Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Forslag til bukkeriffel
#1
Hej

Sidder her og tænker på en riffel der kun skal bruges til bukkejagten. Lige nu benyttes en tung riffel med sværpibe og en zeiss 6-24x72 i 308 win.
Den fin når jeg skal sidde på anstand og lange skud. Det jeg ønsker er en let, kort løbet i en eller andet kal. 6 mm.

Lad mig få noget input [Big Grin]

Nyland
Svar
#2
Det er da ikke saa vanskeligt.
En SAKO 85 Classic med et Leupold VX-3 3.5-10 kikkertsigte...........................Færdig
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#3
Remington Seven i kaliber .243
med en Zeiss 3-12x50

Hvor svært kan det være [Big Grin]

Schönauer

Kan det ikke repareres med Gaffatape, er det ikke værd at eje!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#4
Jeg er ved at få lavet en gammel 5,6x35 vierling knæklåsriffel om til en 6x70R. Det skulle efter sigende være et fantastisk råvildtkaliber og skyderen er helt utrolig let og handy. Den er knap en meter lang. Kikkerten er, ligesom riflen, en lille ældre sag. Jeg mener det er 4x20 og 1" rør. Det bliver en fryd at luske rundt med den på ryggen[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Mvh Thomas

Constipated people just don't give crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#5
Jeg har en pibe i 6mm BR til salg. Rigtig fin bukke-kaliber, som klarer sig fint i kort pibe. Meget fine hastigheder med lidt krudt, f. eks 95 gr kugler flyver ca 900m/s ladet med 32 gr krudt.

Den kan købes for 2500 med lidt tilbehør. Piben er ca. 17mm ved mundingen.

Den passer fint som vækselpibe til din 308w.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#6
ok Buba kom først..skulle lige til at forslå en af de mere BR orienterede 6mm patroner (ellers er de omformerde 222, 223, 5,6x50 - >neck up til 6mm)-> svenskere er begyndt at bruge dem til topfugl .. så har du et specialvåben til den anvendelse også (selv om 'udmattende' terræn og ski etc så betyder nøjagtighed mere end de sidste gram pillet af riflen)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#7
En 6x55 GT, gerne på en sako lås

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#8
6x45 på en lille SAKO VIXEN.

80grs kugle med 900 m/s.

Mvh Søren
Svar
#9
Winchester 70, 7-08 Rem, Swarovski 6-24X50 el 1.7-10x42[Big Grin]

Når GT bliver tilstrækkelig ædru[:0]

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#10
De sidste par sæsoner har jeg til bukkejagt i DK udelukkende brugt en billig T3 Lite i 6,5x55 med en endnu billigere VXI - mest fordi jeg aldrig når at få skiftet pibe på min 202'er før Sverige i august.

Super let, handy og velskydende sæt, som man ikke behøver være øm over. Tror det samlet set står i ca. 6.500 kr. Jeg jager en del i tæt skov, og her er den lette riffel en stor fordel. Jeg har været omkring andre mindre kalibre, men efter en masse døje med en 243 gad jeg ikke mere og afsagde den endelige trosbekendelse til good old 6,5 55.

T3'eren laver rigtig fine grupper og deler iøvrigt uden problemer ammo med mine to andre 6,5'ere. Den er grim, kedelig, ligegyldig, passionsløs osv. osv. - men det er jeg med tiden blevet ret ligeglad med.

/bundgaard
Svar
#11
Bundgaard har her et godt bud... klog mand [Smile]

Min egen "lette" bukkeriffel er en Tikka Varmint i cal kedelig med Leupold 4,5-14x50LR med M1 kliktårn eftermonteret med kliktabel ud til 300 m - jydepris på sættet godt 12K
Den skyder uhyggelig godt med lapua mega 10,1 grams, og det er faktisk rigtigt [^]
Da jeg ikke har svage arme har jeg givet den sand i skæftet så den vejer nu samlet godt 5 kg - det gør at man føler sig tryg til alle typer af opståede skudmuligheder - for er det ikke det det handler om når det kommer til stykket... [Big Grin]

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)