Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
All around kugle
#21
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Det er næsten for nemt.

Vi har en ung mand der har købt det nærmest perfekte startkaliber, bruger en nærmest perfekt kugle der kan det hele og har fundet sin begrænsning på 150 meters hold.

KISS: Keep It Simple, and not Stupid ... [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Det er lige netop det en 308 er god til, med en Megakugle.

Og dine to første dyr blev på pletten, tjah, det gør den næste måske ikke - så længe du skyder efter tremmekassen vil en del af dyrene styrte afsted, dødeligt ramt.

Træn noget mere, skyd den ind på de 150 meter og hold lige på fra 20 til 160 meter.

Kan det være nemmere[Wink][Wink][?]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...




Sværere er det sgu ikke[Big Grin]
Svar
#22
jeg sider og undre mig lidt . er det virkligt nødvendigt at kunne skyde på de lange hold ? alt over 120 m bør ikke være nødvendigt , de færeste af os har så meget jagt , at vi skal kunne skyde på alt under 250 m , for at kunne nå alle vore reviere rundt , på de KUN 2 måneder bukkejagten vare . værer bliver det når det er rævehvalpene der må holde for . målet er plusligt kun halvt så stort ,eller småt om man vil .
Mathias køb eller lav dig en skydestok der er lang nok til at du kan stå ordentligt op . træn så ofte du kan , ikke 100 skud på en aften eller eftermiddag 2 gange årligt men 10-30 skud ugentligt eller hver 14 dag . læg hovedeparten af din træning før og under sæsonen , forår/sommer og sensommer/efterår . du får som tillægsgevinst kontrol skudt med din rifel ind imellem de mange ture .
når du kan stå og skyde kan du bedre udnytte de chancer du får , når afgrøderne stå højt . når du kan stå , kan du også sidde . jeg gætter på du ikke har flere hundrede ha. at liste rundt på , så siddende skydning fra stol med stok er en vigtig disiplin at mestre det er nu engang sådan de flest stykker vildt bliver nedlagt .
fortsæt du bare med din mega kugle den dækker fint dit behov tror jeg . den er heller ikke dyre end du har råd til et par kontrol skud i ny og næ .

mvh LWL
Svar
#23
Darkside og LWL.

Åh hvor er det dejligt at høre at I er helt nede på jorden og giver Toftegaard de råd at han bare skal holde sig til dét som p.t. fungerer for ham, træne på relevante afstande, i jagtrelaterede skydestillinger flere (mange!) gange om året i stedet for én eller to gange. [Wink]

Læg hertil en masse tør- og aftrækstræning, som kan foretages hjemme i stuen, og så har vi en "godt fungerende ung jæger" som (efter hvad jeg har læst fra den unge mands hånd) kender sine begrænsninger, men som samtidigt stadig drømmer om nye, anderledes og eksotiske ting. [Big Grin]

Alle disse "eksotiske kalibre" (ingen nævnt - ingen glemt - Jeg har selv adskillige af dem!) kan senere hen anskaffes, når evnerne og økonomien giver plads, og når samtidigt behovet er der. [:o)]
Min første jagtriffel var en Tikka M55 i kaliber .308 Win, som jeg desværre solgte, men jeg lærte det grundlæggende med den. Meget af det baseret på mange års baneskydning med 6,5x55.
Når jeg ser nøgternt på det, så kunne jeg faktisk sagtens nøjes med den gamle .308'er - men nu er det gået "sport" i at have nogle lidt specielle kalibre i skabet.

Toftegaard: Lyt til hvad de erfarne siger herinde, men sortér i det og brug dét, som du mener at DU kan bruge, og drag efterhånden dine egne erfaringer.

Just my small points - Per
Svar
#24
@LWL ...

Jeg kiggede lige min "jagtjournal" ignennem...

Jeg har medtaget ALT riffelskudt vildt og regulering ...

Korteste succesfulde (dødt dyr, uden opfølgning) ca 3,5 m (And, hovedskud, 222Rem)

Længste : Krage, (lettere adskildt..[:I], stendød [^]) Afstand 428 m, 6,5x55 - 7 grams Scenar.

