Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Passive høreværn med lyddæmpning
#1
Hej alle

Jeg går og overvejer at købe nogle passive høreværn (med lyddæmpning), i øreprop versionen, til at supplere min aktive kophøreværn. Noget á la http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat...-aid).html

Jeg synes at de store Peltor er lidt klodsede på jagt, og søger derfor nogle alternativer, men ønsker ikke at betale for de aktive høreværn, som støbes efter øregangen.

Spørgsmålet er hvor godt disse passive høreværn med lyddæmpning virker? Kan man stadig føre en samtale / høre hvad der sker på jagt?

Erfaringer modtages med kyshånd.

Med venlig hilsen
Anders
Svar
#2
Jeg har et par og synes at de under åben himmel er ok til et enkelt skud eller to. Men jeg testede dem engang i huset på kalvebod. Jeg stod bagved, men for pokker hvor fandt jeg hurtigt mine kopper frem.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Har lige fået nogle passive (med membran) Surefire ørepropper som er "formstøbt" (en standard-form).
Og må sige at jeg er ganske positivt overrasket, og har stået i et maskinrum med 2x550kW B&W 523 motorer samt en 375kW Scania der brølede - og stadig kunne føre en civiliseret samtale uden at skulle råbe.

Man skal dog være heldig at formen af høreværnet passer til éns øre - så jeg købte 3 forskellige slags i én ordre, og genbestilte den der passede bedst.

Bruger dem gerne når jeg er ude og skyde alene - og gerne vil fornemme hvad der er rundt omkring mig, men hvor jeg gerne vil fjerne braget fra riflen.
Det er et must fra min side, når jeg ofte befinder mig steder hvor der er 500 kg blondiner på 4 poter der kan være i ondt "tygge"-humør.

Men ok, bruger ofte lyddæmper også, så problemet er ikke så stort endda - men folk sætter stor pris på at man kan snakke sammen, mens der skydes.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#4
Tak for de foreløbige svar.

De skal udelukkende bruges til hagljagt, hvor der gåes igennem.
Jeg vil gerne kunne høre hvad hunden laver i tæt cover og uoverskueligt cover, og selvfølgelig hvad der ellers foregår omkring mig. Specielt når der føres hund synes jeg, at man er meget afhængig af hørelsen.
Selvom jeg synes Peltor generelt gengiver lyden ganske godt, er jeg ikke vildt med de - trods alt - lidt mekaniske lyde samt størrelsen. På skydebanen, ok, men på praktisk jagt, helst ikke.

Mvh.
Anders
Svar
#5
Jeg har de formstøbte med elektronisk lydgengivelse (soundscope). De er ikke svaret på alle bønner. Jeg synes lyden er metallisk og unaturlig, og dæmpningen er helt utilstrækkelig til skydebanebrug. Jeg tager dem med på jagt, og anstrenger mig virkelig for at tvinge mig selv til at bruge dem. Men godt er det ikke.

Jeg vil have en lyddæmper !

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Jeg kan desværre ikke have noget i øregangen mere end 10 minutter, så jeg har hørebøffer, men det fungerer godt (SportTac).

Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar
#7
Syntes også sporttac fungerer bedst af det jeg har prøvet, men har lidt problemer med at rekylet skubber dem ud af position så dæmpning ikke er optimal på 2. Skud. Syntes dog passive propper er noget skidt da de tager for meget af lyden som for mig er en stor del af oplevelsen på jagt.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#8
jeg har et par Phonak DOT formstøbte med passiv dæmpning og shotkiller. De er gode både på skydebanen og hvis man står flere "op af" hinanden på jagt og ikke kan snakke alligevel.. Er det selskabsjagter som driver og lign, bruger jeg også Sporttac. Er det pürsch så har jeg et par DOT hørepropper kun med shotkiller. De tager det enkelte skud som man afgiver der. De er på INGEN måder brugbare på skydebanen..

En rigtig lås er en mauser.
[Image: Mauserls.jpg]
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg har de formstøbte med elektronisk lydgengivelse (soundscope). De er ikke svaret på alle bønner. Jeg synes lyden er metallisk og unaturlig, og dæmpningen er helt utilstrækkelig til skydebanebrug. Jeg tager dem med på jagt, og anstrenger mig virkelig for at tvinge mig selv til at bruge dem. Men godt er det ikke.

Jeg vil have en lyddæmper !

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]



Klassebemærkning [Big Grin] [Wink]

Per Tolstrup Nielsen
Per Tolstrup Nielsen  
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)