Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Swift Sirocco
#1
Hej alle sammen der ude jeg er nyjæger og står og skal til at vælge ammunition, valget står mellem Lapua Mega 9,7g. eller Swift Sieocco 10,7g. begge er i kaliber 308 win.

hvis der er nogen der har nogen erfaringer med disse kugler er meget velkommen til at skrive.
Svar
#2
Kender ikke sciroccoen, men den er sikkert fin. Megaen er der mange der er glade for, og den har virket i mange år. jeg ville dog vælge en lidt tungere kugle end 9,7 g da du skriver at du er nyjæger, og sansynligvis starter med råvildt og ræv. Det giver en lidt lavere hastighed, og mindre kødspild, samt et kønnere trofæfoto. Men inden da skal du på skydebanen og banke en masse skud af, både til indskydning og træning i jagtrelevante skydestillinger mm. På SKB er det en fordel med lette kugler = mindre rekyle. Aliér dig med en god instruktør, så du kan få noget seriøs træning.

Knæk & bræk

PS. se denne tråd om Megaen: http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=26456

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#3
Swiften skal du vælge hvis du skal skyde en del på længere hold da den har langt den bedste BC. Skal du bare skyde ud til 100 meter så vælg du bare Megaen den gør det fint.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Tak for de gode svar Big Grin
overvejer dog lidt at tage Swiften da den er lidt mere opsvampende men ved ikke helt.

hvis i har andre gode bud på kugler lign. disse er i meget velkommen til at skrive

mvh. Toftegaard
Svar
#5
Jeg har flere gange - ved råvildt/kaliber. .243 - oplevet at Swift kuglen blot blæser igennem dyret, uden at have en synlig effekt.

Dyret forlader blødende skudstedet, men forender dog kort tid efter.
Min teori er at Swift kuglen som for det meste giver gennemskud, ved nogle kombinationer har en for svag ekspansion..

Vh. Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#6
så den har alså ikke den store kødødelæggelse som den ellers har rygfor hvad jeg har hørt

mvh. Toftegaard
Svar
#7
Er der ikke en version I og II af denne kugle, og taler vi i såfald alene om version II?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#8
vi taler om version II ?

mvh. Toftegaard
Svar
#9
Det var jeg også ret sikker på at du gjorde. Men nogle af de erfaringer der kommer frem i en tråd som denne kunne jo godt stamme fra version I. Den var efter hvad jeg har kunnet læse mig til en del blødere end version II. Version II skulle være bedre bonded end I'eren og dermed bedre til at holde restvægten. Men jeg kender kun kuglen fra diverse tests og har aldrig selv brugt den, selvom den var under overvejelse til min 300wm. Men da T-TSX går godt i den blev det aldrig relevant at teste andet.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Toftegaard Hunting

Tak for de gode svar Big Grin
overvejer dog lidt at tage Swiften da den er lidt mere opsvampende men ved ikke helt.

hvis i har andre gode bud på kugler lign. disse er i meget velkommen til at skrive

mvh. Toftegaard


Remington corelokt ultra har jeg kun godt at sige om. Den er forholdsvis billig, særdeles velafprøvet og den har kun tjent mig godt.
Den der hedder ultra er lidt tykkere i kappen og den har jeg skudt +200 stykker vildt med i min 300wm. Den har været fin og billig. Jeg vil tro at den almindelige corelokt med lidt tyndere kappe er perfekt i en 308'er.

Mvh Thomas

Constipated people just don't give crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#11
Har også oplevet at sciroccoen ikke har helt samme stopeffekt som fx. Sierragameking og remmington cl kuglerne har! Den er præcis også på distancen, men den fiser lige igennem hvis du kun rammer bøddelen i dyret!

Jesper Hansen
Jesper Hansen
Svar
#12
Tak for svarende.
så version II er alså ikke at sammenligne med en fx. Ballistisk tip.

lyder spændene med den der Remmington cl det kunne være man skulle kikke lidt på den engang.

mvh. Toftegaard
Svar
#13
Hvad angår din T-TSX Yeti har jeg læst at den skulle sætte en del kobberrester i løbet passer det

mvh. Toftegaard
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Toftegaard Hunting

Hvad angår din T-TSX Yeti har jeg læst at den skulle sætte en del kobberrester i løbet passer det

mvh. Toftegaard



Ja og derfor er den udgået fra mit sortiment.

Jeg kan ganske enkelt ikke lave en test- og indskydningsseance uden at skulle rense undervejs.

Gælder for både 300 RUM og 308 Win, dog klart mest med den hurtige.

I min 308 er jeg skiftet til at teste 180´ere i A-frame, interbond og accubond. De skyder ikke som en Match King eller scenar, men absolut brugbart.

Hastigheden går ned til lige over 800 meter og bc(for dem med plasticspidserne) lidt op.
Så det "afstandsvindue" de kan bruges i er faktisk forøget.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Toftegaard Hunting

Hvad angår din T-TSX Yeti har jeg læst at den skulle sætte en del kobberrester i løbet passer det

mvh. Toftegaard



Ikke i et omfang der har givet mig problemer af nogen art. Jeg renser med break free efter hver skydning og så når der er gået omkring 20 skud igennem får den en omgang med Barnes solvent.

I min 9,3x62 har jeg vel skudt omkring 150 skud igennem - træner med spidsskarp. Der har heller ikke været nogle problemer med den.

Tilbage ved de første Barnes-X som ikke havde tværgående riller var der en del der havde problemer med kobberaflejringer. Men jeg har ikke indtryk af at der er mange der har disse problemer i dag.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#16
Jeg kan forstå at der er lidt forskellige meninger om hvorvidt der sætter sig kobberester i løbet.

Slider det ikke også en del på riffelgangene.

mvh Toftegaard
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)