Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
hornady interlock til kronvildt?
#1
kære alle
jeg skyder med 308win og bruger en hornady kugle interlock(BTSP) 165 GR.
spørgsmålet er kan den bruges til kronvildt har i nogen erfaring at dele ud af?

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#2
Tjaaa...

Tilhængerne af "guld-kugler" vil nok mene at den kombination er totalt ubrugelig til kronvildt...[Wink]

Det fungerer sikkert udmærket, men man kunne måske godt ønske sig en lidt tungere eller lidt mere trægt expanderende / bonded kugle, for at give bedre chancer for schweiss-givende gennemskud.

Skal man absolut køre med Hornadys billigste vill jeg nok vælge nummeret tungere i Hornady interlock, altså 180 grains, det giver lidt mere moderate hastigheder, og dermed mindre voldsom expansion og bedre dybdevirkning (alt andet lige)

personligt vælger jeg en 180 grains bonded kugle eller et "kobber-søm" alias Barnes TSX..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Jeg er ikke helt sikker på om det er helt den samme kugle som jeg har brugt, men det var også en 165 Grs. SP interlock. Jeg prøvede den på kronvildt i Skotland, og var ikke tilfreds med virkningen. Kuglerne har en tendens til at skilles totalt ad, og selv om der er tale om et perfekt vinkelret skud i hjerteregionen, har den en tendens til at dreje, og komme ud de mærkeligste steder.

Kuglen er billig og meget præcis, men jeg ville vælge noget der er mere sammenhængende (bonded eller homogen). Du kan sikkert sagtens lade nogle bedre patroner med samme træfpunkt, og så bruge Hornadys til træning og vildt der er mindre.

De "vildt dyre" bondede og homogene så som Nosler Accubond, Norma Oryx eller Barnes TSX koster vel 2-5 kr mere pr stk., så hvis du bruger 20 stk. årligt på jagt ødelægger det vel heller ikke jagtbudgettet [Smile]

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#4
jeg har i flere år brugt den 180 grains hornady interlock til råvildt og ræv med suces . men for et par år siden skød jeg en 80 kg gris , der var lige nøjagtigt energi nok til at gennemtrænge begge bovblade , men ikke til de sidste par tommer flæsk og skind . dagen efter var det en kronhind der måtte holde for . der var der heller ikke gennemskud selv om kuglen her ikke ramte knogler , eller ribben . så vælg en bedre kugle hvis der er chanser for "stor" vildt . der er jo nok at vælge i mellem i kal. 30

mvh LWL
Svar
#5
Hej koelj,

Jeg har brugt interlock 165 grains i et par år og har nu valgt en ny kugle.

Præcisionsmæssigt var kuglen ok, men sidste år skød jeg 2 stykker råvildt, 1 kronhjort og 1 dåhjort med kuglen, og der var i alle tilfælde store blodudtrækninger. Alle var skudt i afstanden 100-150 meter og skudt på bovpladen eller lige bagved. Det skal nævnes at alle stykker vildt er løbet omkring 50 meter. Ved ikke om blodudtrækningerne skyldes flugten eller kuglen, men det kan eksperterne nok belyse. Der har været gennemskud i alle tilfælde. Nu har jeg valgt deepcurl, som jeg indtil videre har skudt et stykke råvildt med tilfredstillende resultat.

Du kan sende en pm med mail-adresse, så skal jeg sende billeder af det ene stykke råvildt fra sidste år med massive blodudtrækninger.

Min far ønsker fortsat at bruge samme kugle, da han har været tilfreds, men nu skulle jeg i hvert fald prøve noget nyt og måske bedre ;-)

Mvh:

Michael
Svar
#6
Der er ingen tvivl om at den kugle vil fungere ganske udemærket til kronvildt. Vil du være (mere) sikker på gennemskud, så gå op på en 180 grs.

Det skal være min påstand, at hastigheden på en 308 er så moderat, at hornadyen fungerer fint og at det nok i de fleste tilfælde vil være svært at få glæde af fordelene ved de dyre premiumkugler. Med mindre det er fordi du ikke vil skyde med bly, som princip.

Jeg har selv skudt rigtig meget med hornadys interlock i mange forskellige kalibrer og lader til endnu flere. Jeg har aldrig hørt nogen brokke sig over den kugle. Tværtimod - Jeg har i en årrække ladet (moderat hastighed) en 130grs IL i en 270 win til rådyr, hvilket fungerer nærmest perfekt. De er billige og anvendes derfor også til træning. Gutten har endda ved et uheld brugt denne ladning til at dublere to vilsvin (50-80kg). Jeg havde ellers direkte advaret mod dette, men i skyndingen fik han hornadyen i riflen og ikke den medbragte Nosler Partiton. Svinene opdagede det heller ikke, for der var gennemskud på begge, der faldt på stedet.

Som mange skriver, så kan du købe meget dyrere kugler, som har en række fordele (de fleste vil du dog aldrig opdage i din 308), hvis det er det du har lyst til.

Men til spørgsmålet - kan 165 grs Hornady bruges på kronvildt, så er svaret ja - er det tilmed skotsk kronvildt, så vil jeg overhovedet ikke overveje at skifte.

[Smile]
Mvh Søren
Svar
#7
Har skudt råvildt med interlock i 308 og 243.
Det er altså noget skidt. Kuglen går nemt i stykker, med messingstumper rundt i kødet.
Interbond fra Hornady er bondet, og koster 4 kr. mere pr. skud.
Og den virker uden messingstumper.

Det fordyrer måske en jagtsæson med helt op til 100,- Men mon ikke det går.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)