Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kugletype til Vildsvin
#1
Halløj
Jeg er så heldig at jeg igen skal på vildsvinejagt i efteråret.. SUPER [Big Grin]
Jeg har hørt sådan lidt ondsindet snak om at lige præcis den kugletype jeg har rå mængder liggende af ikke er særlig god til vildsvin.
Jeg skyder med en kaliber 30.06 Riffelmærke skal jeg undlade at nævne da der pr. automatik bliver gjort tykt nar af mig efterfølgende [Wink]
Jeg har en forfærdelig masse 185 grains Lapua mega patroner liggende. Jeg var i min naive tilgang til verden overbevist om at den var udemærket til vildsvin, men nu lyder det, at man faktisk er en værre idiot, hvis man kan finde på at slippe sådan en kugle afsted efter en gris..
Hvad syntes i? er der noget om snakken eller kan jeg trygt pakke mine mange mega-kugler i kufferten (HEHE det lød sjovt)
ELLER HVA?
Venlig hilsen
Dan "KLOKKER" Korgaard

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#2
Den kan du da fint bruge. Der er da mange der bruger den med stor succes [Wink]

Har du været til jagt frokost [?] [Big Grin]

Schönauer

Kan det ikke repareres med Gaffatape, er det ikke værd at eje!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#3
Nej Ikke til Jagtfrokost griner. Kender en, der havde en uheldig oplevelse med en gris, der efter to træffere med de omtalte kugler rendte lystigt videre.. Efterfølgende er vi blevet informeret af en ansat i Almas at man da skulle være tosset for at skyde med den slags kugler efter svin... Alt jeg har er anden og tredie-hånds beretninger, så jeg ville bare sikre mig at min egen vurdering af kuglen holdt vand...
Jeg har kigget lidt på google og set nogen billeder af kuglens måde at ekspandere på. Umiddelbart syntes jeg ikke der er noget at udsætte derpå.. Farten er umiddelbart også ok og i min riffel af unævneligt mærke, leverer kuglen også et fornuftigt skudbillede.. Alt i alt forstår jeg ikke helt hvorfor man ikke skal bruge mega til gris.. Flere indput er velkomne

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#4
Hvad er det for ondsindet (sludder)snak, du har hørt om Mega til svin?
Jeg går ud fra, at du er ret ligeglad med kødødelæggelse. Jeg ville ikke være betænkelig ved at hælde Mega efter grisene - det er der mange, der har gjort før dig[Wink]
Hvis du er utryg pga. ammestuehistorierne, så køb en kasse Kegelspitz. Den er der osse nogen, der kalder uegnet - men den fungerer prima til svin.

/bundgaard
Svar
#5
Hvis du kender en hjemmelader, så vil jeg ikke tvivle et sekund på at lade Barnes TTSX: http://www.vapex.se/eshop/product_info.p...s_id=15590

Her er lidt ideer til ladedata:
http://www.robsoft.nu/databaser_se/ladda...pringfield

TTSX er en rigtig "død på stedet" kugle med begrænset kødødelæggelse.

Prezzy

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#6
Den forgangne weekend var der 3 grise som nok er uenige i at Megaen ikke kan slå ihjel. Med kugleplacering midtskibs lige over forkanten af forbenet var der ingen af de 3 der tog blot 1 skridt mere. Gennemskud på alle 3 - 308 og 9,3 anvendt...
Jeg ville ikke være nervøs for at bruge Mega til gris.. Som en anden bruger her på forum udtrykker det "de er jo ikke udstyret med stålplader på siderne "..

Mvh
Svar
#7
Ja sådan noget vrøvl. Har skudt svin med mega før, det fungere fint.
Skyder med Hornady RN nu, det er der også folk der mener man ikke kan skyde svin med, men det fungere nu alligevel ganske udemærket. [Big Grin]

-/ Obelix.
Alt vildsvine jagt jeg ikke er med på, gør mig misundelig.!
-Slog hovedet da jeg faldt i gryden som lille..
-/ Obelix.
Alt vildsvine jagt jeg ikke er med på, gør mig misundelig.!
-Slog hovedet da jeg faldt i gryden som lille..
Svar
#8
Jamen det er sku da dejligt at høre i er enige i min antagelse om at de kugler jeg har valgt fungerer efter hensigten... Har her til morgen fået lidt mere holdbar info om udtalelsen fra jagtgrejspusheren (nu er det førstehåndsinfo). Der siger at alt under 13 grams mega-kugle til svin er det glade vanvid og kun anvendeligt til råvildt.. han har ikke noget imod kugletypen generelt men  som sagt så skal man have den tunge kugle i kanonen... Umiddelbart lyder det jo ikke så dumt. Men ikke desto mindre har jeg nu bestemt mig for at mine 185 grains fabriksladede mega-kugler får lov at komme med på svinejagt. Har små 200 styk. Liggende i skabet så de skal bruges til et eller andet.....[Big Grin]

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#9
Aldrig har jeg hørt sådan noget vrøvl, Mega er en glimrende kugle til vildsvin. Hvad ville manden sælge dig i stedet for???

243 win, 30.06, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#10
Jeg var ikke selv med i butikken. Det var "Kluden" herindefra der var på shopping. Se mit sidste indlæg. Det blev redigeret imens du skrev...

