min 6,5x55 AI med 140 accubond med til gris og 223 til alt mindre.

Så første aften havde jeg selvfølgelig min 6,5`er med da jeg ikke havde skudt noget endnu omkring hotellet.

Først gik der en buk ude på et eng areal i meget højt græs eller siv(jeg ved det ikke) men kunne pga vegetationen ikke komme til at skyde den. Den havde kun 1 1/2 stang(dem samler jeg på) så den skulle jeg have.
Jeg måtte vente og flytte mig lidt(ja jeg endte med at bruge en 2 benet skyde stok, selv om jeg havde de instrumenter) jeg havde halvdelen af ryggen fri på 120-130 meter og besluttede at skyde.

Man kommer let til at holde højt når man ikke vil ramme græsset.
Og det skete igen, men projektilet gjorde som befalet og bukken skal monteres på plade snarest og hænge ved siden af den anden jeg har med 1 1/2 stang.

Herefter kørte vi lidt videre og så flere gode bukke(alle over de berømte 300 gram)men vi fik dem stødt eller de stod umuligt for skydning.

Men en af dem lavede sin sidste fejl. Set fra bilen var den fin. Vi kørte videre og jeg fandt tilbage til et passende anlæg for bipods.
Bukken kom fri af noget højt græs, ja det føltes som om det tog det meste af en kvindehåndboldkamp, men fri kom den.

Når alt er på plads og tiden brugt til korrekt afstandsbedømning og hold lige midt i lungerne går det ikke galt.

Den løb 75 meter med minimal kødødelæggelse.

Som hævn rykkede den gevaldigt i mit skydebudget.

Senere samme aften fandt vi en rotte grise oppe i et skovspor.
Igen virkede 6,5 mere end rigeligt, det var kun mørket der forhindrede mig i at finde den med det samme, men dem med snuderne klarede det på 2 min. Det er altid fedt at høre dem gø når man ikke er 100 % på hvor kuglen ramte.

Hjem i seng og både knægten og undertegnede var faktisk mætte.

Næste morgen så vi lidt store bukke, den ene havde jeg skudt hvis ikke det var for noget højt græs( der var kun 3 cm hals og hoved til skydning og på en skydestok er det no-go for mig) senere så vi den på 300 meter og den var nok omkring 500 gram trofævægt.
Så det var fint nok den ikke rejste sig da jeg var klar.

Her efter skiftedes til 223 og en enkelt buk blev også skudt, men da kuglen af uransaglige årsager ikke ramte i lungerne rejste den sig og havde en knækket skulder.

men den kom ind i skoven og nu var det mørkt, hundene kom først på næste formiddag og havde ikke fundet den da vi kørte hjem. Der var store mængder schweiss så død er den alene af blodtabet.

Men mon ikke der ligger en besked om den i løbet af dagen i dag.

billeder af trofæerne kommer når jeg finder ud af hvordan man gør

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#11
God beretning.

Tilykke med bukke og gris [Smile]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)