Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Betydning af rensning
#1
Min feltskydningsriffel (Remington 700 - .308)var begyndt at sprede "helt vildt". 10 -20 cm, testet m.3 forskellige typer ammo.

GT mente det kunne skyldes ophobning af fastbrændte krudrester foran throaten, således at kuglen blev krympet og derefter "slingrede" gennem resten af løbet - argh. det lød godt nok voldsomt synes jeg.

I aftes blev piben sat i blød i "Metal Clean" - messingrensebørste i og der blev virkelig gået til jernet med rensebørsten, absolut ikke for sarte sjæle.
Derefter blev piben skyllet med kogende vand direkte fra el-kedlen indtil den var brændende varm, mundingen presset ned mod en træplade og med rense børsten isat, fyldt med kogende vand. Så blev rensebørsten igen "høvlet" igennem for fuld kraft - frem og tilbage, frem og tilbage - mange gange.
Skyllet - renselapper - metalclean - kogende vand - messingbørste igen.
Dette blev gentaget 3 gange - indtil renselapperne var helt rene.

Idag kunne den flere gange lave trekløvere endda med 4 skud.
GT er sgu ikke rigtig klog.[Big Grin]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#2
Det mest fundamentale ved riffelskydning er en ren pibe. Jeg renser med børste og solvent selv efter eet skud, hvis det er alt jeg kommer til at skyde paa en given dag.
H
Hogmeister
Svar
#3
Hej Claus

Hvad er metal clean

Mvh.
Morten
Mvh.
Morten
Svar
#4
Et opløsningsmiddel på spray. Mener det er fra Kema - det er stærkt affedtende. Om det opløser værre eller bedre end andet ved jeg ikke, men det var lige ved hånden :-)

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#5
[Image: 1027-103302_h.jpg]

Hej Claus, måske du har fundet de vises sten mht. piberensning [Big Grin]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#6
Nej det tror jeg bestemt ikke - andre har sikkert meget bedre løsninger.

Har nok bare tidligere været for "pylret" - har jo altid hørt "uha - kun rensebøsten én vej gennem piben (samme vej som kuglen) og pas på med de stive børster og ALDRIG noget som helst tilbage gennem mundingen - skub børsten ud og skru den af"

BAHH - tror ikke blød messing laver skader på hårdt stål.

GT overbeviste mig desuden om at selvfølgelig skal der skrubbes begge veje ellers får man jo kun renset på den ene side af bommene.

Så nu tror jeg jeg har fundet vejen frem for mig - den skal bare gennempules[8D].

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
Det var fedt! Claus, ved du hvor mange skud, riflen har skudt siden sidste ordentlige rengøring? Jeg plejer at se forringet præcision i min Tikka efter 300-350 skud.

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#8
isteder for at købe nye rense børster hele tiden bruger jeg bronceuld
så kan du selv vælge hvor hårdt børsten skal klemme

har det på lageret en pose koster 95.- dkkr

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#9
"Siden sidste ordentlige rengøring" --- Her sætter jeg bare en blodrød smiley[:I], Det er jo netop det der er problemet. Den er jo blevet nusset og pudset, skulle der endelig en børste igennem skulle jo mindst være af silke.

Plejer at bruge brake free olie med det samme skydning er slut.
Den er ofte blevet poleret med ?(hvad er det nu det hedder det fra skyttebutikken - gider ikke gå nedenunder og se efter(Gold Medalion)) og 3M Scotch-Brite. Tror sgu bare ikke det har renset noget ud, måske næsten tværtimod.

Men det der er pointen er: Helt klart,fremover bliver der taget væsentligt hårdere metoder og midler ibrug.

Det jeg vil frem til: måske der er andre der også er for "blødsødne"

Kom nu bare med nogle indrømmelser[B)]

Edit: Ved godt der er skrevet "bøger" herinde om rensning.
Jeg er bare ikke så god til at følge en dybere opskrift og slet ikke til at forberede ting i god tid (indkøbe diverse kemi) det her var hvad jeg havde ved hånden - de fleste kan finde ud af koge vand.

(jeg plejer godt nok at sige jeg ikke engang kan koge en gryde vand uden at brænde gryden på - men min kone læser ikke VTF og desuden brugte jeg en el-kedel.:-))

Lars: hvad er din metode så til en ordentlig rensning?

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#10
Hey Claus

Godt at du fandt en god løsning[Wink]

Jeg er en af dem der har i begyndelsen har været lidt skånsom og kun brugt filtpropper til mit Solo Mil solvent. Når så man har brugt en bronzebørste er det noget være snask der kommer ud af det man troede var en ren pibe. Min lommeteori har været at børsten kommer bedre ind i riffelgangene ift propperne[Smile]

Jeg trækker osse frem og tilbage så der ikke er noget skidt der ligger "i læ" ift kun at rengøre fra kammeret og ud, dog gør jeg noget ud af at lade børsten kommer helt ud, så den ikke skifter retning lige ved kronen.

Til sidst trækker jeg piben tør med filtpropper efterfulgt af en boresnake med lidt olie på. Så er den klar til brug.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif][Image: S_LLogo_2.jpg]
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

"Siden sidste ordentlige rengøring" --- Her sætter jeg bare en blodrød smiley[:I]

Lars: hvad er din metode så til en ordentlig rensning?