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#11
Er 185 grains ikke en 12 gram kugle? Så burde den jo også være for let... Hvor tunge kugler har I andre brugt?

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#12
Hejsa allesammen...
Ingen kritik, men jeg syntes personligt at vi jægere i dag er utrolige gode til at have vores egne meninger og holdninger til diverse emner i form af personlig viden. Grunden til at du har fået anbefalet en anden kugle bunder højst sandsynligt ud i at Lapua mega ikke er en bonden kugle, og vildsvin generalt er et meget skudstærkt dyr.

Med andre ord, så findes der mange moderne kugler i dag som uden tvivl ville have en bedre virkning. når dette er sagt så misfortå mig ikke Laupa Mega er en fin kugle som du roligt kan anvende med fine resultater, men den har det med at splintre/fragmentere hurtigere pga. dens opbygning hvilke resultere i lavere rest vægt, mindre dybde virkning og dermed knapt så gode egenskaber.

Hvis du vil have en sikker vinder med så vælg fx. Norma Oryx, eller remingtons A-Frame (med andre ord en bonded kugle) det sikre dig gennemskud og en god oplevelse.

Igen, dette er min personlige mening, du skal erhverve din egen, om det så bliver med en ny eller gammel kugle, kan kun du svare på... Smile

Knæk og bræk...

Rune L. Jørgensen
Rune L. Jørgensen
Svar
#13
Jo .185 grain er lig 12 gram... Har rodet lidt med det og skrevet med et par stykker der ofte er på grisejagt. De har begge anvendt mega med tilfredsstillende resultat, faktisk nøjagtig samme kugle som min. Dog sagde den ene at i hans gamle riffel cal 308 at han enkelte gange havde oplevet at der ikke var gennemskud med en 10 grams mega kugle... Og den udtalelse holder jo vand i forhold til hvad de siger i Almas.

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#14
Har du mange af dem så skyd dog med dem, de virker, så kan du jo skaffe EGEN erfaring med dem og vurdere om du skal gøre noget andet fremover. Vildsvin er ikke storvildt og dør såmænd fint for almindelige kugler bare DU sætter dem rigtigt[Wink][Wink]
Svar
#15
Megaen er mekanisk bondet, og 12 gram skulle være rigeligt. men 9,7 er måske i underkanten til en 150 kilos gris.

243 win, 30.06, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#16
Hej Rune
Godt indlæg...
Grunden til jeg skrev mit indledende indlæg er netop at få så mange indput som overhovedet muligt.. Så jeg mener, blot fordi en jagtgrejspusher siger noget er det ikke ensbetydende med at det er den helt store og forkromede sandhed. Sådan rent kildekritisk kan man sige at forhandleren jo altid har en agenda, der går ud på at fremme sit eget salg...
Inden jeg skrev mit indlæg læste jeg en anmeldelse af kugletypen (skrevet af N.Perto) Han er dygtig og har mange meninger om meget, men derfor er det naturligvis heller ikke sikkert at han har alle svar...
Umiddelbart mener jeg selv at Mega kuglen har sin berettigelse idet dens udformning og fart gør at den burde have en ret kontrollerbar akspansion... Med sine 800m/sek er det jo ikke verdens hurtigste kugle og chokvirkningen heller ikke så høj som på andre meget hurtigere kugler... (derfor er det jo også rimeligt at antage en tung kugle er bedst)men den stabile ekspansin betyder at den har en fin effekt inde i, også meget skudstærke, dyr.... Har set lidt billeder (fundet på google) af mega-kugler, der er pillet ud af forskellige dyr og de ser alle ud som om at de er fornuftigt "foldet ud"....
Håber ikke jeg nu starter en religionskrig vedrørende spørsmålet om bondede eller ikke bondede kugler. I sidste ende er jeg bare interesseret i at anvende det grej, der gør det bedste stykke arbejde...
Hvis man skulle vælge en Boundet kugle fremfor Mega-kuglen Hvad er så optimalt.... Makkeren bruger noget Hornady-hejs med plastik spids i cal. 30.06 (hans beskrivelse af typen ) ("Wink
Så også i et af de ovenstående indlæg at en anbefalede en såkaldt ttsx kugle... Den er vist også med fiber/plast spids....

Som jeg skrev tidligere mener jeg selv at megaen burde virke og i sidste ende virker de fleste kugler jo, hvis blot skuddet er placeret korrekt på dyret....

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by hoeg7472

Megaen er mekanisk bondet, og 12 gram skulle være rigeligt. men 9,7 er måske i underkanten til en 150 kilos gris.

243 win, 30.06, 8x57 js



Tjaeh det lyder rimeligt.....

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by hoeg7472

Megaen er mekanisk bondet,


Den er vel højest mekanisk låst.

Bonding er lodning (som Oryx) eller kemisk bonded som i bund og grund vel er en limning.

Makanisk bonded kan vel tilnærmelsesvis kun være hvis kernen er skruet i kappen og irret fast [Wink]

--
00
--
(o)(o)
Tin Tin er racist - han siger NEGER
Svar
#19
http://www.lapua.com/en/products/hunting/15

Her er megaen beskrevet, så kan iselv vurdere omden er bondet. Den virker ihvertfald godt til gris. ;-)

243 win, 30.06, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#20
Her er Pertos anmeldelse.
http://www.riffeljagt.com/NOJlapua.htm

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)