Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kaliber 7x57
#1
Hej, jeg har har købt en gammel brno i denne kaliber. den skyder eminent godt. Nogle herinde der har gode/dårlige erfaringer med dette kaliber. Og hvilke kugler bruger I ? Jeg har købt RWS H-mantel, men har set at Kr.Skov sælger Hornady til gode priser. Måske det bliver dem næste gang..
Svar
#2
Hej og tillykke med købet det er en fin kombination BRNO og 7x57 jeg har selv havt et par stykker og har stadig en F.N. Mauser i dette fine kaliber, hvis du søger lidt på nettet finder du nok intet negativt om dette kaliber, men mange fine historier om jagt på alt muligt over hele verden, det valg af kugle er udemærket men Hornady er som sagt billigere og er faktisk ret precise min riffel...
Svar
#3
Det er en super fin kaliber, der kan bruges til lidt af hvert.

Den skal du nok blive glad for.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#4
Hej,
Har selv haft en 7*57, og jeg har intet nagativt at sige om dens præcision eller evne til atslå ihjel. Den er behagelig at skyde med.
Dog vil jeg sige at den er lidt dyr f.eks. at tage med i skydeareana'en da det billigste trænings ammo jeg kunne finde koster ca. 11,- pr. knald. Så der skal nok en hjemmelader ind over...

Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#5
køb du bare hornady næste gang.jeg har skudt med deres kugler i over 20 år.de har aldrig skuffet mig .jeg har mest skudt råvildt og ræv, men også både svin og då og kronvildt..når du nu skal til at handle kan du sikkert få lidt rabat ved at købe stort ind , og det gir`samtidig den fordel at patronerne er af samme lot nr.
mvh LWL k&b til jer alle
Svar
#6
Hvis du bruger tunge kugler (op til ca. 11,2 gram) får du en enestående god tværsnitsbelastning (dvs. at kuglen trænger sindsygt langt ind i vildtet, og tit giver det eftertragtede gennemskud)! Det forekommer mig at være en stor fordel ved netop 7 x 57.

Hertil kommer den moderate rekyle og fart, som er langt at foretrække frem for alskens "moderne højhastighedsmagnum'er"!

For gamle historielærere som mig er det desuden en bonus at kaliberet har mange historiske brugere (fx Karamojo Bell, der skød de fleste af sine 1011 elefanter med netop 7x57).

Hvad kugler angår så træn med de billigste og brug de dyreste til jagt! Jeg kan anbefale Norma Oryx og andre bondede kugler, men det vigtigste er naturligvis kuglens placering.

Knæk & bræk med din 7x57!

Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Ruger 77 .416 Rigby
Winchester 70 Featherweight 308 W. m. Doktor 3-12x56 Asf.
Sako Forester 308 W. fuldskæftet m. Leupold 2-8 x 40.
S & L M 68 DL 6,5 x 55 m. Zeiss 3-9 x 50.
Husqvarna 2001 .222 Rem. m. Kahles Helia 3-9 x 40
Winchester 9422 .22lr. m. Weaver K4
Remington 870 12/76
Winchester 1300 12/76
Gyttorp Exclusive 12/76 s/s
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#7
Det er en udbredt misforståelse, at Bell skød flest elefanter med 7x57[Wink] Han nedlagde flest med kal. 318 Westley Richards! Hans største udbytte på en dag var: 19 elefanttyre. Han havde 35 patroner, men 8 af den virkede ikke.. Samtidig havde han patroner tilovers, da de 19 elefanter var nedlagt[Wink]

Mvh erik
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by deerdk

Det er en udbredt misforståelse, at Bell skød flest elefanter med 7x57[Wink] Han nedlagde flest med kal. 318 Westley Richards! Hans største udbytte på en dag var: 19 elefanttyre. Han havde 35 patroner, men 8 af den virkede ikke.. Samtidig havde han patroner tilovers, da de 19 elefanter var nedlagt[Wink]

Mvh erik



Her må jeg så korigere lidt Bell skød langt de fleste med 7x57 og den identiske .275 Rigby

Citat fra James Pattmore:

He shot exactly 1,011 elephants with a series of six Rigby-made 7x57mm (.275 Rigby) rifles with 173 grain military ammo.
He shot 300 elephants with a Mannlicher-Schoenauer 6.5x54mm carbine using the long 159 grain FMJ bullets.
He shot 200 odd with the .303 and the 215 grain army bullet.
He went to a .318 Westley Richards for a while, which is a cartridge firing a 250 grain bullet at about 2400 fps, but found the ammunition unreliable and returned to the 7mm.
He also recorded that one of the reasons why he favored the 7x57 was that the ammunition was more reliable and he could not recall ever having a fault with it. Whereas British sporting ammunition, apart from the .303 military ammo, gave him endless trouble with splitting cases.
The balance of his elephants were shot with this .318 and his .450/400 Jeffrey double rifle.
He wrote about being able to drop an elephant with a light caliber rifle if he shot it in the same place that he would have shot it with a heavy rifle.
It was unmentioned, but understood, that 7x57 ammunition cost a tenth the price of large caliber .450/400 Jeffrey cartridges and money is always a factor in business.


Mvh

Santo

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#9
Hej Santo[Smile]

Hmm.. det lyder som noget jeg har læst af Chuck Hawks[Wink] Kan ikke finde bogen, son jeg har læst det i. Da jeg ligger i flytterod[xx(]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)