Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad skal min kone vælge?!?
#1
Problemstilling:

HAVES: En Zeiss victory 2,5-10x50, sigte 4, UDEN lys
ØNSKES: En centraleuropæisk kvalitetssigtekikkert med omtrent samme mål, MED lys.

Den skal kun bruges til dagjagt, primært på danske sommerbukke. IKKE til drivjagt, eller skumringsjagt(diavarimodellerne?)
Er selv i gang med min anden Swarovski Z6i. Ikke en kikkert jeg kan anbefale hende.

Nogle anbefalinger?!?

På forhånd tak!
Svar
#2
Måske lidt off topic, men hvorfor kan Z6iéren ikke anbefales?

Man skal ikke fortryde det man har gjort, men fortryde hvad man ikke får gjort........
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#3
Hmm, jeg ville beholde den du har - med det brug du der beskriver er der da ikke noget at bruge lyset til.

Kritikken af Z6/Z6i forstår jeg ikke, jeg har 2 som jeg er ovenud tilfreds med.

Mvh.
Anders
Svar
#4
Meget enig med ahsv. Victory'en mere end dækker det skitserede behov.
Men jeg ville naturligvis hellere have en Z6i - hvis det nu skal være. Mine fungerer fantastisk og kan kun anbefales; selvom jeg nok ville vælge noget billigere, hvis det var til min kone. Hun skulle sq nødigt finde ud af, hvad sådan nogle rør koster[Wink]

/bundgaard
Svar
#5
Jeg har haft 2 af slagsen, no. 2 på reklamation(2,5-15x56)

P.t. har jeg problemer med at slukke lyset i den sidste, idet afbryderknappen skal vrides 10-15 x fra side til side for at slukke lyset.

Okkularbeskyttere har været et problem med den skæve okkularende, men er løst nogenlunde.

Et andet stort problem har været den utilsigtede aktivering af lysknappen, hvis du er meget aktiv(jeg er støvermand). Skulle være løst med den nye udgave; men så er der sikkert andre børnesygdomme, som jeg oplevede på min første Z6i.

Alt i alt en lidt klodset kikkert, der virker lidt plasticagtig. Den skiftes ud ved først givne lejlighed til Zeiss Victory HT, når denne kommer med ICkontrol og variabel parallakse, eller evt. Leica.... Deres nye kikkertserie ser meget lovende ud, og virker ergonomisk mere gennemtænkt end Swarovski i mine øjne.

Havde egentligt forestillet mig til min hustru en lille lysdot, synlig i dagslys! i første billedplan a la Schmidt und Bender, da sigtekikkerten er målrettet bukkejagt i DK. Kender ikke S&B. Kan deres optik matche Leica, swarovski og Zeiss?
Svar
#6
S. og Bender ligger helt i toppen, på linie med de andre du nævner..
Svar
#7
Til dagjagt ville jeg selv have valgt en Z6i (har selv en 2,5-15x56) på grund af fleksibiliteten og det brede synsfelt på mindste forstørrelse. Gode alternativer er Varipoint 2,5-10x50 eller S&B Zenith 3-12x50 med FD7-retikkel. Den nye Zeiss Victory HT er også et meget godt bud; her får du både lys til brug om dagen samt gode mørkeegenskaber (her er både Z6i og Varipoint et lille stykke efter de bedste) - selv om du ikke behøver mørkeegenskaberne nu er de jo rare at have Wink

Noget helt andet: hvis du hverken skal bruge kikkerten i mørke eller til meget hurtige skud mod bevægeligt vildt kan jeg ikke helt forstå hvorfor du skifter kikkerten ud?
Svar
#8
Tak for hurtig respons Alle[Smile]
Hun har et sigte 4 i sin Zeiss Victory, og er lidt fascineret af et lysdot, der måske gør det nemmere, psykologisk, at afgive et sikkert skud.
Et sigte 4 fylder jo en del i føromtalte model. Slører måske fokus:
Vi har den politik, KUN at skyde ældre bukke, og de er jo næsten altid i bevægelse.....
Svar
#9
Fortæl lige hvor du går på jagt, da vi jo er en del "ældre bukke" her på forummet så vi ikke lige resikerer noget ved at færdes der.
[8D][Wink]
Svar
#10
Kan ikke genkende kritikken af Z6i - jeg har haft min et par år og er meget, meget tilfreds. Problemet med aktivering af lyset er ikke eksisterende hvis man har Buttler Creeks på - den skal dog sidde lige et par grader skævt, så den ikke tager kontakten med flappen, men det er ikke et problem, bare et spørgsmål om tilpasning.

Alle styrkerne ved kikkerten overskygger så klart det lille problem.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#11
Hvor stort er egentlig problemet med utilsigtet tænding af lyset i en Z6i? Jeg må indrømme at jeg ikke bekymrer mig nævneværdigt for det, selv om jeg har oplevet at opdage at lyset er på. Man skal bruge lyset temmelig meget for at batteriet ikke skal holde en sæsong; og når man først investerer i en kikkert i denne prisklasse ser jeg ikke et nyt batteri per år som en stor udgift.

Som en her ovenfor skriver; en Z6i har nogle store styrker - specielt det store zoomområde og et meget stort synsfelt på laveste forstørrelse gør denne kikkert meget fleksibel.
Svar
#12
Det er da muligt, at Z6i har nogle uomtvistelige fordele. Men hvis man får et par mandagseksemplarer i streg, fokuseres der mere påp det negative.
Har også set at de 8 linser(der giver zoomet), giver lidt lystab, hvis jeg har været på natjagt efter vildsvin......
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by kka
Har også set at de 8 linser(der giver zoomet), giver lidt lystab, hvis jeg har været på natjagt efter vildsvin......


Hvorvidt det er antallet af linser eller noget andet skal jeg ikke udtale mig om, men min Z6i er unægtelig svagere i mørket end mine Zeiss Victory'er i sammenlignbar størrelse. Men dette var ikke en faktor for trådstarteren her (og er måske sjældent en faktor i Danmark?)
Svar
#14
Hej! Tjek de nye Doctor Unipoint... Har købt en til min kone - superfed kikkert!
Svar
#15
Hej
Jeg kan godt kende problemet med Swarovski Z6i 2,5-15x56.
Min mistede sigtet, om det var et glas der væltede eller hvad der skete ved jeg ikke, men jeg kunne ikke ramme en plade på 50x50cm på 100m selv om den var skudt ind inden jeg drog på jagt til Polen.

Jeg har hørt fra en af de forhandlere der sælger dem, han fortalte det var den kikkert de havde flest reklamationer pga. røret er meget tynd.
Jeg kan ikke se nogen grund til hvorfor det ikke skulle passe da jeg var i butikken for at købe en igen, da den har et super optik.

Mit valg ende med en S&B 3-12x50 med lys, den klarede mit behov til UG+.
kka, S&B ville være et godt valg til din kone, jeg har skudt hulepindsvin i mørke i Syd afrika med den og det klarede den fint.

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)