Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Svejse i Titanium
#1
Hej, jeg er nysgerrig efter at vide om der er nogen her der har erfaring i at svejse i titanium og eller bukke tyndvæggede titaniumrør ?

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#2
Jeg ved det kan lade sig gøre og svejse i det med en pulset Yag Laser. Om det er svært skal jeg lade være usagt. jeg ved der skal være konstant dækgas (argon) over hele tiden.

Hvad skal du have svejst? Størrelses mæssigt? Så kan jeg muligvis finde nogen der kan hjælpe dig..

Sometimes giving someone A second chance
is like Giving them an extra bullet for their gun,
cause the missed you the first time...
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#3
Jeg står ikke for at skal have svejset noget lige nu, jeg er stadig i undersøgelses fasen, men jeg går og tænker på at bygge mig et titanium Ducati stel og evt. en udstødning [Big Grin]

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#4
[Big Grin][Big Grin][Big Grin] GODT SÅ. [Big Grin]

Det kan jeg sige med det samme det kender jeg ikke nogen der har adgang til lasere der kan svejse SÅ kraftigt.

Men spændende projekt..

Sometimes giving someone A second chance
is like Giving them an extra bullet for their gun,
cause the missed you the first time...
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#5
Det er nok billigere at tune den og give den flere kræfter, men det er vel ulovligt i Danmark, så en lettere ramme ville jo være en lovlig?? løsning, men mon ikke der allerede er en skør italiener der laver den slags ting??
Svar
#6
Det var da tanken at den også skulle tunes. Men det med lovligheden er ikke aktuelt da den skulle bruges til banekørsel.

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#7
LANI...... Du har for meget tid i øjeblikket-du finder på MEGET kreative måder at bruge penge på!![Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#8
Det er MEGET nemmere at opbygge en Carbon-fiber mono-ramme ligesom "Britten" motorcyklen.. Det bliver også samlet set lettere ...[Big Grin] Jeg har bygget sæderamme til en Ducati af Carbon-fiber.

Titan kan svejses med de rette metoder, (TIG med specielle gasser) men man skal have fat i specielle legeringer af titan-rør, for at undgå revner og brud på grund af vibrationer, standard-legeringen 6AL-4V er mig bekendt ikke god nok.

Det bliver et halvdyrt sommerprojekt..
Som jeg husker det fra min Ducati, så var der ikke mange "bøjede" rør i den ramme... men der er flere forskellige tykkelser og størrelser.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Hej Dravis

men med carbon, er det så ikke noget med at for at carbon skal være rigtig stærkt, så skal det både under vakum og bages ?

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#10
Jo, men det er altså pærenemt. Det eneste svære er at købe vakuum-pumpen og slangerne .. (jeg har to [Big Grin])

Jeg designede en "form" i stift pap, og fik den 3D scannet og en bekendt lagde det ind i et 3D analyse-program, det kan vise i hvilke retninger der er stræk og kompression. ( i forhold til bolthuller, ophæng og så videre.) Det stive pap gør at man får de rigtige stærke "buer" frem i formen.

Så lavede jeg nogle forme af "Kydex" og træ og polerede dem op og voksede dem.. så lægger man "unidirectional" (ikke vævet, kun fibre på langs) i de retninger hvor der er træk o.s.v. og forstærker omkring bøsninger ( drejet i titan, naturligvis [Big Grin]) nogle besfæstninger blev bare lavet direkte i fiberen.
Til slut lægges et lag "crossweave" eller twill-weave måtte på. Yderst lægger jeg normalt et lag "peel-ply" som kan rives af, og som efterlader en "ru" overflade der så lakeres med polyurethan-lak, enten klar eller farvet. (eller begge dele, i mønstre)

Lige nu er jeg ved at lave et skæfte og en kikkert-montage på samme måde.
De er dog designet uden brug af computer 3D analyser.. min bekendte er nemlig rejst til USA for at arbejde for Lockheed-Martin .. sært nok...[:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
og det med bagningen ??

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#12
Vacuum -bagging er faktisk den nemmeste del af arbejdet,

Oftest bruger jeg bare en passende stor plasticpose.

Det "våde" emne pakkes som sagt ind i "peel-ply" og jeg lægger et lag mikrobølge-folie eller rigtigt hullet vacuum plast-folie omkring og så et lag rent stof (gerne gamle lagner eller den slags)
Jeg har nogle stive plastslanger med en masse små huller i, de bliver lagt ind i posen (så de ikke trykker mod emnet, når posen suges flad) overskydende Epoxy suges ud gennem peelply og hulfolien, ud i stoffet. Det svære er at dosere en passende mængde epoxy i emnet, så man er sikker på at der er nok til at udfylde alt vævet, men ikke så meget at pumpen kløjs i epoxy. (man kan dog lave en "fælde" i form af en beholder mellem emnet/baggen og vacuum-pumpen.

Vacuumet trykker vævet sammen mod formen, så man får den idelle, minimale mængde epoxy, og samtidigt sørger det for at trække alle luftbobler ud af vævet.

Epoxy'en kræver ikke opvarmning, sådan som "prefab-sheets" der hærder med varme og vacuum.
Prefab-sheets er meget nemmere at arbejde med ved udskæring og oplægning, men meget dyre og kræver en dyr vacuum-ovn.
Til gengæld behøver man ikke eksperimentere så meget som med "håndmetoden" med 2-komponent epoxy'en

fordelen ved "2-komponent, håndmetoden" er at man bare kan lægge ekstra på de svage steder, hvis ens test viser at konstruktionen er for svag.

Man skal huske at lave formen, så den kan tåle at blive udsat for 1 Ato hele vejen rundt [8D]

Den store af mine pumper kan suge en olietønde helt flad...[8D]

Jeg lader vacum-pumpen køre, altså holder fuldt vacuum på i mindst 5-10 timer. (Men jeg kører også den slags med den langsomste hærder, og varmer ikke op, netop for at give luftboblerne tid til at vandre ud af vævet.)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
meget spændende Dravis, kunne du ikke lave et kulfiberskæfte projekt tråd med billeder af processen ?

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#14
Det kommer!

Som skrevet så arbejder jeg på et par Carbon-fiber/kevlar projekter.
Et af dem har været mange år undervejs, og er blevet opgivet og "samlet op igen" flere gange...

Men efter at jeg har fået bygget mit nye lille værksted, og anskaffet et par maskiner, så lysner det lidt[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)