Råvildt:
Korteste skudafstand: ca. 10 m, Buk, stor kraftig gaffel, 22-250, flugtafstand ca 50 m. lunge-hjertekugle med 55 grains B-Tip
længste skudafstand: Buk, pindet 6-ender ... 210 m, flugtafstand 30 m, 6,5x55 100 grains Barnes-X

Så, jo --- der er mange steder i DK (særligt i det mørke jylland[^])hvor vi har afstande over 150 m til vildtet ...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by dravis

@LWL ...

Jeg kiggede lige min "jagtjournal" ignennem...

Jeg har medtaget ALT riffelskudt vildt og regulering ...

Korteste succesfulde (dødt dyr, uden opfølgning) ca 3,5 m (And, hovedskud, 222Rem)

Længste : Krage, (lettere adskildt..[:I], stendød [^]) Afstand 428 m, 6,5x55 - 7 grams Scenar.

Råvildt:
Korteste skudafstand: ca. 10 m, Buk, stor kraftig gaffel, 22-250, flugtafstand ca 50 m. lunge-hjertekugle med 55 grains B-Tip
længste skudafstand: Buk, pindet 6-ender ... 210 m, flugtafstand 30 m, 6,5x55 100 grains Barnes-X

Så, jo --- der er mange steder i DK (særligt i det mørke jylland[^])hvor vi har afstande over 150 m til vildtet ...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Selvom ens terræn indbyder til lange skud behøver man jo ikke skyde på mere end 150 meter. På mit terræn er der mulighed for skud på 1,2 km, men det kommer jeg selvfølgelig aldrig til at udnytte. Nu har jeg kun skudt tre stykker råvildt og de har været skudt på 80, 110 og 130 meter. Den ringeste skudplacering var på 80 meters afstand[:I] Dårlig skudstilling på trods af bipod resulterede i et skud lavt i ryggen (flugtafstand=80 cm nedaf[:o)]).
Jeg har dog haft råvildt for ude på 200 meter, men så mange andre faktorer (naboskel, ringe kuglefang osv) har afholdt mig fra at skyde på trods at perfekt anlæg (siddende med bipod).
Men ja, hvis gammelråen (der skal bortskydes) eller ræven kommer på 200 meter vil jeg slippe en kugle, hvis det er forsvarligt.

Den bedste investering jeg har gjort er en afstandsmåler. Jeg har udmålt en masse afstande i de forskellige jagtterræner og kender så afstande til visse fixpunkter. Så kan jeg, når jeg er på riffeljagt, hurtigt vurdere om dyret er 100 eller 200 meter ude.
Afstandmåleren var et skrummel af en bushnell, købt brugt til den voldsomme sum af 450 kroner. Kan kun anbefales, hvis man ikke er helt skarp i afstandvurdering.
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by rydstrøm

Darkside og LWL.

Åh hvor er det dejligt at høre at I er helt nede på jorden og giver Toftegaard de råd at han bare skal holde sig til dét som p.t. fungerer for ham, træne på relevante afstande, i jagtrelaterede skydestillinger flere (mange!) gange om året i stedet for én eller to gange. [Wink]

Læg hertil en masse tør- og aftrækstræning, som kan foretages hjemme i stuen, og så har vi en "godt fungerende ung jæger" som (efter hvad jeg har læst fra den unge mands hånd) kender sine begrænsninger, men som samtidigt stadig drømmer om nye, anderledes og eksotiske ting. [Big Grin]

Alle disse "eksotiske kalibre" (ingen nævnt - ingen glemt - Jeg har selv adskillige af dem!) kan senere hen anskaffes, når evnerne og økonomien giver plads, og når samtidigt behovet er der. [:o)]
Min første jagtriffel var en Tikka M55 i kaliber .308 Win, som jeg desværre solgte, men jeg lærte det grundlæggende med den. Meget af det baseret på mange års baneskydning med 6,5x55.
Når jeg ser nøgternt på det, så kunne jeg faktisk sagtens nøjes med den gamle .308'er - men nu er det gået "sport" i at have nogle lidt specielle kalibre i skabet.

Toftegaard: Lyt til hvad de erfarne siger herinde, men sortér i det og brug dét, som du mener at DU kan bruge, og drag efterhånden dine egne erfaringer.

