Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
All around kugle
#1
Håber der er nogen af jer der kan hjælpe mig lidt.
jeg er ny jæger og købte her i efteråret en Mauser m03 308 win. med zeiss kikkert.

i øjeblikket skyder jeg med nogen hjemmeladet Lapua Mega 9,7 g. og har virket fint instilvidre. har skudt to bukke begge har ligget lige på stedet.

Men da Lapua mega ikke har den bedste bc er jeg lidt på udkik efter en anden kugle. Så hvis der er nogen af jer der her et forslag til en god all around kugle er i velkommen til at skrive

mvh. Toftegaard
Svar
#2
Velkommen til forummet

MEN

inden du starter tråd nummer 1000 om en allround kugle (som ikke findes) så gør os alle den tjeneste at læse de 999 andre tråde om emnet.

Og for 117ne gang - forskellen i kuglebane mellem en Mega og f.eks en Scirocco er så lille at da du alligevel skal klikke eller holde højt, så har det ingen betydning.

Prøv selv at lege med tallene i f.eks http://www.norma.cc ballistikberegner.

Og her snakker vi jagtlige afstande for en .308 som med de kugler ligger på den korte side af 300 meter...............

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Hvad skal han så starte en tråd om ?

Du har jo svaret på det hele [Wink]

Selv jeg har lært og lagret noget af det[Smile]

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
ja tak for den fine velkomst m@x 2.0

prøver bare at starte mine egne tråde håber det er okay

mvh. Toftegaard
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Toftegaard Hunting

ja tak for den fine velkomst m@x 2.0

prøver bare at starte mine egne tråde håber det er okay

mvh. Toftegaard



Nu drejer det sig om våbenteknik. Det er ikke en konkurance om at starte flest tråde.

Du vil gøre os alle en tjeneste hvis der er lidt mere substans i dine indlæg.

Tilbage til emnet.

Hvis du kun har skudt 2 bukke med Megaen inden du bortdømmer den så er det da godt at du har valgt en riffel i cal.30
Det bliver nemlig til rigtig mange bukke hvis du skyder 2 bukke med hver af dem [Wink]

Tag den nu lige lidt med ro i starten. Der er skrevet masser af guldkorn om emnet og jeg tvivler på at du har læst det hele endnu.....[Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Takker for de gode råd.

Jeg skal prøve og ja det er måske lidt tidligt at udelukke megaen, men du ved at som ny ungjæger vil man gerne såvidt det er mugligt have det bedste, så jeg prøver bare at få lidt gode råd fra jer erfarne jægere.

mvh Toftegaard
Svar
#7
Det ser meget fint ud at kugle B falder 20 mm mindre end kugle A på 200 meter. Men tænk dig nu lige om: På 200 m vil du i en jagtrelavant skydestilling jo normalt ikke komme ned på skudgrupper på under 60 mm. Kun hvis du er virkelig god til at skyde og har en ultra præcis riffel.
Glem flad kuglebane, så længe vi snakker korte afstande (-300 meter).
Står bukken 200 meter ude, så hold 5 cm højere; Forudsat du indskyder på en optimal afstand (se længere nede). Kan du ikke vurdere om bukken er ude på 150, 200 eller 250 meter, så køb en afstandmåler og træn noget afstandbedømmelse[Smile]
For at indskyde på en optimal afstand indskyder du med et overslag på 4-5 cm over sigtepunktet på 100 meter. Dette gøres naturligvis fra bænk eller anden meget stabil skydestilling. Så kan du, forudsat de er en dygtig skytte, holde lige på ud til omkring 200 meter.
Svar
#8
Du skriver, at du ryger hjemmerul - så få ladet nogle Nosler Partition 165 grains og brug krudtet på jagt og træning de kommende år af dit unge liv. Det er helt sikkert en bedre investering at eksperimentere med forskellige kugletyper, ladninger, kalibre osv. osv. - gem de sysler til pensionisttiden nærmer sig [B)][B)][8D][8D].

/bundgaard
Svar
#9
Takker enu engang for jeres gode råd.
hvad angår indskydningen holder jeg skudgrupper indenfor en cirkel med D=7 på 100 m. så den er er jo nogenlunde.
0g på 200 m. indenfor en cirkel på 15 cm. men der har jeg også givet den 13 klik op på tårnet.

lyder spændene med Nosler Partition det kunne være jeg lige skulle se hvor godt min riffel kan skyde med dem.

mvh. Mathias
Svar
#10
Hej Mathias!
Har du fået kontrolleret egenspredningen på riflen med din nuværende ammunition?
7 cm på 100 meter er ikke så blændende, medmindre selvfølgelig det er stående skydning...
Mit setup med min .308-riffel er Nosler Partition 165 grains fra GT Firearms i Årslev til 250,- for 20 stk. De har sammenfaldende træfpunkt med mine Norma Match 168 grains træningspatroner som Korsholm sælger for 6,50 kr pr stk.
I min riffel har jeg en spredning på omkring 10mm på træningsammunitionen og 10-20mm med jagtammunition.
Mvh
Otterup
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Toftegaard Hunting

Takker enu engang for jeres gode råd.
hvad angår indskydningen holder jeg skudgrupper indenfor en cirkel med D=7 på 100 m. så den er er jo nogenlunde.
0g på 200 m. indenfor en cirkel på 15 cm. men der har jeg også givet den 13 klik op på tårnet.

lyder spændene med Nosler Partition det kunne være jeg lige skulle se hvor godt min riffel kan skyde med dem.

mvh. Mathias


Hvis du ikke kan holde skuddene inden for 15 cm på 200 meter, bør du ikke skyde på 200 meter til levende vildt. Det er for risikabelt, lidt bukkefeber og du anskyder..
7 cm på 100 meter: Tja, så ville jeg nok træne lidt mere eller finde en patron der spreder omkring 20-30 mm. Ved fast anlæg skulle du gerne kunne holde skuddene inden for en femmer, på 100 meter.
At vide at man rammer inden for en femmer er dejligt, især når bukken kommer.

