Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hylstre til genladning
#1
Hej alle!
Jeg er ny på dette forum. Efter at have læst nogle indlæg på siden må jeg sige, at jeg er positivt overrasket over den meget sobre og saglige debat!!

Jeg har et spørgsmål vedr. hylstre til genladning:
Tidligere har jeg anvendt afskudte hylstre fra Normas Feltelite (6,5 x 55), hvilket jeg har været udemærket tilfreds med. Nu har jeg imidlertid samlet en del hylstre fra Lapua (oprindeligt ladet med deres Scenar-kugle).
Begge fabrikater er affyret første gang i min egen riffel.
Har du/I en mening om, hvilke hylstre jeg skal arbejde videre med? Jeg har hørt at Normas baneammunition er genladet på fabrikken i genbrugshylstre. Kan det passe?

hilsen Lars
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
Hej Lars og velkommen til forummet

Mht. Lapua eller norma er jeg sikker på at det er et religionspørgsmål, om den ene er bedre end den anden. Men jeg garanterer at norma ikke genbruger hylstre, da de aldrig ville kunne sikre sig 100% hvilken behandling de har været udsat for. Men mit skulderklap går dog til Norma, da min genladeguru har ladet Norma 375 H&H hylstre mere end 28 gange. Der er undervejs kun kasseret cirka 5 hylstre, og de er poleret hver gang samt trimmet efter behov (ca. femte sjette opladning) Og han bruger ikke nedladede børneladninger.

G.D./Lars (navnefætter)[Wink]
Great Dane

Svar
#3
Hej Lars M.L.

Min erfaring med genladning af 6.5x55 har fået mig til at hælde kraftigt til Norma hylstre når jeg skal lade mange og/eller vil have maks hastighed på jagt-projektiler.
Mine "mængde ladninger er ikke "hårde" og jeg er nu oppe på at have genladet Norma-hylstre 11 gange helt uden at kassere hylstre.

De Norma-hylstre jeg har er lettere og har derfor marginalt større krudt-kapacitet end Lapuas.

Lapuas hylstre er hårdere og kunne derfor tænkes at ville revne hurtigere ved mange genladninger, men denm jeg har er genladet 4 gange uden tegn på noget.

Da jeg er en "freak" der sorterer hylstre efter vægt og checkker dem for ensartethed, kan jeg konstatere at Normas hylstre er mere ensartede end Lapuas, om det så betyder noget kan jeg ikke sige.

Jeg kan ikke se forskel i præcisionen. (altså mellem sorterede Norma-hylstre og sorterede Lapua)

Jeg har opdaget at hylstre der er købt som nye hylstre fra Norma er meget ensartede, hvilket IKKE er tilfældet med hylstre fra deres jagtammunition, og slet ikke hvis man køber Normas "trænings-ammo"
(en pakke med 20 nye Norma hylstre er dyrere end 20 stk færdigt "trainer" [Wink]

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Hej alle!
Jeg er ny på dette forum. Efter at have læst nogle indlæg på siden må jeg sige, at jeg er positivt overrasket over den meget sobre og saglige debat!!

Jeg har et spørgsmål vedr. hylstre til genladning:
Tidligere har jeg anvendt afskudte hylstre fra Normas Feltelite (6,5 x 55), hvilket jeg har været udemærket tilfreds med. Nu har jeg imidlertid samlet en del hylstre fra Lapua (oprindeligt ladet med deres Scenar-kugle).
Begge fabrikater er affyret første gang i min egen riffel.
Har du/I en mening om, hvilke hylstre jeg skal arbejde videre med? Jeg har hørt at Normas baneammunition er genladet på fabrikken i genbrugshylstre. Kan det passe?

hilsen Lars



Hej med Jer

Jeg lader såvel Norma som Lapue hylstre, med fint resultat. Dog er Norma hylstre altid behagelige at arbejde med. Jeg har til træning prøver at blande alverdens rester af 6-7 forskellige hylsterfabrikater i 308win og præcisionen var under 5cm / 100 meter.

Dog er det ikke helt korrekt at Norma aldrig har genbrugt hylstre. Dette har de praktiseret i stort omfang, specielt ved 6,5x55 banepatroner. Indtil for få år siden fik skytteforeninger 30 øre for hvert hylster de returnerede, og de er jo formodentlig blevet genbrugt. For nogle år siden stod der også på nogle af patronkasserne "Renoverade hylsa" på specielt "Norma Rekrutt", men såvidt jeg husker også på Norma Silvertorped. På jagtmatch har de også skrevet "Nye hylsa" for at pointere at det var nye hylstre. Førhen hed det sig også at renoverede hylstre havde "blanke" fænghætter, mens nye hylstre havde fænghætter med "NP" stemplet. Dog er jeg i tvivl om hvor vidt de stadig bruger renoverede hylstre. Dels får skytteforeningerne ikke noget for at sende dem tilbage, og en pakke jagtmatch (9,3x62) jeg lige har købt er ikke mærket med NP på fænghætten, ligesom der ikke står på kassen om det er nye hylstre. Det er dog mit indtryk at det er nye hylstre, så måske det gamle system, og de gamle kendingsmærker er en saga.

Med venlig hilsen
Ole
Svar
#5
Det er korrekt at Norma lader meget "skytteforenings-ammo" i brugte hylstre. På Normas fabrikker i Åmotfors har de en speciel computerstyret røntgen-gennemlyser der kan sortere hylstrene for defekte og hylstre der er for tynde i væggen, har revner osv.

Efter dette check bliver de renset og poleret og inspiceret manuelt inden de indgår i produktion af "rekrutt" og flere andre varianter af trænings-ammo.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
norma's hylstre er bare generelt gode!

det er de nemmeste at lade og skaffe...[Big Grin]

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)