Just my small points - Per



Det lyder fornuftigt jeg skal også til at træne en gang om ugen på den lokale skydebane når jeg kommer hjem, grunden til at jeg ikke har fået trænet så meget er at jeg går på efterskole.

takker for de gode råd som jeg har taget til mig.

mvh Toftegaard
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside
[br
Selvom ens terræn indbyder til lange skud behøver man jo ikke skyde på mere end 150 meter. På mit terræn er der mulighed for skud på 1,2 km, men det kommer jeg selvfølgelig aldrig til at udnytte.



Jeg vil ikke opfordre til at skyde på længere hold end man kan klare, men det altså ikke altid de stiller sig op indenfor politisk korrekt afstand. Og ligger jeg rigtigt skyder jeg alligevel.
Min hitrate er væsentligt bedre end det jeg hører om fra andre jagtformer.

Så har man terrænet til rådighed kan jeg ikek se noget forkert i at øve sig på længere hold. Når man så føler sig sikker kan man jo prøve.

Det er i al fald sikkert, at træning på plus 200 meter gør skytten ydmyg og man finder ud af hvor mange af de 10 skud man ville have været tilfreds med på jagt.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#28
@308 komp og toftegaard
misforstå mig ikke , det er en god ide at prøve at skyde på 200 m banen . skyd flere serier på bukkeskiven , gerne siddende med stok , men undlad at klistre for hver 3 skuds serie , det giver ofte et skræmmende godt billede af ens formåen . når man står overfor skiven med 20 huller , så tæller man i 4 kategorier . de gode , de ok , de problematiske og de helt uskadelige = helt forbi . efter den i starten lidt nedslående øvelse for nyjægeren kan man så lægge sig med bipoden og en kolbe pude og konstatere at det ikke er kanonen den er gal med . det gælder iøvrigt også de mere "erfarende" jægere som man nogle gange høre nogle drabelige historie fra.
øvelse gør som bekent mester .

jeg foreslår indskydning på 100 m , mærk dig hvor meget bukken fylder i kiggerten , og brug det som hjælp til afstands bedømmelse .

mvh LWL
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by LWL

@308 komp og toftegaard
misforstå mig ikke , det er en god ide at prøve at skyde på 200 m banen . skyd flere serier på bukkeskiven , gerne siddende med stok , men undlad at klistre for hver 3 skuds serie , det giver ofte et skræmmende godt billede af ens formåen . når man står overfor skiven med 20 huller , så tæller man i 4 kategorier . de gode , de ok , de problematiske og de helt uskadelige = helt forbi . efter den i starten lidt nedslående øvelse for nyjægeren kan man så lægge sig med bipoden og en kolbe pude og konstatere at det ikke er kanonen den er gal med . det gælder iøvrigt også de mere "erfarende" jægere som man nogle gange høre nogle drabelige historie fra.
øvelse gør som bekent mester .

jeg foreslår indskydning på 100 m , mærk dig hvor meget bukken fylder i kiggerten , og brug det som hjælp til afstands bedømmelse .

mvh LWL



Med risiko for at have misforstået dig.

Du mener ikke bipods og en beanbag er relevante hjælpemidler på jagt ?

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Citat:quote:

Originally posted by LWL

@308 komp og toftegaard
misforstå mig ikke , det er en god ide at prøve at skyde på 200 m banen . skyd flere serier på bukkeskiven , gerne siddende med stok , men undlad at klistre for hver 3 skuds serie , det giver ofte et skræmmende godt billede af ens formåen . når man står overfor skiven med 20 huller , så tæller man i 4 kategorier . de gode , de ok , de problematiske og de helt uskadelige = helt forbi . efter den i starten lidt nedslående øvelse for nyjægeren kan man så lægge sig med bipoden og en kolbe pude og konstatere at det ikke er kanonen den er gal med . det gælder iøvrigt også de mere "erfarende" jægere som man nogle gange høre nogle drabelige historie fra.
øvelse gør som bekent mester .

jeg foreslår indskydning på 100 m , mærk dig hvor meget bukken fylder i kiggerten , og brug det som hjælp til afstands bedømmelse .

mvh LWL



Med risiko for at have misforstået dig.

Du mener ikke bipods og en beanbag er relevante hjælpemidler på jagt ?

VH Søren

Big Green for ever



Bipods er fine på jagt, jeg bruger dem selv. Tror beanbag og bipod var mest til at tjekke på skydebanen at riflen skyder som den skal, altså give brugeren tillid til udstyret.
Svar
#31
Hej

Forstå mig ret, det er ikke fordi jeg tror man kan bruge bipods over alt. vegetationen vil for ofte være i vejen.