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Jeg anvender Robla Solo Mill, filtpropper - både de grove og de almindelige. Det plejer at tage en times tid at komme i bund, så jeg er tilfreds. Hvis jeg frit kunne vælge, ville jeg gerne teste KG 12 - eller hvad det nu hedder, men jeg ved ikke, hvor man kan købe det.

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#12
Har ladet mig fortælle at NP Nielsen bruger ståluld til at skrubbe en tilsodet pibe ren med, men har det ikke fra ham selv ...

Men teorien bag den klemte kugle kan jeg godt se som en stor synder ift, præcisionen.

Men jeg ville også gerne prøve KG12 ...[8D]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#13
1 time[:0] - hvis ikke uden grund du er offentligt ansat.[Big Grin][8D]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#14
Har også altid selv brugt 000 grade ståluld på en bronzebørste til genstridige aflejringer.

Man kan med et minimum af arbejde holde carbon aflejringerne nede med en bronzebørste umiddelbart efter skydning.
Så er der ingen grund til yderligere rengøring, med mindre selvfølgelig der er andre aflejringer der fysisk giver ringere præcision.
Jeg har aldrig renset bare for at rense, men kun når der kom forringet præcision, men det har nok noget med medfødt dovenskab at gøre[Big Grin][Wink].

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Bare lige en lille "rensekommentar" Under den meget hyggelige skydning her i weekenden,blev jeg grebet af den hyggelige "riffel-rense-stemning" der var i skyttehuset. Jeg hentede kanonen,og rensede-både med kobberbørste og med et rense-medie. Herefter blev løbet olieret og trukket tørt. Inden rensningen skød riflen perfekt( Og ja-så var det jo nok åndssvagt at rense den...[:o)]) Dagen efter skulle der skydes feltskydning,og på første bane,liggende med fast anlæg blev jeg sgu chokeret over ekstraordinære mangler som riffelskytte!! Skuddene sad af H til,og "rundtomkring" på skiverne. Nå,det var jeg da sikker på var en fejl 40. Men problemerne blev ved,og på et tidspunkt(umiddelbart inden jeg lå hulkende i fosterstilling i skovbunden) bad jeg GT om lige at skyde 3 skrald med riflen,for at udelukke at det var den der pludselig ikke kunne skyde mere..... Det var sgu riflen! 3 skud på 100 meter i fast anlæg,med små 10 cm egenspredning! Nå,det snakkede vi jo noget om,og rensningen dagen inden blev hurtigt skurken. Efter skydningen lagde jeg mig på 100 meter banen med resten af min ammo,for at "svine" riflen til igen,og jeg kunne se at kanonen begyndte at samle bedre-og mine tre sidste patroner skød jeg af mod et standart skiveplaster og nu skød den perfekt igen,alle tre skud sad i plastret,og rørte hinanden....Jeg havde nu skudt ca 75 skud efter rensningen. Urtolig at en,ikke særlig grundig eller hårdhændet rensning kan bringe min kanon ud af fatning. Så jeg kan også godt tilslutte mig det med kun at rense hvis der er et problem,og ikke rense for rensningens skyld.
PS.jeg skyder udelukkende med coatede projektiler i den omtalte riffel.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#16
ULG: Lige præcis det du beskriver kostede mig en buk fredag aften. [}Smile][}Smile]

5-6 kontrolskud i bænk efter forbieren til bukken kom skuddene ned på plads igen.

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1461979695_33256254...6452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#17
Jammen ULG, saa har du ikke fattet en pind af det hele.
Du giver selv svaret, du skyder kun med Molycoated bullets. Hvis det er tilfældet, saa er rensnings metoden anderledes. Formaalet med molycoating er at coat piben med et lag moly. Det har du saa istedet for omhyggeligt fjernet med din bronzebørste, og nu kan begynde helt forfra. Saa tror da fanden den skyder ad helvede til. Jeg selv gaar en stor bue uden om coated bullets. De er ikke pengene eller umagen værd.
H
Hogmeister
Svar
#18
ULG - det var da godt nok trist at høre - men det må helt klart skyldes en helt usædvanlig tilfældighed - og ikke noget andre skal rette sig efter.

Det er klart, at piben skal sættes lidt til igen, når man bruger moly og helst skal den prepareres lidt inden skydning.

Ved en sund og rask riffel/pibe står man sig bedst ved at rense den efter al skydning - hvor meget og med hvad er fuldstændig religiøst, og der er meget stor individuel forskel piberne imellem.

Normal rensning (ikke tilbundsgående) af en sund pibe bør ikke give nævneværdige problemer.

Jeg kunne ikke drømme om, at rense en pibe helt i bund, hvis jeg på nogen måde kan undgå det - men renses det skal den, ned til den sål, det fylder alle huller, sprækker og revner ud.

Det er selvfølgelig lidt nemmere at se, hvad der foregår, når man har et borescope [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#19
Tror også det er vigtigt at man skelner skarpt mellem molycoated og ikke coated ved rensning.
Ligeledes er jeg af den overbevisning at enten bruger man moly kugler, eller også gør man ikke - ikke noget med at mixe.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#20
Citat:quote:

Jammen ULG, saa har du ikke fattet en pind af det hele.

Dét er overvejende sansynligt!!![Wink]
Men jeg har jo trods alt renset den riffel en del gange før,på samme måde,og det har ikke givet problemer.
Jeg tror at AB har ret i,at det er en udsædvanlig tilfældighed.
Jeg har aldrig haft een eneste ikke-molybehandlet kugle igennem kanonen.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)