Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vold med stol
#1
Jeg har et spørgsmål ang. En gammel jordvold jeg har på mit jagt
Må man smide en stol med anlæg ( til gevær ikke med musik )op på en sådan jordvold uden at denne bliver betegnet som en skydestige / tårn

Volden er godt og vel 2.5 Meter høj 6 x 3 meter bred fuldt ud tilgroet
Den ligger desuden ca. 20 meter fra nabo grunden

Vil jeg komme i problemer hvis jeg sætter en stol med anlæg op på volden ???
Svar
#2
No problem.
Der er jo hverken trin eller noget andet, der kan minde om en stige.
Hvis du sad på en rygsækstol og brugte en trebenet skydestok, ville du jo heller ikke kunne beskyldes for urent trav, vel?
Svar
#3
Nej det er rigtig nok, men det er jo der hen af at omgå reglerne
For når stolen kommer på plads er det jo sådan set et tårn
Jeg har dog altid siddet der med et skumunderlag.
Jeg kan dog ikke finde noget i jagtloven omkring at dette skulle være ulovligt

Så kan man jo i bund og grund sidde der med sin haglbøsse også
Svar
#4
Jeg tror at man skal gøre noget aktivt for at kunne dømmes for omgåelse. Bygger du en eller flere jordhøje for at kunne sidde på dem så måske. Men fordi du bruger noget i terrænget der er lavet i en helt anden forbindelse det tror jeg ikke vil være nok til at statuere omgåelse. Jeg ville i hvertfald ikke have problemer med at udnytte hvad der forefandtes for at få et godt udsyn.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#5
Du må ikke benytte hus, hytte jordhul eller andet kunstigt skjul.

En platform (stol) må ikke være over 50cm høj for så gælder reglerne for skydestige.

Så en stol på en naturlig jordvold må være i orden.



--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
på min jagt står der en gammel stak halmballer . den har stået der et par år . den står tæt på skel , men op ad en gran beplantning der ligger ud til en vej , så jeg kan ikke se nabo marken . jeg har ikke haft noget med plaseringen at gøre . jeg kan godt klatre der op uden at bruge hjælpemidler som stige eller lignende . men er det ok at skyde der fra . det giver et super udsyn og rigtigt godt kuglefang .

mvh LWL
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by LWL

på min jagt står der en gammel stak halmballer . den har stået der et par år . den står tæt på skel , men op ad en gran beplantning der ligger ud til en vej , så jeg kan ikke se nabo marken . jeg har ikke haft noget med plaseringen at gøre . jeg kan godt klatre der op uden at bruge hjælpemidler som stige eller lignende . men er det ok at skyde der fra . det giver et super udsyn og rigtigt godt kuglefang .

mvh LWL



Det tror jeg vil være noget hvor omgåelses betragtninger vil være noget nærmere. Så det tror jeg at du skal være påpasseligt med.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Jeg kender til en episode på et revir på midtsjælland hvor nabostridigheder fik det resultat at en jæger blev meldt til politiet netop for at ligge på en gammel stabel bigballer og skyde buk...[xx(]

Naboen observerede ganske enkelt at jægeren kravlede op på halmballerne og ringede til politiet og fortalte dem hvor de kunne finde ham[V] Politiet holdt "halmstakken" under observation og "slog til" umiddelbart da skuddet (og bukken) faldt.....[Sad!]

Det blev takseret som jagt fra ulovligt skjul.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Jeg kender til en episode på et revir på midtsjælland hvor nabostridigheder fik det resultat at en jæger blev meldt til politiet netop for at ligge på en gammel stabel bigballer og skyde buk...[xx(]

Naboen observerede ganske enkelt at jægeren kravlede op på halmballerne og ringede til politiet og fortalte dem hvor de kunne finde ham[V] Politiet holdt "halmstakken" under observation og "slog til" umiddelbart da skuddet (og bukken) faldt.....[Sad!]

Det blev takseret som jagt fra ulovligt skjul.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Ufatteligt at nogen kan få ondt i røven over det[Sad!]
Der hvor jeg har jagt sætter man bare en skydestige op, uanset hvor tæt på skellet er. Ingen brokker sig, alle er ligeglade og gør det samme. Jagten bliver ikke ringere af det.
Jeg er faktisk glad for at to af de fire ben på nabojægerens skydetårn står på vores matrikel; Han kan kun skyde ind mod sit eget[Smile]
Svar
#10
så gir vi den lige et klik til .[Big Grin]
hvad så hvis jeg står med støvlerne godt plantet i den sdr jydske muld , med fast anlæg op ad stakken . og halvt skjult bag den ?
da er jeg jo for alvor bruger af kunstigt skjul , før lå jeg jo fri fremme oven på stakken . [?]

mvh LWL
Svar
#11
Vi er enige om at disse ting kun er et problem hvis man er tættere end 150 meter på skel, ik?

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#12
Vi er enige om at disse ting kun er et problem hvis man er tættere end 150 meter på skel, ik?

næe, 130 meter fra skel må der benyttes stige og tårn der opfylder reglerne, men ikke kunstigt skjul

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Vi er enige om at disse ting kun er et problem hvis man er tættere end 150 meter på skel, ik?

næe, 130 meter fra skel må der benyttes stige og tårn der opfylder reglerne, men ikke kunstigt skjul

mvh
Strom, naturgænger


Og det er kun et problem, hvis naboen ikke er fleksibel :-)

/Kenneth

-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#14
Man kan vel ikke kalde en vold et kunstigt skjul?

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#15
En stol på volden er helt ok, selv hvis stolen får lov til at stå der hele sæsonen... Bare sædet ikke er mere end 50 cm over bakketoppen [Big Grin] På vores gamle revir havde vi en gammel bænk der stod "rigtigt" ... den blev der skudt en del råvildt fra.

Strengt fortolket er det ikke tilladt at gemme sig for bukken bag en stabel bigballer. Det er dog et spørgsmål om politiet vil forfølge det, specielt hvis man kan påvise at stabelen har stået der så længe at den er blevet "en del af omgivelserne" og ikke er bygget op med det formål at være skjul.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)