Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Black Lechwe
#1
Jeg har lige opnaaet et par licenser til Black Lechwe som lever i Bangweulu omraadet i det nordlige Zambia. Hvis der er nogen der har erfaring i jagt i det omraade og maasken endda paa samme art hoerer jeg gerne om det (specifikke omraader, muligheder for indkvartering eller telt camp m.v.). Jeg vil gerne lave lidt hjemmearbejde da jeg desvaerre har noget af en koeretur derover, saa man koerer ikke bare paa recognisering. Lige nu er der kun licenser til Lechwe, men andre (deriblandt boeffel) frigives til september[:p][:p].

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#2
Hvad er en Black Lechwe ?

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
http://www.superstock.com/stock-photos-images/1439R-03435

En antelope som den her. Levevis og -steder lidt som den mere kendte waterbuck. Vaegt 90 - 120 kg. Der er 3 jagtbare varianter i Zambia.
Red, Black og Kafue Lechwe.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#4
Takker :-)

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Det ser ud til Black Lechwe hører til gruppen af sumpantiloper, og er en underart af waterbuck.

http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_mi.../antiloper

Mvh
Karsten
Svar
#6
Netop hjemkommet fra en forlænget weekend i Bangweulu Wetlands, som .375 Ruger'en lettede for 3 Black Lechwe (ved godt det er overkil til en sumpantilope, men jeg orker ikke papirarbejdet der skal til for at have mere end en riffel her i Zambia). Det var en lang køretur og der var jo også lige lidt finpartering og rensning af riflen, så billeder og beretning får vente et par dage.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#7
Tillykke med dem.
Glæder mig til billeder og beretning.

Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#8
Tillykke - og ja lad os se nogle billeder mm.

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#9
Ja saa maa jeg vel til tasterne igen. Som naevnt tidligere var jeg hos ZAWA (Zambia Wildlife Authority) for at koebe et par licenser til Kafue Lechwe. Kafue Lechwe, fordi omraadet er i bekvem koereafstand fra Kobberbaeltet hvor jeg holder til p.t. Paa grund af rejseaktivitet, kom jeg dog foerst til ZAWA 14 dage efter de havde aabnet for salget af licenser og kvoten paa Kafue Lechwe var selvfoelgelig allerede solgt ud, meeen de havde da nogle Black Lechwe tilbage paa kvoten. Det var bare i Bangweulu i den nordoestlige del af Zambia taet paa graenserne til Tanzania og Congo. Naa vi skal jo paa jagt saa lad mi faa to af dem, hvilket straks blev klaret. Jeg fik ogsaa et telefonnummer til den lokale chef, saa jeg kunne soege lidt oplysninger om hvordan og hvorledes med omraadet, indkvartering m.v.

Sidte weekend var saa en forlaenget en af slagsen paa grund af en stor trade fair, som befolkningen naturligvis skal have fri til at besoege. Afsted paa jagt med os. Loerdag morgen, klar til en koeretur paa 600km, saa jeg havde tanket op hjemmefra. Efter 220km kom vi til en mindre by med en tankstation og jeg besluttede at tanke igen - man ved jo aldrig hvornaar man moeder den naeste tank...

Det skulle vise sig at det var den sidste vi saa inden vi naaede jagtomraadet. Vi naaede endelig frem til hvor vi skulle dreje fra den asfalterede vej. Herfra var der kun 100km til jagt campen paa usandsynligt daarlig grusvej.

Vi kom dog endelig frem, fik klaret papirarbejdet paa vejen og ZAWA folkene havde vaeret saa venlige at reservere en hytte til os i jagtcampen.

[Image: SAM_0532.jpg]

Dejlig graeshytte med god udluftning.

[Image: SAM_0533-1.jpg]

Naa vi skulle jo ogsaa paa jagt og her havde jeg regnet ud at hvis vi ikke skulle koere for meget rundt, havde vi netop fuel til at naa tilbage til den asfalterede vej igen. Det skulle vise sig, at vaere overoptimistisk.

Det var dog allerede blevet for sent til jagt saa aftenen kunne bruges til lidt madlavning og hygge ved lejrbaalet.

[Image: SAM_0528.jpg]

Den foelgende dag kunne vi saa komme paa jagt, men foerst skulle vi have udleveret en game scout som skulle kontrollere, at der kun blev skudt det, der var licens til. Vi fik nu hele to game scouts og en tracker og af sted det gik.

Vi spottede ret hurtigt en kaempe flok Black Lechwe som min lille datter paa 2, hurtigt spottede som Impala - som hun allerede kender godt.

