Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zeiss Diavari M 3-12x56
#1
Er ved at købe en Zeiss Diavari M 3-12x56 med lotutec og skinne. men har så fundet ud af at den har sigte i 1.plan. Skal siges at jeg er vant til at have sigtekikkert med sigte i 2.plan.

Så mit spørgsmål er. Er det noget man hurtigt bliver vant til, eller skal man holde sig fra det?
Svar
#2
Det afhænger jo af, hvad du skal bruge kikkerten til. Personligt er jeg stor tilhænger af retikkel i 1. plan, specielt hvis retiklet er uden lys og du skal jagte i skumring/mørke. Hvis du har lys i retiklet bliver det lidt anderledes; da ser du retiklet uanset hvor tyndt det er.

Et andet poeng som er vigtigt for nogen: En kikkert med retikkel i 2. plan har en mulighet for varierende træfpunkt på forskellige forstørrelser. Zeiss garanterer at denne effekt er mindre end 0,7cm @ 100m (i praksis er den meget mindre på mine Zeiss'er med retikkel i 2. plan). På en kikkert med retikkel i 1. plan er der per definition ingen træfpunktforskel på forskellige forstørrelser.

Med retikkel i 1. plan kan du veldig bruge retiklet til grov afstandsbedømmelse. F.eks. er afstanden mellem de tykke stolper på retikkel 4 altid 70cm ("en rådyr-længde) på 100@ (140cm med retikkel 8). Dermed kan du hurtigt afgøre om en normalstor rådyrbuk står på sådan omtrent 100, 150 eller 200m. Dette sætter nogen stor pris på.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)