Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mærkelig opførsel Nosler Accubond 165 gr. i 308W
#1
Jeg har selv brugt kuglen i 2 år i min 30-06 og har god præcision og altid pænt kontrolleret gennemskud på det vildt jeg har haft for: råvildt, gris og en kronkalv, og har derfor ikke haft skrupler med at anbefale denne kugle.

Jeg har ladet et parti af ovennævnte til en jagtkammerat. Præcisionen er OK, men han melder nu nogle problemer:
Han har skudt 2 bukke, hvor der ved den første buk ikke var gennemskud og der blev kun fundet et lille fragment af kuglen i dyret – projektilet er helt knust. Der er ikke rapporteret om at der er ramt store knogler. Afstand ca. 150 m.

Den næste buk bliver ligeledes ramt i ”tremmekassen” og her er kuglen gået igennem og der er ikke tegn på ekspansion – udgangshullet er på størrelse med indgangshullet. Bukken bliver stående nærmest som om den ikke er ramt og der bliver givet et opfølgningsskud, som rammer tæt på det sted det første skud har ramt – altså heller ikke nogen ekspansion, nærmest som om der var skudt med spidsskarp. Afstanden er her ca. 200 m.

Han beretter også om en røgudvikling, som slører udsynet et kort øjeblik efter skuddet så han ikke kan se skudvirkningen, hvilket han kunne med det fabriksladede (Lapua Mega) han brugte inden.

Lidt lade data:
Hylstre: Norma, helpresset og trimmet til 51,0 mm
Fænghætte: CCI 200
Krudt: Rhino 14 - 40,6 gr.
Kugle: Nosler Accubond 165 gr.
COL: 71,0 mm
V/0: 794 m/s – V/100: 731 m/s – V/200: 674 m/s
http://www.nosler.com siger at hastighed ved anslag mindst skal være 1800 fps (549 mps), så der burde være fart nok på, til at projektilet kan ekspandere på de aktuelle afstande.

Jeg venter i spænding på om der er en/nogen som kan forklare hvad der er sket eller bare en teori.

/Potatiskastaren

Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Tikka M55: 222 Rem
Sako 75: 6,5X55, 30-06, 300 Win Mag og 375 H&H
Husqvarna 46A: 9,3X57, det er den rigtige kartoffelkaster ;-)
Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Sako 75: 6,5X55, 30-06, 338 Win Mag
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Svar
#2
Det er en meget mild ladning...
Du burde ligge omkring 43-43,5 grains...
Hylstrerne soder garanteret lidt, hvilket også kan forklare den omtalte røgudvikling...
Yderligere ligger patronlængden en snert over hvad der bidrager til et godt højt starttryk.
Selv bruger jeg 70mm længde som standard.
Tror hastigheden er lidt optimistisk...
Medmindre den selvfølgelig er kronograferet, hvilket udelukker gætteri...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Jeg skyder med Nosler Accubond i 270win og 308 og lader en del 308 til nogle af mine venner., Jeg har ligesom dig og 30.06'eren kun haft masser af positive oplevelser med denne kugle. jeg har aldrig oplevet hverken manglende ekspansion eller at kuglen ikke har kunnet holde sammen.

Jeg ligger en spids højere end dig i krudtladning, men har samme patronlængde. Hvis præcisionen er OK og hastigheden er som du beskriver, så tror jeg umiddelbart ikke, at problemet ligger i din ladning. Men du kan jo som doktoren antyder prøve at få den kronograferet.

Kan det være fejl i kuglekonstruktionen - altså en problemkasse ???

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1461979695_33256254...6452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#4
Har brugt den i 308win i en meget mild ladning og effekten var fin ekspansion uden at smadre mere end nødvendig ved et højt bladskud på 70 meter og et alm skud bag forbenet på 45 meter. Super præcision.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#5
Hvis jeg forstår hans oplevelser korrekt så er den først kugle forstøvet og den anden ikke nævneværdigt ekspanderet?
Jeg vil derfro gætte på at der er en produktionsfjel på det det lot kugler du har burgt til hans patroner?

Evalueringen af ladningen skal jeg ikke gøre mig klog på - men det spiller jo heller ingen rolle når kuglen har forladts hans munding!

D93
Svar
#6
Tak for jeres erfaringer og kommentarer.
Bare for en ordensskyld - de hastigheder jeg oplyste er QL beregninger - der er ikke kronograferet

Min kammerat er utryg, og man skal jo stole på grejet, så vi laver nu nogle med Nosler Balistic Tip 165 gr. og vi har aftalt at den også skal lidt op i ladning, self. under forudsætning af at vi ikke får teg på for højt tryk[Big Grin] Balistic Tip'en er blødere, jeg brugte den i 30-06 inden Accobond'en. Han er med på at den laver lidt mere ravage, men det er for ham OK.
Når vi tester de nye, så bliver de kronograferet.

Jeg holder selv fast ved Accubond'en 165 gr i min 30-06 og iøvrigt også i 6,5-træls, hvor jeg bruger 130 gr.

Fortsat knæk og bræk.

Potatiskastaren

Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Tikka M55: 222 Rem
Sako 75: 6,5X55, 30-06, 300 Win Mag og 375 H&H
Husqvarna 46A: 9,3X57, det er den rigtige kartoffelkaster ;-)
Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Sako 75: 6,5X55, 30-06, 338 Win Mag
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)