[Image: SAM_0592.jpg]

Det varede lidt foer hun ville acceptere at det ikke var Impala. Jeg foreslog at parkere bilen i et omraade med store buske og indlede en purch derfra. Trackeren mente dog godt at vi kunne koere taettere paa, men jeg insisterede og sagde at jeg ikke ville skyde dem fra bilen, hvilket de accepterede. De er nu ikke den store jagtlige udfordring, da de er noget af det mindt sky vildt jeg nogensinde har set. Med enkelte undtagelser, skal man virkelig taet paa foer de foeler sig truet og fortraekker. Jeg purchede ind paa ca. 100m af flokken og forsogte at finde en god buk blandt dem. Der var en som laa og tyggede droev som syntes stoerre end resten.

Jeg laa vel 15 - 20 minutter foer han endelig rejste sig og yderligere nogen tid foer han var fri til skud. Victory'en i .375Ruger med en 235 grs Barnes TSX tordnede da ogsaa prompte da han i faa sekunder var fri af de andre dyr og med en hoej bladkugle foldede han sammen paa pletten.

[Image: SAM_0558.jpg]

Op i bilen med den og ud for at finde en stoerre buk. Jeg bad game scouten om at hjaelpe med at finde en rigtig stor en og han spottede da ogsaa en i en anden flok ret hurtigt. Vi purchede efter flokken i det haab at den ville falde til ro. Der var dog aldrig ro paa dem. Vi gik efter dem i et par timer da vi endlig kom indenfor skudafstand af den stadig urolige flok. Jeg lagde mig ned i skydestilling og game scouten forsoegte at guide mig til den rigtige buk ved at sige nu kigger den til venstre, nu gaar den med en hind, nu goer den saadan og saadan. Jeg havde ham i kiggerten paa ca. 170m. Han var stadig i bevaegelse skraadt vaek fra os og jeg trak godt frem paa ham og lod skuddet gaa. Ogsaa han gik ned i knaldet. Game scouten blev straks i tvivl om det var den rigtige buk, men jeg havde jo skudt ham han guidede mig til. Trackeren var den foerste der naaede hen til ham. Vi kunne allerede hoere at han var imponeret over skuddet. Det viste sig, at jeg havde trukket saa meget igennem saa jeg havde lavet et perfekt halsskud. Det var ikke med vilje, men flot saa det ud. Det var naturligvis ikke lige den buk vi havde spottet foerst, men doed var den jo. Det viste sig dog at den havde et aeldre saar i ryggen som var haardt af arvaev og et lille haarloest omraade hvor pudsen kom ud hvis man klemte paa den. De to scouter og trackeren blev hurtigt enige om, at den jo kunne vaere uforsvarlig at spise og tilboed straks at den skulle gaa til game scouternes camp og at vi skulle finde en anden buk til mig.

Som sagt saa gjort. Efter yderligere en koeretur naar vi en ny flok og jeg purcher i passende skudafstand og afventer at en passende stor buk er fri og lader kuglen flyve. Samme resultat, hoej bladkugle og oejeblikkelig jordforbindelse.

[Image: SAM_0583.jpg]

Her med de to game scouts.

Jagt forbi. Hjem til lejren og starte opbraening, skinning af en af bukkene for skuldermontage og grovpartering.

[Image: SAM_0591.jpg]

Koedet blev haengt op til afdrypning og toerring, men man skulle ikke lade det ude af syne, da det enten gik til landsbyen eller gribbene som til stadighed kredsede omkring lejren.

Nu var der jo adkillige km til naermeste samling af hytter med et lille udsalg, saa vi sendte en kurer af sted paa cyckel for at koebe lidt oel at slukke toersten med. Efter 4 timer var han endnu ikke vendt tilbage, men endelig dukkede han op i lettere overrislet tilstand. Oel var udsolgt, saa han kunne jo lige saa godt selv faa en toer over toersten i den lokale hjemmebryg naar han nu var aget til byen... Han var ikke populaer og vi maatte gaa til ro paa postevand.

Op og fyre op i lejrbaalet om morgenen og grille et stykke koed til morgenmad og forsoege at finde lidt diesel, da vi nu kunne se, at vi aldrig ville kunne naa til civilisationen med den beholdning vi havde. Den ene game scout skulle med en gruppe lokale jaegere og heldigvis havde de saa meget diesel, at vi kunne koebe 20 l. Det kunne lige holde os gaaende til vi naaede hovedkvarteret hvor vi over radioen havde aftalt at de skulle skaffe yderligere 20 l. Med det i tanken kunne vi gaa hjemover. Fuelen holdt lige noejagtigt til vi naaede en by med haeveautomat (som virkede) og en tankstation hvor der kunne fyldes op med diesel og drikkevarer.

I sandhed en lang weekend og man er jo ikke mindre traet efter saadan et par fridage, men skoendt er det jo...

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#10
Tak for en fin beretning, og nogle flotte billeder.

Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)