Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Priser på konsortiepladser
#1
Kære forum-folk,

Jeg har uden det store held søgt efter et konsortium i Danmark (og det sydlige Sverige). Hvis du er medlem af et konsortium eller har været, har du så nogle gode råd til, hvad man skal være opmærksom på? Fuglejagt siger mig intet, så vi taler rå- og kronvildt.

- Hvor fik du kontakt til konsortiet?
- Hvad koster det?
- Hvad inkluderer prisen?
- Er der nogle advarselslamper, man skal være opmærksom på?
- Hvordan er kontraktforholdet typisk?
Svar
#2
Hej

Jeg er med i et konsortie i det nordjyske på små 900 ha næsten ren skov. Her er rå-, då- og kronvildt, de vigtigste vildtarter. Der er venteliste og man skal anbefales af et eksisterende medlem. Konsortiet er omkring 30 år gammelt.
prisen ligger på godt 15.000 incl. en gæsteplads. Der må medtages gæst på bukkejagten i juni måned. Alt nedlagt vildt skal købes af medlemmet til 25,- kg brækket vægt.
Vi har en årlig generalforsamling hvor der bliver fremlagt regnskab og beretning, valgt bestyrelse osv. Alle medlemmer er ligeværdige og forslag stemmes der om.

Det jeg har erfaring for er at konsortier hvor 1 mand er hovedlejer og resten bare er medlemmer, ikke er nær så harmoniske. Få gerne referencer fra tidligere medlemmer. Undgå konsortier hvor der er stor udskiftning - der er som regel en grund til udskiftningen... (konsortiet jeg er med i har stadig medlemmer der har været med i alle årene)
Svar
#3
Du kan jo også finde nogle andre, der søger jagt, og sammen med dem danne et konsortium, og så i fællesskab byde ind på noget af det ledige jagt, der er til leje rundt omkring.

Og så er spørgsmålet: Hvad må det så koste?

Tja... i Jylland ligger priserne typisk et sted mellem 200 og 50o kr. pr. hektar, afhængig af jagtarealets kvalitet og i hvilket omfang der findes større hjortevildt eller ej.

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Mange mange tak.
Svar
#5
Jeg plejer typisk at sige, at man skal have andet til fælles end det, at man ikke har råd til at leje stykket selv. Med andre ord bør du og de øvrige deltagere være rimeligt enige om hvordan jagten skal drives på arealet for at konsortiet fungerer godt. Efter min erfaring er det økonomiske desværre en meget væsentlig del af mange konsortier og mange syntes "at når jeg har betalt xx kr, så skal jeg også gå meget på jagt", og man går mere op i om der kan holdes en ekstra jagt med en gæsteplads end om arealet rent faktisk kan klare den belastning store fællesjagter trods alt er. Ligeledes synes holdningen til at "hvis ikke jeg skyder bukken, gør naboen" at blive udvidet til "hvis ikke jeg skyder bukken, så gør naboen eller ham, der sidder i denne stige i morgen". Dette betyder naturligvis ikke at der ikke findes gode konsortier, som driver en fornuftig forvaltning, men jo flere man er om at tage beslutninger, jo flere kompromiser skal typisk indgås. Kort sagt: Se dig for.

Jeg har selv valgt både konsortiedeltagelse og egentlig arealleje fra og lejer i stedet min jagt på dagsbasis. Sådan synes jeg at jeg får mest for de få penge jeg har til rådighed.

mvh
Martin
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)