Men når man kan mener jeg man er forpligtet til at opnå den bedst tænkelige skydestilling.

Den beanbag jeg bruger nu fylder ikke alverden og vejer kun begrænset, derfor er den i lommen og kan hurtigt komme frem til brug. Og det er virkeligt meget det giver.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#32
nej jeg mener ikke de er særlig jagt relavante . og de kræver ikke den stor træning at træning at anvende . jeg har kun skudt 3 stk vildt fra liggende , ud af ca 70 stk. men har man muligheden skal man selvfølgelig gøre det [Smile]

mvh LWL
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by LWL

nej jeg mener ikke de er særlig jagt relavante . og de kræver ikke den stor træning at træning at anvende . jeg har kun skudt 3 stk vildt fra liggende , ud af ca 70 stk. men har man muligheden skal man selvfølgelig gøre det [Smile]

mvh LWL



Skal man ikke lade det være op til terrænet at afgøre om skidtet kan bruges ?

En stupmark i august, kort vegetation i starten af maj eller nogen af de andre steder hvor man kan komme til at ligge vil de gøre skydningen meget mere sikker for en klar majoritet.

Men jeg er da enig i at begrænser man sig til at sidde i stige/tårn, pürsche sig rundt når marken er høj eller drivjagt, ja så har de ingen relevans.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#34
@ Toftegaard

Hvor holder du til i landet, du kunne måske mødes med nogle af formændene og få lidt hands-on inspiration.

Er det på djævleøen vil jeg da gerne stille op til lidt hyggeskydning.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by LWL

nej jeg mener ikke de er særlig jagt relavante . og de kræver ikke den stor træning at træning at anvende . jeg har kun skudt 3 stk vildt fra liggende , ud af ca 70 stk. men har man muligheden skal man selvfølgelig gøre det [Smile]

mvh LWL



Tja, jeg har kun skudt 3 stykker råvildt og en enkelt ræv med riffel. Råvildtet var fra liggende skydestilling; En buk skudt i sprøjtespor i meget høj kornmark, 2 lam skudt på lav rapsmark (20-30 cm høj ræven skød jeg siddende på en høj. Jeg har ikke afstået fra nogen chancer endnu. Jeg kunne have skudt et lam mere, hvis jeg havde skudt fritstående på 50 meter, men på den afstand vil jeg altså minimum have en skydestok. Chancen opstod så hurtigt at jeg kun nåede at få riflen op og kunne konstatere at jeg ikke kunne skyde, så smuttede springet.
Så jeg vil bestemt sige at bipods er brugbare på jagt på mark, lav eng, lyng osv. I skov kan man hurtigt få anlæg op ad et træ, selvom man har bipods monteret.
Svar
#36
tak for de gode og velmente råd .
med lidt held kan jeg møde m@x på banen på onsdag .
det bliver spænnende at få lidt nyttig inspiration , og gode fiduser af en af de "gamle" .
man skal jo ikke tro at man kan alt , bare fordi man har været riffeljæger 22 år . og riffelinstruktør i 15 ÅR .
[Big Grin] [Big Grin] [Big Grin] [Big Grin] [Big Grin]

mvh LWL
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by LWL

tak for de gode og velmente råd .
med lidt held kan jeg møde m@x på banen på onsdag .
det bliver spænnende at få lidt nyttig inspiration , og gode fiduser af en af de "gamle" .
man skal jo ikke tro at man kan alt , bare fordi man har været riffeljæger 22 år . og riffelinstruktør i 15 ÅR .
[Big Grin] [Big Grin] [Big Grin] [Big Grin] [Big Grin]

mvh LWL



Nej, man bliver forhåbentlig aldrig for gammel til at lære noget. [:p]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

@ Toftegaard

Hvor holder du til i landet, du kunne måske mødes med nogle af formændene og få lidt hands-on inspiration.

Er det på djævleøen vil jeg da gerne stille op til lidt hyggeskydning.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...



Undskyld mit længere varige fravær men det skyldes eksamener og prøver jeg bor på Sjælland oppe i Odsherred kommune. det kunne da være hyggeligt
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)