Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Krudtrest brand i Sverige og et spørgsmål til det
#1
Hej VTF folk

Jeg har et spørgsmål:
I en anden tråd rapporteredes om brand på en svensk skydebane forårsaget af uforbrændt krudt: http://www.jaktojagare.se/aktuellt/krutrester-antande-skjutbana.
I den forbindelse vil jeg gerne spørge:

De skriver i artiklen at et skud med en kaliber mellem 5.6 og 9 mm efterlader ca 0.5g uforbrændt krudt omkring affyringsstedet.
Jeg antager at det må være i skudretningen[Big Grin]

Kan det virkelig passe???
Det vil jo betyde at på en standard skydebane ligger kilo på kilo af krudt foran skudestandene, for jeg kan ikke rigtig se nogen vandre rundt med en støvsuger og fjerne krudtrester.

Ved en ladning på f.eks. 48 grains krudt (3.1 gram) skulle der så være 0.5g uforbrændt krudt (16.7%)

Jeg er ikke hjemmelader, men er det rigtigt?

Hilsen

Fasan

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#2
Hmmmm - aner det faktisk ikke ... - men det lyder meget usandsynligt.....
Svar
#3
Neejjj ...

Det er det rene vås... det kan man da snildt regne ud 0,5 gram er 7,2 grains det er ca dobbelt så meget krudt som man normalt lader en 9 mm med...

selv 0,5 GRAINS uforbrændt krudt er umuligt med .22LR og pistol-kalibre.

Det ER en lidt anden sag med mere normale riffel-kalibre ... Specielt hjemmeladede bønner med langsomt krudt og lette kugler (= højt brag + mundingsglimt + høj V0)

Normalt vil langt de fleste riffelkalibre opnå at brænde mere end 98 % af krudtet i piben.. med en ladning i en normal-kaliber som 6,5xtræls (f.eks Vulkan 9 grams og MRP 50 grains) vil der med en 22 tommer pibe forbrændes 98,6 % af krudtet ..

Det får jeg til at der maksimalt kan smides 0,7 grains uforbrændt krudt ud, hvoraf noget VIL forbrænde udenfor piben.

Altså ... igen har journalisterne ikke checkket op på fakta, men viderebringer "hearsay" og løse formodninger som fakta ...[xx(][V][Sad!]

Joooo -- jooo skydebaner ER skam FARLIGE! ( det SKAL de jo være, ellers står verden jo ikke... vel...[}Smile])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)