Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fuglejagt i Kenya
#1
Hej,

Jeg er så heldig at jeg skal 2 uger på fotosafari i Kenya i efterårsferien.
Jeg skal på safari i Masai Mara, Samburu og ved Lake Nakuru. Bagefter tager vi en uge til Mombassa hvorfra der måske også vil være mulighed for en jagttur.

Jeg synes det kunne være vildt spændende at kombinere ovenstående med en fuglejagttur. Er der nogle herinde der kender lidt til Kenya og ved om dette overhoved er muligt? Hvem skal man kontakte of hvad koster en dagsjagt og hvad kan man forvente?

På forhånd tak.

Mvh. J-Rock
Svar
#2
Hej J-Rock,

Jeg skulle i al beskedenhed mene, at jeg kender lidt til de dele, da jeg har PH licens i Kenya og har boet der i flere aar. Jeg kan dog nok ikke guide dig paa det tidspunkt, da jeg formodentlig vil vaere i Zambia, men jeg kan saette dig i forbindelse med andre som kan tage dig med.

Du skal vide, at det er pi... besvaerligt at tage vaaben med til Kenya, saa det vil vaere lettest at leje paa stedet.

Afhaengig af hvor du vil jage, kan du skyde:

Duer, sand gouse (meget udfordrende skydning ved traek ved vandhuller), perlehoens og frankoliner(enten ved walk up eller paa drevne fugle), vagtler, aender og geas (anstand/traek). Der er ogsaa snepper m.v., men det er ikke noget man gaar specifikt efter, men tager det med som bonus, hvis de er hjemme.

Man skal helst vaere nogle stykker, da startomkostningerne ellers vil vaere for store. Der maa dog max vaere 8 skytter i en jagtblok (som kan vaere paa flere hundrede hektarer). Hvis du kan komme med en gruppe, skal du regne med ca. 500 USD/dag.

mvh

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs

PS: i ioevrigt en kanon tur du har planlagt der. Masai Mara, er bare en fantasktisk oplevelse hvar gang. Nakuru, ogsaa med de tusindvis af flamingoer i Lake Nakuru og der er sikkerhed for at se naesehorn. Hvis du dykker eller dyrker big game fiskeri, er der ogsaa gode muligheder for det, ved Mombasa.
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#3
Der er lidt radio her http://www.dr.dk/P1/natursyn/Podcast der nede fra

Mvh Bo
Svar
#4
Hej

Jeg havde fået den opfattelse at alt jagt i Kenya var forbudt siden 1976..?? gaelder det ikke fuglevildt..[?] og der andre undtagelser[?]

Og hvordan faar men en Kenya PH - Licens, naar det er forbudt at gaa på jagt i landet..??

Haaber du kan hjaelpe med opklarende svar..[Smile]

VH. Poul

Walk softly, and carry a big stick....
Walk softly, and carry a big stick....
Svar
#5
@Poul,

Det er kun riffeljagt der blev forbudt over night i sin tid. Det var fordi specielt elefanter, naesehorn, loever m.v. var under extremt pres og var helt ude af kontrol. Der blev skudt flere tusinde flere individer end der blev givet licenser til. Det kunne naturligvis kun lade sig goere fordi dem der i sidste ende havde kontrollen var bundkorrupte.

Man kan saaledes stadig nyde en fantastisk fuglejagt i de gamle jagtblokke eller paa private arealer.

Man kan opnaa en almindelig "game license" (jagttegn) hvis man bor i landet. Det kraever blot at man foerst opnaar en "firearms license" (hvilket er en laaang og besvaerlig process i sig selv). Derefter skal man bestaa en jagtproeve hos Kenya Wildlife Service. Det er en mundlig eksaminering hvor man traekker et antal spoergsmaal i jagtloven ("wildlife act") og fugle kendskab. Med den i haanden kan man booke jagt i de foernaevnte jagtblokke - i de perioder der er jagttid naturligvis. Jagt paa private arealer kraever endorsement af jagttegnet, med angivelse af dette.

Hvis man har haft en almindelig game license i min. et aar og har opfoert sig eksemplarisk med indberetning af udbytte m.v. kan man ansoege om tilladelse til at gaa op til en PH eksamen. Hvis man bliver inviteret til eksamen skal man bestaa en ret omfattende skriftlig eksamen opdelt i tre sektioner i henholdsvis jagtlov, biologi og vaabenbetjening/afvikling af jagt med flere deltagere. Naar man har bestaaet den har man ret til at arrangere jagt for folk med eller uden game licens - altsaa typisk turister eller lokale som enten ikke selv har vaabentilladelse eller ikke har game license.

Haaber det har besvaret dine spoergsmaal - ellers maa du spoerge igen..

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#6
Hej Hjemmelader.

Tak for dit svar.

Walk softly, and carry a big stick....
Walk softly, and carry a big stick....
Svar
#7
Hej hjemmeladeren

Vi står og skal til kenya til sommer, og ville i den anledning gerne ud og se lidt på noget jagt. er det noget du kan hjælpe med? eller anbefale et selskab, synes det er lidt småt med info...

Det er uge 27 og 28 2014

på forhånd tak

Et skud der ikke er afgivet, kan ikke fortrydes.
Svar
#8
Hej Nybegynder,

Velkommen til forummet.

Det skulle vaere muligt. Jagten paa guinea fowls (perlehoens), frankoliner, spur fowls, patridges samt sand grouse aabner netop den 1. july. Derudover aabner jagten paa duer den 1. juni og quail (vagtler) maa skydes hele aaeret.

Er det kun dig der skal paa jagt eller er I flere? Det bliver billigere hvis man er nogle stykker. Det kan ogsaa vaere du kan med an anden gruppe hvis det passer med tiden. Det er alt for besvaerligt at medbringe egne vaaben nu om dage, men man kan sagtens leje paa stedet. Jeg er desvaerre stadig I Zambia paa det tidspunkt, men jeg kan saette dig I forbindelse med en god PH/safari arranger I Kenya hvis du er interesseret.

Sidst jeg talte med ham var nedenstaaende niveauet:

Professional Hunter $300 per safari day
Safari car (5 Pax) $250 per safari day
Game bird license $100
each visitor TPP,s $50
Beaters $50 per day
Shooting Area Fee recon on $100 per gun per day
Ammo $1.50 a round (for ground birds only recon on 50 rounds per gun per day, with sand grouse recon on 150 per gun per day)
Gun Hire $10 per gun per shooting day
Administration fee $250.

Som du kan se, er de fleste udgifter nogle man med fordel kan dele hvis man er flere jaegere.

mvh
Anders

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)