Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
udgangshastighed på 6,5-06 ?
#1
Hej alle

jeg går og tænker på at få en gammel baneriffel revet op til 6,5-06 men ville lige høre med hensyn til hastighed om det kan betagle sig at lave den om eller pengene skal bruges på en ny brunering istedet.[Smile]
Svar
#2
Hej,

det kan sagtens lade sig gøre. Du vil vinde i omegnen 80-100m/s hvis den får lidt "klø"......

Piben skal ændres som følger:
Gevindet skal fjernes (ca 16mm) for at kunne skære kammeret rent efter 6,5x55´eren da den er CA. 0,2mm tykkere i bagenden end en .3006.

Det har så den fordel at du får en helt frisk "throat".

Alternativt kan du kamre om til 6,5x55 AI eller 6,5x284 hvilket vil give præcis samme hastigheder men ingen afkortning af piben.

Noget der kunne tale for 6,5-06 skulle være det lange slanke hylster der KUNNE tænkes at "feede" bedre end de to andre alternativer.

Har selv haft alle 3 varianter og gik fra 6,5-06´eren af den simple grund at jeg ofte fik "donuts" og for meget hylsterstræk, hvorfor jeg skulle trimme hylstre mellem hver genladning og det gad jeg ikke.....
Lader man den som en alm. 6,5´er får du ikke hylsterstrækket men hvorfor så bore den op??[B)]

Hvad angår magasinet så vil der ikke være noget at tage hensyn til omkring max. patronlængde da det i forvejen er et 84,84mm system.
Eneste anke "kunne" være at der måske kan være éen patron mindre ved 6,5-284. Deraf navnet 6,5 LMC (Low Magazine Capacity)[Big Grin][B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by GT

Hej,

det kan sagtens lade sig gøre. Du vil vinde i omegnen 80-100m/s hvis den får lidt "klø"......

Piben skal ændres som følger:
Gevindet skal fjernes (ca 16mm) for at kunne skære kammeret rent efter 6,5x55´eren da den er CA. 0,2mm tykkere i bagenden end en .3006.

Det har så den fordel at du får en helt frisk "throat".

Alternativt kan du kamre om til 6,5x55 AI eller 6,5x284 hvilket vil give præcis samme hastigheder men ingen afkortning af piben.

Noget der kunne tale for 6,5-06 skulle være det lange slanke hylster der KUNNE tænkes at "feede" bedre end de to andre alternativer.

Har selv haft alle 3 varianter og gik fra 6,5-06´eren af den simple grund at jeg ofte fik "donuts" og for meget hylsterstræk, hvorfor jeg skulle trimme hylstre mellem hver genladning og det gad jeg ikke.....
Lader man den som en alm. 6,5´er får du ikke hylsterstrækket men hvorfor så bore den op??[B)]

Hvad angår magasinet så vil der ikke være noget at tage hensyn til omkring max. patronlængde da det i forvejen er et 84,84mm system.
Eneste anke "kunne" være at der måske kan være éen patron mindre ved 6,5-284. Deraf navnet 6,5 LMC (Low Magazine Capacity)[Big Grin][B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Tak skal du have det var en god forklaring[Big Grin] så tror jeg endten det bliver LMC[Wink] eller den nye brunering. jeg tror pengene bliver givet bedre ud til en af de to løsninger.
Svar
#4
Hvad med .264 wm...? så er der da fart nok hvis det er..
Svar
#5
Så skal du lave både bundstykke og låsestol om, men det er selvfølgelig også en mulighed.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
6,5x55 AI har alle fordele.

Kan skyde med standard ammo

Løfter hastigheden 50-100 M/S afhængig af ladning og behov

Har derfor ingen problemer med lovligheden til fx kronvildt med 9 grams projektiler.

Rigeligt med hylstre til lavpris

Vælger du denne løsning, som er 6,5 lmc ligeværdig, bør der stadig laves et set-back som på 6,5-06 for at få et rent kammer og en throat.

6,5x55 AI har alle fordele

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
6,5-06 har vel egentlig osse hylstre til lavpris. (30.06)
Da jeg har en lang lås (Win70) har jeg valgt 6,5-06 fordi den føder fint fra magasinet [^]

--
00
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#8
@308 komp: "Kan skyde med standard ammo" -> hvad med egen spredning?? .. hvis man nu vil bruge std skytteforening Elite til træning/jagtfelt (.. og gemme hylstre til at lave hurtige jagt ammo?..dvs AI reserve er kun til jagt delen .. ellers forlade sig på alm ammo til det 'daglige')

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#9
Der skal bruges en lang lås uanset hvilken variant.

