Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kaliberskifte
#1
I forlængelse af min tidligere tråd om kuglevalg til vildsvin har jeg gået og ruget lidt over at ændre lidt på mit kaliber...
Jeg har jo en af de unævnelige, så det giver lidt spillerum i forhold til pibeskift (dyrt, men nemt)
Jeg har pt monteret en cal 30.06 som jeg i og for sig er rigtig glad for, men har overvejet at skifte til en lidt mindre caliber til dansk jagt (evt en eller anden form for 6mm. måske endda en kedelig 6.5-55) og så en større og kraftigere til udenlands jagt hvor der både kan komme hjort, elg og vildsvin på banen... Jeg her her tænkt lidt på en cal 338 blaser mag. eller en af de seje 8x68s Syntes den virker som en ret cool caliber.. Hvad er forøvrigt forskellen på 338 blaser mag og en 338 win. mag Er det det samme eller hva? 9,3x62 er også i spil og måske endda en 375 holland og holland... Har set dem alle på e-gun til fornuftige brugtpriser....jeg er vildt i tvivl... Umiddelbart har jeg altid ment at min klassiske 30-06 var det ultimative kombicaliber, men nu er jeg blevet lidt i tvivl... Sidst jeg skød råvildt med min 30-06 havde jeg en 12 grams remington core loct i og det gav et forfærdeligt svineri indeni... [:0]
Derfor min tvivl..
Det blev til en masse spørgsmål..Håber der er nogen der har en holdning....

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#2
Lad din 30.06 med 180 grs T-TSX så kan du skyde videre som du plejer. Handler det derimod om lidt kaliberforandring så er 9,3x62 et fint All-rund kaliber som med en 250grs kugle fint kunne være et alternativ til din 30.06. Og skal det være forskelligt, så bare slå dig løs, der er nok at vælge imellem, men reelle gode argumenter for sådanne valg er noget man skal bruge en del tid til at opfinde... Kommer du i bekneb kan jeg godt finde på nogen, for jeg har selv skulle begrunde en lang række forskellige kalibre overfor mig selv ;-)

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Der er intet fornuftigt i at skifte kaliber.

Selv et mindre kaliber kan pludselig give et remouladeskud, så længe du skyder efter tremmekassen

Vælg en kugle som den Yeti nævner og tag noget mere på jagt for de penge du sparer.

Det er min holdning [Big Grin]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Hej Klokker

Jeg har også lidt samme holdning som Yeti og Claxel, skla du bare skyde vildt op til Big Five så er din 30.06 fin nok til dette og kan det hele med den rigtige kugle.[Wink]

Har du derimod drømmen om noget af Big Five, så ville jeg tage en 375 H+H, den kan du få patroner til næsten alle steder[Smile]. 9,3x62 vil også være et godt valg til stort europæisk vildt, da den ikke er så dyr at skyde med som 375'eren.

Jeg ville vælge 6,5 og 9,3 hvis jeg kun skulle jage i europa, men er drømmen til storvildt og dangerous vildt så ville valget være mellem 6,5*55/ 308 W og 375 H+H.

En 338 Win Mag yder ikke det samme som en 338 Blaser, Blaseren er lidt mere en 338 Lapua mag i ydelse, sagt på en anden måde så yder 338 Blaser ca det samme som en 375 H+H men med en mindre kugle diameter, hvilket ikke automatisk gør den lovlig til Big Five pga af den mindre kuglediameter, men det kræver en nærmere indsigt i de enkelte landes jagtlovgivning, fordi at visse lande vil have min 9,5mm kuglediameter[Smile]

Mvh

Santo

[Image: 422764_125392427587619_100003505881375_9...4359_n.jpg]
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#5
Hehe gode svar... Jeg er umiddelbart ikke interesseret i the big five.. ikke lige nu ihvertfald... Til den tid finder jeg nok på noget.... Måske er det blot købeiveren, der står i højsædet... eller bare lysten til udvidelse af arsenalet.. griner... Jeg ville gerne have en kraftigere cal. til jagten i udlandet og er i denne forbindelse faldet over den omtalte 338 blaser mag..
om det er nødvendigt... tjaeh... ;-)som jeg tidligere faktisk selv har pointeret så "burde" min trofaste 30-06ér være nok hvilket jeg også kan læse udfra de ovenstående indlæg.. Øv syntes nu ellers det kunne være fedt hvis jeg blev NØD til at have mindst to piber stående... .. Tak for svarene forøvrigt...

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#6
[Big Grin][Smile][8D]

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)