Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Manglende præcisision
#1
Hej
Jeg er helt ny i "genladningsfaget" og kunne godt bruge lidt hjælp
Jeg har prøvet at bygge en ladning op til w308 med Speer Deepcurl 165 gr. Der er bruget norma 203B.
Den bedste præcision er ved 43 gr. Dog uden på nogen måde at være imponerende.
nu har jeg skudt en 50 skud med den opsætning, og der er ikke tilfredsstillende.
Jeg har brugt en RCBS krydt dispenser ( tårn). Jeg har dog ikke "triklet" hver ladning, men kontrolvejet hver 5. og var meget tilfreds da jeg ramte vægten rigtig fint.
Spørgsmål... Skal jeg virkelig "trikle" hver eneste ladning ?? Når jeg nu rammer 43 gr rigtigt fint.
Og ..Hvor skal jeg evt. søge mere præcision ?? ( skal jeg skifte til Lapua Mega for at få større vægt ??185gr ) ??
Håber der kommer "et par vise sten"
[8)][8)]
Svar
#2
Hej, hvad med at Trikle 5 styk og hvis de skyder godt, så har du jo fundet problemet.

Mvh
Kristian

243 win, 30.06, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#3
trickling er spild af tid og har ingen berettigelse til jagtladninger under 500 meter

Prøv selv at lade 5 patroner med en given mængde og så 5 mere med ½ grain mere eller mindre. Det er ret sikkert at egenspredningen er større end forskel i middeltræfpunkt

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Eller bibeholde de 43 gr. og variere sættedybden

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#5
Du har fundet en rimelig mængde krudt og projektileter heller ikke helt umuligt. Så med mindre du sammenligner med resultater opnået med Match King eller Scenar så er den del på plads.

Som M@x skriver vinder du næppe noget ved at trickle de enkelte patroner, mere eller mindre varmt kammer(og kogning af patroner) betyder mere for trykopbygning/hastighed end 0,5 grains krudt.

Men sættedybden kan også give noget. Du kan præve at lave dem for lange og så bare mosle dem ind i bommene(dyk lige 2 grains på krudt) og se om det giver noget(har selv prøvet det ved fireforming af 6,5x55 i et Ackley kammer) og præcisionen var rigtigt god. Det kan kompensere for et dårligt fit i kammeret.

Men hvad med hylstrene ?

Hvad er det for nogen, og hvad har du gjort ved dem ?

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
@ Fischerman: Hvilken præcision opnår du med dine hjemmerullede - og hvad plejer du at opnå med fabriksammunition?

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#7
Det er en TIKKA T3 i SS
Hvis jeg måler ( hedder M.C.O.L ? ) er de 73,7 mm
Jeg læste på ladetabellen at den skulle være 68,33 i C.O.L
Er det ikke meget friflugt ??
Den skyder normalt nærmest hul i hul med fabriks Laupa Mega (185 gr), så jeg har overvejet om ikke det er den vej jeg skal ?? ( det afprøvede projektil er 165 gr.)
Svar
#8
p.s. spredning med hjemmerullet er varierende op til 7,5 x 7,5 cm på 100 mtr
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by fischerman

p.s. spredning med hjemmerullet er varierende op til 7,5 x 7,5 cm på 100 mtr



Hvilke hylstre har du ladet på og hvad har du gjort ved dem ?

Dine resultater med fabriks Lapua kunne tyde på den er mest til tung og langsom modeller.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#10
Hylstrene er norma. De er renset, sizet, rettet i længden.
Alt er på plads inden ladningen
Svar
#11
prøv en anden krudt, jeg har set at et skift fra norma til Vihtavuori har givet rigtig gode resultater, måske er din riffel sammen med deep-curl og norma ikke ret galde sammen [Sad]
hvis du ikke har noget Vihtavuori kan få lidt af mig, send en mail [Smile]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by fischerman

Hylstrene er norma. De er renset, sizet, rettet i længden.
Alt er på plads inden ladningen



Der er et eller andet helt galt.

Det projektil/vægt du bruger er som skabt til en 308, krudtet ligeledes. Norma laver fine hylstre.

Det eneste jeg kan finde er din lange friflugt, men det alene giver ikke så ringe en egenspredning.

Prøv måske med en magnum fænghætte for at få mere smæk på fra start.

Hvor lang friflugt har de Lapua fabriksammo du skyder så fint med ?

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#13
VED du at det er patronen, der er skyld i spredningen?
Kan den lave gode samlinger med andre patroner/projektiler?
Det kunne jo også være noget ved geværet, montagen eller kikkerten!
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Leo

VED du at det er patronen, der er skyld i spredningen?
Kan den lave gode samlinger med andre patroner/projektiler?
Det kunne jo også være noget ved geværet, montagen eller kikkerten!



Alle parametre omkring riflen er ok. Den skyder perfekt med f.eks. fabriks Lapua Mega. 185 gr.
Svar
#15
Jeg er enig med 308 komp, der må være en ubekendt som spiller ind, det er nærmest den edieelle ladning til en 308 [Smile] bruger en som er nærmest identisk i min t3 super varmint og den holder 15 - 20 mm på 100m

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar
#16
I en anden tråd, der kører parallelt for tiden er en af de store syndere olie i kammeret eller på hylsteret.
Har du affedtet hylstrene?
Svar
#17
Ja, og er riflen gjort grundig ren??
H
Hogmeister
Svar
#18
Saa maa udelukkelsesmetoden vel tages i brug. Du kan fx. starte med at skifte hylstret ud med et du ikke har lavet :-)
Ryk fx proppen af 3 stk fabrikshylstre og lad dem med din ladning og se om det skyder bedre. Herefter kuglen og maaske riflen tilsidst.

Jeg har faaet et splinternyt die-saet fra redding i fredags hvor gaenghaetteudstoederstangen er totalt ude af center. Det vil ihvertilfaelde give skaev hals naar den traekkes ud.

Held og lykke

Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Ligegyldig hvordan du vender og drejer det. Røven vender altid bagud.
Svar
#19
Jeg tror vi er på rette vej nu. Projektilet skal tættere på bommene, så lader det til præcisionen kommer.
En bekendt ( med samme problem) gjorde forsøget i weekenden, og det ser ud til at hjælpe. Planen er at arbejde mig nærmere bommene med de næste ladninger.
Jeg skal nok vende tilbage med resultatet.
Svar
#20
Så kan du jo lære at høre efter [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)