Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
En halv Franz Albrecht!
#1
Var på bukkejagt her til aften og fik mig en på opleveren ...

Under min pürsch stødte jeg et dyr som bøvede af mig ... ikke en serie af bøv, men enkelte korte bøv ...

Istedet for at pakke sammen, og tænke "thats it" svarede jeg med et bøv ... og fik til min store overraskelse svar på tiltale.

Sådan fortsatte vi et stykke tid uden at jeg fik visuelt kontakt til dyret. Så istedet stillede jeg mig bag et stort træ og gav mig til at klimpre på buttolo'en.

Dyret mistede tilsyneladende ikke interessen og fortsatte med at bøve af mig engang imellem.

Pludseligt blev der dog stille og jeg forsatte et par minutter ret aggresivt med buttoloen.

Out of nowhere træder han ud på marken, en fin seksender fra den tætte bevoksning ca 30 meter skråt bag mig og sikrer ... får desværre fært og tager opsatsen på nakken.

Med lidt yderligere tryk på buttolo'en lykkes det mig at holde kontakten til bukken i cirka 20 minutter. Der var dog ikke kuglefang fra hvor jeg stod, så han slap med skrækken. Men hold nu maule en fed jagtoplevelse!!!

"At ramme ved siden af er også at ramme!"
"At ramme ved siden af er også at ramme!"
Svar
#2
At tænke "thats it" fordi et dyr bøver, har da intet med virkeligheden at gøre.
Du kan da ofte se dyr i umiddelbar nærhed af dyret der bøver, der stort set ikke tager notits af det - det løfter måske hovedet, men esser da videre umiddelbart efter. ---- Absolut frokost teori.
(så er det bare lige hvilken af påstandene der er det[Wink])

Hvis et dyr bøver, er det jo ofte fordi den ikke ved hvad "det" er.
Hvis du f.eks har opdaget et dyr og du helst skal den vej forbi - kan du jo med fordel " give dig til kende", gør dig fuldt synlig, host, rusk lidt i hegnspælene for nu at kontrollere om de står ordentlig fast[Wink], konstant bevægelse og ikke kigge direkte på dyret. Da vil du ofte se at dyret kun trækker sig en anelse tilbage eller blot "fryser"

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#3
Efter hvad jeg har oplevet med råvildt, så er der to slags "bøven" den ene slags er enkelte "bøv" med lidt mellemrum og det betragter jeg nærmest som at de går og "snakker med sig selv"[Big Grin]

Den anden slags afslutter pürchen ret kontant i de område i et stykke tid, og det er når dyret sætter turbo på løbene og "bøver" kontinuerligt, stot set til den er ovre i det andet sogn...[:I][V]
SÅ påvirker det helt sikkert de andre dyr... [Wink]

Knæk og bræk derude efter sommerbukken...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Den anden slags afslutter pürchen ret kontant i de område i et stykke tid, og det er når dyret sætter turbo på løbene og "bøver" kontinuerligt, stot set til den er ovre i det andet sogn...[:I][V]
SÅ påvirker det helt sikkert de andre dyr... [

Absolut IKKE enig-

Knæk og bræk derude efter sommerbukken...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#5
OK, jeg skal måske modificere den udtalelse til : JEG har altid oplevet at stort set alt råvildtet fortrækker til et andet område hvis et enkelt af dem drøner afsted med en kontinuerlig "bøven", i realiteten har man (eller noget andet) stødt dem, og de stikker af.

At man på et lidt større revir, blot kan pürche et andet sted hen og se noget mere råvildt, der ikke har reageret på "alarmen" er vel helt naturligt.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Jeg har adskillige gange på min bukkejagt i Norge oplevet at bukke bøver ad hinanden, for at markere reviret. Det har sommetider kunnet give hele morgen koncerter.

I Skotland sad jeg og lurede på en god sekser, da der dukker en lille gaffelbuk op. Den gik langs et gammelt sammenfaldet stendige, som helt tydeligt var revir grænsen. Da den får øje på sekseren begyndte den at spankulere afsted på stive ben, mens den bøvede og gav alle småbuske tæsk og linjen blev ikke overskredet. Sekseren stod blot og kikkede med medlidenhed på opkomlingen, som forøvrigt gik samme tur gennem dalen hver morgen og inden den gik ind i træerne, begyndte han at bøve, for at vise han var en grov karl.

Schönauer

Kan det ikke repareres med Gaffatape, er det ikke værd at eje!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)