Med en "fladtskydende" patron i .308 vil der være et kuglefald på godt 3 cm på 200 meter. Vis man forestiller sig at man tegner en 15 cm cirkel med centrum midt på bladet og så rykker cirklen 3 cm ned, vil det nederste at cirklen ligge meget tæt på forbenet og meget tæt på en anskydning.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Med en "fladtskydende" patron i .308 vil der være et kuglefald på godt 3 cm på 200 meter.....



3 cm kuglefald fra 100 til 200 meter? Hvad er det for "laser-ladning"?

Eller mener du at træfpunket er 3 cm under "0" ved en indskydning med et overslag på 4-5 cm på 100m? Det kan jeg bedre få til "virke" i mit hoved.[Smile]

mvh
Steen
Svar
#13
Jeg har intet overslag på hunrede m.
skyder med hjemmeladet mega som falder ca. 10 cm. på 200 m. da den ikke har den største hastighed.

Regner ikke med at skyde på 200 m. til levende vildt, for så erfaren er jeg ikke enu men 150 m. maks med fast anlæg

mvh. Toftegaard
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Steen S

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Med en "fladtskydende" patron i .308 vil der være et kuglefald på godt 3 cm på 200 meter.....



3 cm kuglefald fra 100 til 200 meter? Hvad er det for "laser-ladning"?

Eller mener du at træfpunket er 3 cm under "0" ved en indskydning med et overslag på 4-5 cm på 100m? Det kan jeg bedre få til "virke" i mit hoved.[Smile]

mvh
Steen



Yes med 5 cm overslag på 100 meter.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Toftegaard Hunting

Jeg har intet overslag på hunrede m.
skyder med hjemmeladet mega som falder ca. 10 cm. på 200 m. da den ikke har den største hastighed.

Regner ikke med at skyde på 200 m. til levende vildt, for så erfaren er jeg ikke enu men 150 m. maks med fast anlæg

mvh. Toftegaard



Det kan ikke passe. Hvis en Mega skal falde bare 10 cm på 200 meter, ved en indskydningsafstand, uden overslag, på 100 meter, skal mundingshastigheden være omkring 950 m/s. Det kan ikke lade sig gøre!
Men forudsat at din riffel er indskudt på 100 meter og rammer i plet, så klik 4 klik op (1 moa), så kan du sagtens holde lige på alt fra ræv til krondyr ud til 150-170 meter.
Svar
#16
undskyld darkside det er mig der tager fejl jeg mener at jeg giver den 10 klik på 200 meter så passer den. ved ikke om det lyder fornuftigt

mvh. Toftegaard
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Toftegaard Hunting

undskyld darkside det er mig der tager fejl jeg mener at jeg giver den 10 klik på 200 meter så passer den. ved ikke om det lyder fornuftigt

mvh. Toftegaard



Såfremt du klikker med 1 cm pr klik på 100 meter svarer det så også til 20 cm. det lyder straks mere rimeligt ballistisk.
Klikker du 1/4 moa eller inch er det ca 15 cm hvilket heller ikke er umuligt.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#18
Det er næsten for nemt.

Vi har en ung mand der har købt det nærmest perfekte startkaliber, bruger en nærmest perfekt kugle der kan det hele og har fundet sin begrænsning på 150 meters hold.

KISS: Keep It Simple, and not Stupid ... [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Det er lige netop det en 308 er god til, med en Megakugle.

Og dine to første dyr blev på pletten, tjah, det gør den næste måske ikke - så længe du skyder efter tremmekassen vil en del af dyrene styrte afsted, dødeligt ramt.

Træn noget mere, skyd den ind på de 150 meter og hold lige på fra 20 til 160 meter.

Kan det være nemmere[Wink][Wink][?]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#19
Takker mange gange for det positive indlæg og de gode råd fra jer andre.

Mvh. Toftegaard

Sjældent får liggende ulv lam i munde
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Det er næsten for nemt.

Vi har en ung mand der har købt det nærmest perfekte startkaliber, bruger en nærmest perfekt kugle der kan det hele og har fundet sin begrænsning på 150 meters hold.

KISS: Keep It Simple, and not Stupid ... [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Det er lige netop det en 308 er god til, med en Megakugle.

Og dine to første dyr blev på pletten, tjah, det gør den næste måske ikke - så længe du skyder efter tremmekassen vil en del af dyrene styrte afsted, dødeligt ramt.

Træn noget mere, skyd den ind på de 150 meter og hold lige på fra 20 til 160 meter.

Kan det være nemmere[Wink][Wink][?]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...




Amen...[Smile]

" Lange tunge kugler "

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)