Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nordisk jagt
#1
2005-11-29 09:18:00
Nordisk jakt är föredömet
I Norden är jakten starkt förankrad i samhället och jägarnas verksamhet respekterad av befolkningen.

Det säger FACEConfused ordförande fransmannen Gilbert de Turckheim, som samtidigt menar att vi måste vara observanta på våra egna beslutsfattare och politiker och inte skylla allt negativt på Bryssel.
Det gör han i en intervju med nordisk Jægersamvirke som Svensk Jakt återger i förkortad version.
Även om vi svenska jägare inte sällan känner oss misstrodda och överkörda är det sämre i många av de 34 länder som FACE – EUConfused jaktorganisation – representerar. Jägarnas Europa består av en kedja med både starka och svaga länkar. Men FACE-ordföranden vill ändå beteckna den nuvarande situationen som tillfredsställande.
– Jag tror att vi jägare har det bättre nu än för 10–20 år sedan. Jakten erkänns i stigande grad som ett viktigt bidrag för att bevara naturvärden och biologisk mångfald, säger han. Enligt min åsikt uppfattas jakten inte längre så mycket som ett hinder, utan mer som en resurs, för att bevara naturen.
Men trots FACE-ordförandens positiva inställning har jägarna haft skrämmande konfrontationer med EU. Sett med svenska och nordiska ögon sommarjakten på morkullor, förvaltningen av de stora rovdjuren, sälarna, ejder och andra sjöfåglar.
Betyder inte det att jägarna trots allt har anledning att frukta EU?
– Frukta är nog inte det rätta ordet, säger Gilbert de Turckheim, men jägarna ska vara observanta. Det beror inte minst på att nationella beslutsfattare och politiker ofta missbrukar och feltolkar EU-lagarna för att gynna sina egna antijaktuppfattningar. Bryssel blir ofta utnyttjat som ett alibi för egna önskemål.
Procentuellt finns flest jägare i följande länder:
Irland 8,9 procent (350 000 jägare), Cypern 6,4 procent (45 000), Finland 5,9 procent (290 000), Norge 4,7 procent (190 000), Malta 3,7 procent (15 000), Sverige 3,6 procent (290 000), Danmark 3,2 procent (160 000). I botten hittas länderna Polen 0,3 procent (100 000), Tyskland 0,4 procent (340 000) samt Ungern 0,5 procent (50 000

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)