Præcisionsmæssigt er der intet at udsætte ved en 6,5*55AI.

Jagtfrokostteoretikeren vil selvfølgelig indtil han kommer i "praktiske" skydestillinger opleve drastisk forbedret præcision:-)

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by wolf_skate

@308 komp: "Kan skyde med standard ammo" -> hvad med egen spredning?? .. hvis man nu vil bruge std skytteforening Elite til træning/jagtfelt (.. og gemme hylstre til at lave hurtige jagt ammo?..dvs AI reserve er kun til jagt delen .. ellers forlade sig på alm ammo til det 'daglige')

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone



Sidste skydning i Ulfborg (100-600 meter) skød jeg med lapua fabriksammo med 9 grams scenar. Efter skydningen havde jeg en masse dejlige fireformede hylstre klar til fuldskrald ladninger.

Som jeg selv husker det var præcisionen ikke noget problem[Wink]

Et lille tip hvis man har et engangs afskudt hylster.
Lad med max for normal patronen og sæt projektilet helt op på bommene. Så bliver hylstret blæst helt ud første gang og jeg har på den måde skudt en enkelt gruppe med 140 sp fra hornady hvor de 5 skud holdt i et af de brune klistermærker. Generelt har den ladning været fin til at træne med.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#11
Tvivler ikke på AI hylstre skyder godt i en AI .. men std hylster i AI kammer.. Fint 308 Komp.. du fik 2/5 på 600m ik??..så jo det lyder helt helt ok

men "et engangs afskudt hylster" -> "Lad med max " -> "blæst helt ud første gang" .... så det er ikke nok at bruge once fired /SKytteammo ??? (den patron er nok moderat ladet? .. ca 780 m/s 9grams ud af mit nuværende løb)-> du vil at hylster skal en tur igennem 'trykbeholderen' igen ?? eller full sizez med passes dies (hvilket jeg helt vil undgå). Har så mange skyttehylstre fra min 65'er at ikke tænker på at genanvende mere en en gang reload.. (kan heller ikke se umiddelbart noget ekstra tweak gevinst med hystrehals 'høvling' skulle give noget (udsving indenfor 1-2/1000" uden høvling eller med).. så det skule ikke være argument for at recycle flere gange)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#12
En m/69 otterup 6,5x55 har da låslængden til .264 har den ikke.. der er naturligvis en justering pga. den øgede hylsterdiameter, men det skulle vel ikk være et problem?
Svar
#13
Som jeg skriver så skal både bundstykke og låsestol laves om for at kunne tage en 264wm.
Det skal de ikke ved nogen af de andre nævnte kalibre.

Når der spørges om det kan svare sig kontra at bruge pengene på brunering af piben i stedet så vil budgettet række ca. til en omkamring til en af de først nævnte.

Prismæssigt:

6,5-06. Her skal der drejes af piben og skæres nyt gevind, der skal kamres og tilpasses lukkeafstand. Det går der nok omkring 2 timer med.

6,5x55 AI her sættes piben bare en omgang tilbage og det eksisterende gevind bibeholdes. Det går der max 1,5 time med

6,5-284 her sættes piben måske (ikke nødvendigt) bare en omgang tilbage og det eksisterende gevind bibeholdes. Det går der max 1,5 time med (max en time hvis der kun kamres op).

264wm. Her skal der bruges ca 4 timer ialt hvilket ender op med at blive dobbelt så dyrt som trådstarters forslag.

nu ved jeg godt at de timer er lidt højt sat, men når der kun er tale om et enkelt våben og ikke f.eks 5 stk af samme slags så vil det blive således.

Hvis der opvejes mod en pibebrunering så gætter jeg på at der max er 600kr sat af til opgaven???

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Citat:quote:

så det er ikke nok at bruge once fired /SKytteammo ???


det er fuldstændigt tilstrækkeligt med standard ammo!!!

Har aldrig i nogen af mine Ackley Imp's haft til nøds at lade op til max. Hylstrene er blevet perfekt formet med standard ammo.

Hvis du lader selv så tager du bare max ladningen for standard kaliberet.
Så passer pengene også.

Det er ligegyldigt hvilken vej du går da begge fører til et perfekt formet hylster.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Så kommer jeg lige med et tillægsspørgsmål... Er det egentlig muligt at lave en m/69 om til 6,5 creedmoor? det er jo en kortere patron osv.. eller er der en løsning på det?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)