Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afrevet negl
#1
Den ene af mine hunde fik 2/3 af den ene negl rykket af i går. Jeg har isoleret hende så hun ikke kommer i jord. Yderlig har jeg givet hende sæbespånebad, penicillin salve, samt blå sårspray. Hun er meget øm i foden, men er der andetmjeg kan gøre?

Nyland
Svar
#2
kan du evt 'indvikle tåen/foden (tæthundesko?).. så sårstedet er fikseret. Min Setter fik revet en ulveklo næsten helt af..vaskede med brintoverilte + lille makeup-filtpude under + omvikle med selvhæftende bandage.. skifte i dagligt 3-4 dage og lod til sidste være end 3 dage.. ialt lidt over en uge..nu ser den ud til hænge fast igen

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#3
Wolf skate: Er brintoverilte ikke lidt voldsomt?? Jeg har set frygtelige skader på heste, som blev behandlet med dette. Siden har jeg haft stor respekt for brintoverilte.

Nyland: Jeg tror det bedste du kan gøre er at holde det rent med klorhexidin, og derefter sår spray eller jod. Kontakt evt. dyrlægen for at få fat i en krage, så hunden ikke slikker på neglen. Hvis hunden hæver i tåen, vil jeg nok lade dyrlægen tilse hunden så ikke der kommer en grim betændelse.

Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Svar
#4
Min lab fik revet det meste kloen af i et meget smart udført trappetrin på Ærøfærgen for nogle år siden (perforeret stålplade - ikke hundevenligt). Af med neglen, desinficerende salve og pakke/plastre poten grundigt ind + sprøjte med noget af det der "la' vær' at bide i dit sår hund". Afmonteret efter 7 dage og herefter ingen problemer.

/bundgaard
Svar
#5
@Bestemmeren: Du har ret - har lige checket- det var en 0,2% klorhexidin 25ml flaske/vandopløsning og 1% 25ml creme.
Nyland: håber ikke du har 'svedet hunden af' - Klorhexidin giver ikke gener

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#6
Var til dyrlæge med mine tre hunde, da det var tid til vaccination. Samtidig kunne hun lige tjekke neglen. Der sad en stump negl tilbage. Lægen fortalte neglen skal være helt væk og i mit tilfælde var desuden også gået infektion i det [Sad]
10 dage antibiotika og smertestillende

Lægen gode råd er: få det tjekket hos dyrlæge, samt sørge for neglene er klippet, da det minimere risikoen for at miste en negl.

Nyland
Svar
#7
Når vi får en hund ind med en flækket negl eller én hvor der sidder en stump tilbage, bedøver vi hunden og piller hele neglen af. Derefter behandles med antibiotika og smertestillende. Hvis vi ikke gør det, er der for stor risiko for infektion i knoglen, da det ikke er muligt at holde rent inde under en neglestump og afstanden er meget lille. Hellere bedøve en hund, der evt. kunne have klaret den med sæbevand end at skulle amputere tåen to uger senere [V]. Klienten får selvfølgelig valget, men så tager de også risikoen, hvis de fravælger den anbefalede behandling.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#8
Lige min dyrlæges ord [Big Grin]

Jeg prøvede virkelig at holde det rent, men nej ikke nok. Min anbefaling er at tage til dyrlægen [Big Grin]

Nyland
Svar
#9
Nyland: Det var godt du kom afsted til dyrlægen, god bedring med den lille.

Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)